Madende kullanabileceğimiz sınırlı ışık kaynakları ile estetik ışık yapmak için
zorlanmamak mümkün değil. Ancak imkansız da değil. Bizi yavaşlatan ve yetersiz
ışık malzemeleri ile uygun ışık yapmak zorunda kalabiliriz.
Doğal ışık yapmak en iyisi. Belgesel formatına uygun, doğal çalışma şartlarına
yakın ışık yapmak daha doğru. En büyük problem ise ortamda ana ışık kaynağı
mantığında güneş, ay gibi veya tavandaki aydınlatmalar gibi bir kaynağın mantık
dışı olması.
Madende açılan galerilerin tavanı yuvarlak, zemini düz insanların görmeye alışık
oldukları alt geçitlere benziyor. Ancak ana galeriler yıllarca kullanılacağı
için beton olsa da daha ilerilerdeki küçük galeriler çelik gövdeli ve araları
tahta dolgu malzemesi ile bir iskeleti andırıyor. Kaburga kemiği görünümündeki
bu yapı görsel bir malzeme. Daha derinlerde ise madenin çıkarıldığı noktalarda
sonradan çökmeye terk edilecek kömür çıkarılana kadar geçici kurulan domuz damı
denilen ahşap yapı bulunuyor.
Ancak bu iskelet yapıyı ortaya çıkarmak için kamera yanından uygulanan ışık aydınlatma
gibi bir etki veriyor, Derinlik ve mesafe kayboluyor. Mutlaka çalışma noktamızın
ilerisinden çalışacağımız konuya geri ışığı uygulayarak duvarları ortaya çıkarmamız gerekiyor. Alan
büyük, mesafe uzun olduğu için akülü setlerle geri ışığını kuvvetli uygulamak
iyi sonuç veriyor.
Bu resimde madendeki tünelin ikiye ayrıldığı bir yol ayrımı görüyorsunuz.
Tavandaki flüoresan lamba yerdeki tren raylarının ve ıslak zeminin parlaması
nedeniyle etkili görünüyor. Ancak duvarları ve tavanı görmemize yetmiyor. Bu
durum fotoğraf makinelerinde yüksek iso değerlerinde daha iyi sonuç verse de
kamera bu kadar görmüyor.
Madende sadece kask lambasının ışığında sonuç. Ancak lambanın ışık kaynağı
görüntülenebiliyor.
Akülü lamba ile (Schtler 300w Day Light) geriden ışık yaptığımızda madenin
duvarları görüntülenebiliyor. Siluet etkisi bile olsa madencilerin vücutları
ortaya çıkıyor.
Geriden yaptığımız ışığa ek olarak kamera yanından yumuşak bir ışık
uyguladığımızda ise objeler hakkında seyirciye daha çok bilgi verebiliyor,
madenciler çalışırken yaptıkları işi, kullandıkları malzemeyi
görüntüleyebiliyoruz.
Madencilerin kullandığı kask lambası tehlikeli. Çekim yaparken sağladığımız
yumuşak ışık ortamı içinde dolaşan ışık bütün doğal etkiyi bozuyor. Lamba nokta
şeklinde lokal ve kuvvetli bir etki yarattığı için, lambaya göre ayarladığımız
diyaframda her yer kararır veya en açık diyaframda çalıştığımızı düşünürsek
lamba ışığı pozlama üstü çıkar, patlar.
Resimde kamera yanından uygulanan yumuşak ışığa göre diyafram yapılmış. Ancak
başka bir madencinin tepe ışığı çektiğimiz konu üzerinde ışık patlamasına neden
olmuş.
Tepe lambasını sert bir şekilde kullanmak zorundaysak çalıştığımız konuya yandan
uyguladığımızda daha doğru bir sonuç elde ediyoruz.