Eurimages Avrupa kültürünü korumak isteyen bir kurum.
Kutluğ Ataman'ın Türk, Alman ve İngiliz ortak yapımı 'Palto' filmine maddi
destek sağlayan Eurimages, bugünlerde yeniden gündemde. Peki ama nedir bu
Eurimages 'Afiş' ekibi daha önce Eurimages'dan destek alan yönetmenlere sordu.
Atıf Yılmaz: Eurimages, Avrupa Konseyi'ne başlı bir kurum. Amerikan sinemasının
yayılmasından sonra, tabi bu aynı zamanda kültür emperyalizmi anlamına geliyor,
dünya kültürü yavaş yavaş tek kültürlü bir kültür haline gelmeye başlayınca,
Eurimages Avrupa kültürünü korumak için ona karşı girişilen bir kurumdur.
Reis Çelik: Eurimages, Avrupa sinemasını geliştirme ve Amerikan sinemasına karşı
destekleme fonu. Ama sadece film üretme mantığını ön plana çıkaran bir yapı
deşil aynı zamanda ortak Avrupa kültürünü birbirine karışmasını sağlayan bir
sinema örgütü.
Aydın Sayman: Eurimages, Avrupa Birliği'nin ve Avrupa Komisyonu'nun ya da bu tür
Avrupa Birliği'ni savunan örgütlerin sinemayı destekleme adına oluşturdukları
kurumsal bir yapı.
Resmi tanımıyla Eurimages
Avrupa sinemasının ürünlerinin ortak yapımını, dağıtımını ve gösterimini
desteklemek, sinema profesyonelleri arasında işbirliğini teşvik etmek üzere
Avrupa Konseyi tarafından 1989'da oluşturulan bir fon.
Türkiye ve Eurimage
Türkiye, Eurimages'a 1990'da üye oldu. 1990'la temmuz 2002 arasında tam 33
projeye Eurimages parasal destek sağladı. Bu projeler arasında Türk sinemasının
önemli filmleri de yer alıyor.
Yerli ve yabancı birçok ödül alan 'Eşkıya', Mustafa Altıoklar'ın 'İstanbul
Kanatlarımın Altında' ve 'Ağır Roman' filmleri, Ferzan Özpetek'in 'Harem
Suare'si, Derviş Zaim'in 'Çamur'u, Antalya Altın Portakal Film Festivali'nde En
İyi İkinci Film ödülü alan 'O da Beni Seviyor', Türkan Şoray ve Kadir İnanır'ı
buluşturan 'Gönderilmemiş Mektuplar' bu filmlerden birkaçı.
Ortaklaşa yapım zorunluluğu
Eurimages'a üye olan ülkeler belli bir miktar aidat ödüyorlar. Eurimages da film
yönetmenlerine bütçelerinin yüzde 20'sini karşılayacak oranda parasal destek
sağlıyor. Eurimages'dan faydalanmanın dişer bir şartı da Avrupa ülkeleriyle
ortaklaşa yaylan bir yapım olması zorunluluğu.
Yönetmen gözüyle Eurimages yardımları
Reis Çelik: Bir resmi çalışma ve gerçekleri yansıtma kurumu olmayı öğretti bize
Eurimages. Kapalı kutu Yeşilçam'ın dışa açılmasıyla ilgili çok önemli bir
basamağı geçmiş olduk. Biz ortak çalışma nedir bilmezdik, co-production denen
kavramı öğrenmeye başladık. Yeni teknolojilerin sinemamıza girmesine de tanık
olduk böylece.
Aydın Sayman: Türk sinemasının varlığını devam etmesine yardımcı olduğunu
düşünüyorum. Özellikle geçmiş 10 yılda çok az film üretiliyordu. İşte o üretilen
filmlerin içinde şöyle ele avuca gelen birkaç film Eurimages desteklidir. Yılda
sekiz-10 film yapan bir ülkede üç filmin Avrupa Konseyi destekli olması ise hem
iyi hem de kendi sinemamız adına acı verici bir gerçek.
Atıf Yılmaz: Türkiye'de Kültür Bakanlığı'nın güya kör topal bir desteği var. Siz
1 milyon dolarlık bir film yapıyorsunuz, 25 milyar lira destek sağlıyorlar.
Hiçbir önemi yok bunun. Vermese de olur. Eurimages bizim sinemamız için yararlı
çünkü bizim sinemamız fakir bir sinema.
Türk sinemasına katkısı büyük
Sonuç olarak yeni dönemde Türk film endüstrisi açısından en önemli gelişmelerden
biri belki de Türkiye'nin Kültür Bakanlığı üzerinden Eurimages'a üye olması.
Giderek dişer ülke sinemalarının yerini alan Amerikan sinemasına karşı savunma
amaçlı ortaya çıkmış bir kurum olsa da Eurimages'ın Türk sinemasına katkısı
gerçekten büyük.