Kısa Film, resmi bir konsept içerisinde tanımı bulunmasa da gösterdiği bazı
karakteristik özellikleriyle şu şekilde yorumlanabilir;
Kısa süre içerisinde sinema kurallarına ve sanatına sadık kalarak, yönetmenin
kendi tercihinde bir yöntemle anlaşılır eserler yaratmaktır. Kısa film,
potansiyelinde derin bir özgünlük ve sınırsızlık barındırmaktadır. Belli
kuralları olmadığı için (sinema izine sadık kalmak dışında) birbirinden bağımsız
ve eşi olmayan bir çok kısa film bulunmaktadır.
Kısa Film türleri, Deneysel, İmgesel, Canlandırma, Kurmaca olarak bölümlere
ayrılır. Bazı tanımlarda bu sıralamadan İmgesel ve ya Kurmaca türlerinin ayrı
tutulduğu da görülmüştür. Kendine özgü yapısında yönetmenin en özgür olduğu ve
belki de tamamen kendi tarzını yarattığı en belirgin tür, isminden de
anlaşılabileceği gibi Deneysel kısa filmlerdir.
Kısa Film'de esas mantık kısa zamanda bir görsel eseri en iyi biçimde yaratmak
olduğu için, ve bu da yönetmenin yaratıcılığı ve yeteneğine bırakıldığı için bir
çok kısa filmde deneysel olsun yada olmasın, kendine has kurgu teknikleri,
mantık ifadeleri, hikaye anlatımları bulunmaktadır.
Süresi hakkında da resmi bir açıklama olmasa da, genel kısa film konseptinde
süre oranı 7-8dk, eğer daha büyük bir prodüksiyon ve amaç farklı ise tüm intro
ve jenerikler dahil 15-17dk civarındadır.
Fakat genelde bu süreleri yarışma ve festivaller kendi olanakları içinde
belirlerler, örneğin bir yarışma veya festivalin belirlediği en düşük süre
59sn'ye, en yüksek süre ise ortalama için 29dk'dır.
Bunun yanında, amaca göre değişen süre belirlemeleri de olabilir, örneğin sadece
10sn'lik eserlerin yarıştığı yarışmalar da bulunmaktadır.
Kısa film'deki bu özgünlüğün getirdiği bir dezavantaj, bu sınırsızlık içinde
çekilen her görüntünün bazı insanlar tarafından tarafından kısa film olarak
tanımlanmasıdır.
Son olarak, festival ve yarışmalardaki kısa filmleri izleyerek, aklınızda belli
bir kısa film konsepti oluşturabilirsiniz. Buna rağmen bir yarışmada derece alan
film diğerinde yarışmaya kabul dahi edilmeyebilir, bu nedenle aşırı
örneklenmeden ziyade kendi özgün eserlerinizi ortaya koymanızda yarar var.
Bir Kısa Film'i yaratan öğeler
13.08.2003
Aşağıda okuyacağınız maddeler genel olarak bir eseri ortaya çıkan hemen hemen
tüm bileşenleri ele almaktadır. Ön bilgi olması amacıyla hazırlanan listedeki
maddeler ilerideki yazılarda ayrı ayrı ele alınacaktır...
Senaryo
Senaryo, hepimizin bildiği gibi bir film içinde neler geçeceğini - konuyu ifade
eden, karakterleri - onların diyaloglarını içeren, olayların nerede ne zaman
geçtiğini belirten, ortamı tasvir eden ve bazı durumlarda yönetmen yardımcı
olması için kamera hareketlerini dahi içeren dokümanlardır.
Storyboard
Senaryoya sadık kalınarak hazırlanan filmde görülecek kamera açılarını ifade
eden resimler dizisidir. Bunu bir bant karikatür gibi düşünebilirsiniz. Çekim
sırasında kameranın hangi açıdan neleri göreceği konusunda en önemli
referanslardan olan storyboard'ın sanatsal kalitede ciddi çizimler olması
gerekmiyor. Genel bilgileri ve görüş ayrıntılarını içeren basit çizimler olması
çoğu zaman yeterlidir.
Kamera
Aslında bu listelemede üzerinde durmaya gerek yok... Tabi ki "film" dediğimiz
şeyin özüdür, varolan tüm görsellerin kayıt edileceği ve tüm bileşenleri bir
araya getirecek görüntüleme aracıdır.
Oyuncu
Elbette senaryonuzdaki karakteri canlandıracak oyunlara ihtiyacınız olacak :)
Tabi bu aşamada bir Cast (oyuncu dağılımı yapmanız gerecektir)
Mekan -Mekan Cast'ı
Filmdeki olayların nerede sahneleneceği konusunda bir plan yapmalısınız,
senaryoda ifade edilene en yakın ve ya olaylara en uygun mekanı bulmanız veya
yaratmanız gerecektir. Varolan mekanları keşfedip filminiz kullanmak üzere
belirlemeniz tıpkı rollere göre oyuncu dağıtmanız gibi mekan cast'ı olarak ifade
edilir.
Işık
İlk deneyimlerini yaşayan kısa filmci arkadaşların nedense ihmal ettiği hatta "pek de
önemli değil" diye söylemlerle ifade ettiği, fakat aksine en önemli
bileşenlerden biridir. Hareketli fotoğraf sanatı olan sinemanın özünde ışığın
önemi tartışılmazdır. Filmlerde kullanılan renklerin bile önemi olduğu göz önüne
alınırsa, istenen etkiyi yaratmakta ışığın etkisi ciddi derecede ön plandadır.
Ses
Teknik yetersizlik durumlarında kalitesini muhafaza etmek her zaman mümkün
olmayan ve ilk deneyimlerde genelde kalitesi ikinci planda bırakılan bileşendir.
Video sistemleri kullanarak bir Kısa Film çekiyorsanız, muhtemelen kamera
üzerindeki mikrofonları kullanacaksınız fakat bu yukarıda da belirttiğimiz gibi
kaliteyi ikinci plana götürecektir, sesteki gürültüler ve düşük netlik oranı
filminizin genel kalitesini düşürecektir. Bu sebepten çekimlerinizde ileride
bahsedeceğimiz Boom gibi harici ses yakalama aygıtları kullanmanız gerekecektir.
Kurgu - Montaj
Açıklama yapmadan önce genelde yanlış bilinen bir şeyi düzeltelim. Kurgu, sinema
kurallarına sadık kalarak (önceden belirlenmiş akademik kurallara göre), çekilen
sahnelerin nerelerde nasıl kesilip bir sonraki sahneye nerede nasıl bağlanacağı,
sahnelerin nasıl sıralanacağı gibi bir filmi kuran sistemdir. Montaj ise kurguda
belirlenen noktaların fiili olarak kullanılmasıdır.
Kurgu sinema sanatında başlı başına ciddi bir başlıktır, ona şimdilik
girmeyeceğiz. Montaj konusu ise çektiğiniz kameraya bağlı olarak (amatör kısa
film'cilere yönelik açıklama yaptığımız için Video kameralara bağlı kalıyoruz)
lineer ve ya non-lineer adını verdiğimiz ve kabaca Analog ve ya Digital
yöntemlerle çekilen görüntülerin, sıralanması bağlanması, gerekli görsel
eklentilerin yapılmasıdır. Lineer (doğrusal) montaj analog montaj setlerinde,
non-lineer (doğrusal olmayan montaj) ise bilgisayar sistemlerine bağlı
ortamlarda yapılır. Bu arada bir çok montaj operatörünün aynı zamanda kurgu
bilgisi olduğu ve / veya bir çok kurgucunun da montaj bilgisi olduğu açıktır.
Kısa Film Türleri
Kurmaca
En sık rastlanan kısa film türlerinden biri. Genel olarak konulu bir hikayenin
sinema diliyle "kısa" yoldan anlatılması esasına dayanır. Bildiğimiz filmler
gibi serim-düğüm-çözüm gibi noktaları bulunur. Fakat kısa filmin doğasında
bulunan "özgün" yaklaşımdan dolayı, filmin yönetmeni kendi anlatım ve kurgulama
dilini de kısa filmine katar/katabilir. Herhangi bir süre şartı olmamasına
rağmen genel olarak 20 dakikayı aşmazlar.
Deneysel
En özgün kısa film türlerinden biridir. Tamamen yönetmenin kendi dilini deneme
esasına dayanır. Bir hikaye, fikir ve hatta bir söylem, deneysel bir şekilde
yaratılmış ve tamamen olabildiğince özgün bir şekilde anlatımı esasına dayanır.
Örneğin, deneysel filmlerde yönetmen kendi ışık, kadraj, ses... v.b anlayışını
savunur ve bu savunduğu özgün dili kullanarak filmini hazırlar. Kısacası
standartların ötesinde ve birbirine en az benzeyen filmlerin çıktığı türlerden
biridir. Fakat bu özgünlük bazı kişiler tarafından tamamen yanlış
değerlendirilmekte, sinema kurallarına sağdık kalmak ve sinematografik tecrübeyi çok
fazla gerektirmemesi gerektiğini, dolayısıyla hata payını en çok kaldıran tür
olarak benimsenmesi gibi korkunç bir yanlış tutuma neden olmaktadır. Deneysel
film, bu saptırmayla birlikte maalesef konuyla hiç bir ilgisi olmayan insanların
bile, hazırladıkları bazı hareketli görselleri "kısa film" ilan edilmesine de
sebep olmuştur.
Canlandırma
Bir dönem kurmaca kısa film ile kıyaslanmaya kalksa da, canlandırma kısa film
dediğimiz tür, aslen animasyon temeline dayanmaktadır. Bilgisayar teknolojisi
yada tamamen el işçiliğiyle hazırlanan, 2 yada 3 boyutlu anime edilmiş eserler
olarak bilinir.
En çok merak edilen konulardan biri, Kısa film türleri ve bu türlerin anlamları.
Bu yüzden kısa film türleri hakkında biraz bilgi vermek doğru bir karar olacak.
Burada açıklanacak bilgiler herhangi bir akademik dayanağa bağlı değildir,
tamamen tecrübe ve gözlemlere bağlı kalarak hazırlanmıştır.
Kisafilm.net
Türkiye'nin Kısa Film ve DV Portalı
12.01.2004