Ala Sivas
Es Yayınevi
13,5 x 19,5, 110 sayfa, 1. Baskı
Yayın Tarihi : Ağustos 2004
ISBN: 975871621-2
Bir filmi çözümlemek, filmin yönetmenini çözümlemek ile aynı şey olduğu gibi,
yönetmeni çözümlemek için, filmini çözümlemek hem şart hem de ana unsur
olagelmiştir. Bu ifade, çok geniş bir yelpazesi olan sinema sanatında her
yönetmen için geçerli olmasa da gerçek bir yönetmen ve sinemacı olan Bernardo
Bertolucci için geçerli. Bu kitap; sadece Bertolucci'nin 'benliği ile filmleri
arasındaki psikanalitik bağıntıları irdelemek ve filmlerinin 'onun' bir yansısı
olduğunu görmek noktasında değil, simgebilimin, ruhbilimin sinema sanatında ne
denli önemli bir yer tuttuğunu ve nasıl kullanılabileceğini, sinemanın
yapısallığında ne denli komplike boyutlara gidilebileceğini gösteren bir eser
olduğu için de önemli. Tüm bunların yanı sıra kitap, bir diğer yandan da, film
okuması oluşumu ve gerekliliğinin tartışılamaz gerekliliğini sergileyip, bu
okumanın filmde gizlenen 'alt metni' nasıl görülebilir ve anlaşılabilir
kıldığının da anlatıcısı olma niteliğini taşımakta.
Eser; "Paris'te Son Tango", "Son İmparator" gibi devasa filmlere imza atmış
olan; politik filmden melodrama, tarihsel filmden komediye pek çok türde
denemeler yapan, batı kültüründen doğunun gizemine yönelen, oyuncularla
karakterleri değil, karakterlerle oyuncuları yeniden yaratan, kapitalist sinema
endüstrisinin kendisine sunduğu olanakları canının istediği gibi kullanan ve
bütün yaptıklarıyla günümüzde popülerliğini yitirmediği gibi auteur kimliğinden
de ödün vermeyen, tüm bunların ötesinde, sadece İtalya'nın değil, dünya
sinemasının bir devi sayılan; sanatı ve yaşamı iç içe geçmiş olan bu güzel
insana dair kilitli kalmış olan kavram kapılarını da açarken bize, sinemaya dair
çok zevkli bir okuma sunuyor.