Gıdı GıdıSüre - 00:45:00 Format - Belgesel, Renkli, Türkçe Çekim Format - HDV, Digibeta 16:9 Dil - Türkçe, Rusça, Rumca Altyazı - İngilizce, Türkçe Çekim Mekanları - Nazilli, İzmir, İstanbul, Ankara, Moskova, Sisam Adası Yönetmen - Yasin Ali Türkeri Yapımcı - Nazlı Simten Sakınç Basın Danışmanı - Mehtap Doğan Yapım Şirketi - ESR Film Yapım Tanıtım ve Sidem Reklam Ortak Yapımı 10. Safranbolu Altın Safran Belgesel Film Yarışması, Senaryo Dalı, Birincilik Ödülü. 2010 T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nca desteklenen belgeselin çekimleri Türkiye, Rusya ve Yunanistan’da yapılıyor “Gıdı Gıdı” Seferine Koyuluyor Yasin Ali Türkeri’nin yönetmeliğini yaptığı “Gıdı Gıdı” belgeseli henüz tamamlanmadan ödülleri toplamaya başladı. T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nca da desteklenen proje, 11. Altın Safran Belgesel Film Festivali’nde “En İyi Senaryo” seçilmiş bulunuyor. Belgesel, Nazilli Sümerbank Basma Fabrikası’nın tarih içerisindeki yolculuğunu fabrikaya ait bir tren olan Gıdı Gıdı’nın üzerinden ele alıyor. Çekimler Türkiye, Rusya ve Yunanistan’da yapılıyor. Film ekibi, dönemle ilgili video-ses kaydı, fotoğraflar, gazete kupürleri gibi belgelere sahip olanları projeye katkıda bulunmaya davet ediyor. 23.11.2010, İstanbul “Gıdı Gıdı” ismi bir tekerlemenin başlangıcıymış gibi algılanabilir ilk başta. Ne var ki o bir trenin adı. Yıllar boyunca, Nazilli Sümerbank Fabrikası’nın çalışanlarını taşıyan “Gıdı Gıdı” isimli emektar tren şimdi de bir belgeselin başrol oyuncusu oluyor. “Gıdı Gıdı” bizi tarih içersinde bir yolculuğa çıkarmaya hazırlanıyor. Yasin Ali Türkeri’nin yönetmeliğini yaptığı “Gıdı Gıdı” belgeseli, 1937’de açılan Nazilli Sümerbank Basma Fabrikası’nın hikayesini fabrikaya ait bir tren olan Gıdı Gıdı’nın üzerinden ele alıyor. Bu tren aynı zamanda yönetmenin çocukluğunun da önemli bir parçası. Yasin Ali Türkeri, Nazilli’yi yeni baştan yaratan fabrikanın ve trenin hikayesini anlatmayı büyüdüğü şehre bir vefa borcu sayıyor. “En İyi Senaryo” Gıdı Gıdı’nın “Gıdı Gıdı” belgeseli, henüz tamamlanmadan ödülleri toplamaya başladı bile. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nca da desteklenen proje, 11. Altın Safran Belgesel Film Festivali’nde “En İyi Senaryo” seçilmiş bulunuyor. Safranbolu Uluslararası Altın Safran Belgesel Film Festivali, “Kültürel Miras ve Korumacılık” temasının ışığı altında tarihsel, kültürel ve doğal çevrenin geleceğe taşımasını sağlayabilmeyi hedefliyor. Atatürk de “Gıdı Gıdı”nın yolcuları arasındaydı I. Dünya Savaşı’nın ardından verilen büyük bir mücadeleyle kurulan yeni Türkiye Cumhuriyeti’nin heyecanı filmin karelerine yansıyor. Belgesel, 1930’lu yılların Birinci Beş Yıllık Sanayi Planı kapsamında Sovyetler Birliği’nden sağlanan krediyle inşa edilen Sümerbank Fabrikası’nı ve bir fabrikanın bir şehrin yaşamında neleri değiştirdiğini belgelerle ve canlı tanıklarla anlatmayı hedefliyor. Fabrika 9 Ekim 1937 tarihinde yapılan görkemli bir törenle Atatürk tarafından açılarak üretime hazır hale gelir. Atatürk’ü şehir merkezinden fabrikaya getiren araç ise Gıdı Gıdı’dır. Sümerbank Fabrikası çalışanlarının yanı sıra Nazilli halkının da ücretsiz olarak binebildiği bu tren, şehir merkezi ile fabrika arasında gidip gelirken bazen o kadar yavaş ilerlerdi ki, yol boyunca insanlar rahatlıkla atlayıp binebilirlerdi. Türkiye'de TCDD'ye ait olmayan tek özel banliyö treni olan Gıdı Gıdı, Aşağı Nazilli ve Yukarı Nazilli arasında her gün binlerce insanı taşırdı. Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun gözünden… 1953 yılında dönemin tanığı olan Bedri Rahmi Eyüboğlu bakınız Nazilli ve Gıdı Gıdı için neler demiş: “...Nazilli'ye geldik gece yarısı. Bir de ne görelim şehir baştanbaşa neon Işıklar içinde. Nazilli dediğin nedir ki? Anadolu'da küçük bir kaza değil mi? Gecenin on ikisinde ışık, elektrik ışığı içinde Yüzen bir Anadolu kasabasını görmek insanı nasıl sevindirmez? Sarı yerine, hafif yeşilimtırak bir ışık. Bu ışığın altında yürüdük. Gayet nazik bir memur, belediye memuru mu, polis mi pek anlayamadım; küçük bir çocuğa seslendi - “Misafirleri Gıdı Gıdı 'ya kadar götür”, dedi. Evvela bir mahalle, bir semt adı sandım. Sonra bir şoför, bir arabacı olabilir dedim. Gıdı Gıdı dedikleri bir küçük, bir maskara dekovil treni imiş. Belli saatlerde işçileri fabrikaya taşırmış. “Gıdı Gıdı’ya daha çok var”, dediler. “Şuradaki bir muhallebici dükkânında otobüsü beklersiniz.” Bu saatte açık dükkân! Ya Gıdı Gıdı’ya ne buyrulur? Bir kedim olsa adını muhakkak Gıdı Gıdı koyardım.” “Gıdı Gıdı” son seferini 2006’da yaptı Bugün Nazilli Sümerbank Fabrikası kapanarak Adnan Menderes Üniversitesi’ne devredilmiş bulunuyor. Tarihe tanıklık eden emektar “Gıdı Gıdı” da 7 Ekim 2006’daki son seferinden sonra fabrika içerisindeki durağında beklemeye devam ediyor. Yapıma ait bilgiler Yönetmen - Yasin Ali Türkeri Yapımcı - Nazlı Simten Sakınç Basın Danışmanı - Mehtap Doğan Çalışma Adı - Gıdı Gıdı Tür - Tarih ve İnsan Öyküleri Süre - 45 dakika Çekim Mekanları - Türkiye (Nazilli, İzmir, İstanbul, Ankara); Rusya (Moskova), Yunanistan (Sisam Adası) Çekim Format - HDV Yayın Format - Digibeta 16:9 Dil - Türkçe, Rusça, Rumca Altyazı - İngilizce, Türkçe Yapım Şirketi - ESR Film Yapım Tanıtım ve Sidem Reklam Ortak Yapımı T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nca desteklenen “Gıdı Gıdı” belgeselinin sponsorları arasında Adnan Menderes Üniversitesi, Nazilli Ticaret Odası ve Nazilli Belediyesi bulunuyor. Contactplus İletişim Hizmetleri belgeselin iletişim sponsorudur. Gıdı Gıdı hakkında: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nca desteklenen “Gıdı Gıdı” belgesel film projesinin temel kaygısını; düne ve bugüne dair söyleyebilecek sözleri olanların tanıklıklarına bugünden ortak olabilme isteği ve yarına bir belge bırakabilme çabası oluşturuyor. Belgesel, Türkiye tarihinde çok özel bir yeri olan Nazilli Sümerbank Basma Fabrikası’nın hikayesine odaklanıyor. Ele alınan konunun Rusya, Türkiye ve Yunanistan arasındaki geniş bir coğrafyada geçiyor olması filmin izlenme potansiyelinin yüksek olacağını düşündürüyor. Proje tamamlandıktan sonra yurtiçi ve yurtdışında gerçekleştirilen film festivallerine gönderilmesinin yanı sıra yerli ve yabancı TV kanallarıyla gösterilmesinin bağlantılarının yapılmasına şimdiden başlanmış bulunuluyor. "Gıdı Gıdı" belgeseli yayınlanmaya başlıyor! T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı'nca desteklenen belgeselin çekimleri Türkiye, Rusya ve Yunanistan'da yapılıyor. "Gıdı Gıdı" seferine koyuluyor Yasin Ali Türkeri'nin yönetmeliğini yaptığı "Gıdı Gıdı" belgeseli henüz tamamlanmadan ödülleri toplamaya başladı. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı'nca da desteklenen proje, 11. Altın Safran Belgesel Film Festivali'nde "En İyi Senaryo" seçilmiş bulunuyor. Belgesel, Nazilli Sümerbank Basma Fabrikası'nın tarih içerisindeki yolculuğunu fabrikaya ait bir tren olan Gıdı Gıdı'nın üzerinden ele alıyor. Çekimler Türkiye, Rusya ve Yunanistan'da yapılıyor. Film ekibi, dönemle ilgili video-ses kaydı, fotoğraflar, gazete kupürleri gibi belgelere sahip olanları projeye katkıda bulunmaya davet ediyor. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı'nca desteklenen "Gıdı Gıdı" belgesel film projesinin temel kaygısını; düne ve bugüne dair söyleyebilecek sözleri olanların tanıklıklarına bugünden ortak olabilme isteği ve yarına bir belge bırakabilme çabası oluşturuyor. Belgesel, Türkiye tarihinde çok özel bir yeri olan Nazilli Sümerbank Basma Fabrikası'nın hikayesine odaklanıyor. Ele alınan konunun Rusya, Türkiye ve Yunanistan arasındaki geniş bir coğrafyada geçiyor olması filmin izlenme potansiyelinin yüksek olacağını düşündürüyor. Proje tamamlandıktan sonra yurtiçi ve yurtdışında gerçekleştirilen film festivallerine gönderilmesinin yanı sıra yerli ve yabancı TV kanallarıyla gösterilmesinin bağlantılarının yapılmasına şimdiden başlanmış bulunuluyor. medyafaresi.com 23.11.10 'Gıdı Gıdı Treni' tarihe yolculuk yaptıracak 29 Kasım 2010 Yıllar boyunca Aydın'ın Nazilli ilçesinde Sümerbank Fabrikası'nın çalışanlarını taşıyan ''Gıdı Gıdı'' adlı emektar tren, şimdi de bir belgeselin başrol oyuncusu oluyor. Kültür ve Turizm Bakanlığınca desteklenen yönetmenliğini Yasin Ali Türkeri'nin üstlendiği belgeselin çekimleri Türkiye, Yunanistan ve Rusya'da yapılıyor. Belgesel ekibi, dönemle ilgili video, ses kaydı, fotoğraflar, gazete kupürleri gibi belgelere sahip olanları projeye katkıda bulunmaya davet ediyor. İlk başta bir tekerlemenin başlangıcıymış gibi anılsa da ''Gıdı Gıdı'', bir trenin adı. İşte o tren şimdilerde bizi tarih içerisinde bir yolculuğa çıkarmaya hazırlanıyor. Belgeselin yönetmenliğini yapan Yasin Ali Türkeri, AA muhabirinin sorularını yanıtlarken, çekimleri henüz tamamlanmadan 11. Altın Safran Belgesel Film Festivali'nde ''En İyi Senaryo'' ödüle layık görülen belgeselin Nazilli Sümerbank Basma Fabrikası'nın tarih içerisindeki yolculuğunu fabrikaya ait bir tren olan Gıdı Gıdı'nın üzerinden ele aldığını söyledi. Çocukluğunun önemli bir parçası olan, ''Gıdı Gıdı'' trenini, Nazilli'yi yeniden yaratan fabrikanın hikayesini anlatmayı büyüdüğü şehre bir vefa borcu saydığını ifade eden Türkeri, Kültür ve Turizm Bakanlığınca desteklenen ''Gıdı Gıdı'' belgesel film projesinin temel kaygısının, düne ve bugüne dair söyleyebilecek sözleri olanların tanıklıklarına bugünden ortak olabilme isteği ve yarına bir belge bırakabilme çabasının oluşturduğunu belirtti. Belgeselin, Türkiye tarihinde çok özel bir yeri olan Nazilli Sümerbank Basma Fabrikası'nın hikayesine odaklandığını dile getiren Türkeri, ''Konumuz, Rusya, Türkiye ve Yunanistan arasındaki geniş bir coğrafyada geçiyor. Proje tamamlandıktan sonra yurt içi ve yurt dışında gerçekleştirilen film festivallerine gönderilecek. Bunun yanı sıra yerli ve yabancı televizyon kanallarında gösterilmesi için şimdiden bağlantılar kurulmaya başlandı'' dedi. -BÜYÜK Önder Atatürk, ''GIDI GIDI''NIN YOLCULARI ARASINDAYDI- Türkeri, belgeselin I. Dünya Savaşı'nın ardından verilen büyük bir mücadeleyle kurulan yeni Türkiye Cumhuriyeti'nin heyecanını film karelerine yansıttığını belirterek, sözlerini şöyle sürdürdü- ''Belgesel, 1930'lu yılların Birinci Beş Yıllık Sanayi Planı kapsamında Sovyetler Birliği'nden sağlanan krediyle inşa edilen Sümerbank Fabrikası'nı ve bir fabrikanın bir şehrin yaşamında neleri değiştirdiğini belgelerle ve canlı tanıklarla anlatmayı hedefliyor. Fabrika 9 Ekim 1937'de görkemli bir törenle Ulu Önder Atatürk tarafından açılarak üretime hazır hale gelir. Atatürk'ü şehir merkezinden fabrikaya getiren araç ise Gıdı Gıdı'dır. Sümerbank Fabrikası çalışanlarının yanı sıra Nazilli halkının da ücretsiz olarak binebildiği bu tren, şehir merkezi ile fabrika arasında gidip gelirken bazen o kadar yavaş ilerler ki yol boyunca insanlar rahatlıkla atlayıp binebilirler. Türkiye'de TCDD'ye ait olmayan tek özel banliyö treni olan Gıdı Gıdı, Aşağı Nazilli ve Yukarı Nazilli arasında her gün binlerce insanı taşıyordu.'' Belgeselin Mart ayında tamamlanmasını hedeflediklerini, Türkiye ve Yunanistan'daki çekimlerin bittiğini anlatan Türkeri, ''Sadece Moskova'daki çekimlerimiz kaldı. Sonra projemiz nihayete erecek'' diye konuştu. Türkeri, döneme ilişkin ellerinde video, gazete kupürü,ses kaydı, fotoğraf bulunan kişilerin de kendilerine ulaşmalarını istedi. -''GIDI GIDI SON SEFERİNİ 2006'DA YAPTI- Nazilli Sümerbank Fabrikası kapanarak 2003 yılında Adnan Menderes Üniversitesi'ne devredildi. Tarihe tanıklık eden emektar ''Gıdı Gıdı'' treni de 7 Ekim 2006'daki son seferinden sonra fabrika içerisindeki durağında beklemeye devam ediyor. Kültür ve Turizm Bakanlığınca desteklenen ''Gıdı Gıdı'' belgeselinin sponsorları arasında Adnan Menderes Üniversitesi, Nazilli Ticaret Odası ve Nazilli Belediyesi bulunuyor. Yönetmenliğini Yasin Ali Türkeri'nin üstlendiği belgeselde, Nazlı Simten Sakınç yapımcı, Mehtap Doğan basın danışmanı olarak görev yapıyor. Belgeselin çekim mekanları arasında, Türkiye'de Nazilli, İzmir, İstanbul ve Ankara, Rusya'da Moskova, Yunanistan'da Sisam Adası yer alıyor. -ANADOLU AJANSI'NIN 73 YIL ÖNCE GEÇTİĞİ HABER- Anadolu Ajansının, fabrikanın açılması nedeniyle 9 Ekim 1937'de geçtiği haber, ertesi gün Akşam gazetesinin 10 Teşrinievvel 1937 Pazar günkü sayısında ''Nazilli Basma Fabrikası Dün Atatürk Tarafından Altın Bir Anahtarla Açıldı'' başlığıyla yer aldı. Haberin alt başlıklarında, ''Büyük Şefi aralarında gören halk, misli görülmemiş tezahüratta bulundu'', ''Başvekalet Vekili B. Celal Bayar bir nutuk söyleyerek, fabrikanın nasıl yapıldığını ve nasıl çalışacağını anlattı'' denildi. 'Gıdı Gıdı Treni' tarihe yolculuk yaptıracak ''Nazilli 9 (A.A)'' mahreçli haber özetle şöyle- ''Nazilli basma fabrikasının açılma töreni binlerce halkın Coşkun tezahüratı arasında yapılmıştır. Saat 13.30'da Başvekil Vekili B. Celal Bayar ve İcra Vekilleri heyeti, Kamutay heyeti, hususi trenle geldiler. Manevra sahasında bulunan Genelkurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak ve Asbaşkanı General Asım, diğer generaller aynı saatte Nazilli istasyonuna geldiler. Saat 14.00'de Atatürk'e hamil olan hususi tren Nazilli'ye geldi. Büyük Şefe, İsmet İnönü ve profesör bayan Afet refakat ediyorlardı. İstasyonda başta Başvekil Vekili B. Celal Bayar olduğu halde bütün vekiller, askeri umera, mebuslar ve on binlerce halk hararetle karşıladılar. Büyük şef buradan iki otoray ile fabrikayı şereflendirdiler. Fabrika istasyonunda Sümerbank idare meclisi reisi Safa, Genel Direktör Nurullah Sümer, fabrika müdürü Fazlı Targa, Trakya umum müfettişi General Kazım Dirik, matbuat mümessilleri ve daha birçok zevat tarafından karşılandı ve binlerce halkın Candan tezahüratı arasında müdüriyet binasını teşrif ettiler...'' 29 Kasım 2010 zaman.com.tr GIDI GIDI'dan BEYAZSHOW'a Yasin Ali Türkeri'den şimdi aldığım telefona göre ... Gıdı gıdı belgeselinde metinleri okuyan arkadaşımız,Ali KUNEROĞLU bu gece BEYAZSHOW da.. Ali KUNEROĞLU, aslen Bozdoğan-Koyuncular köyünden olup,asker geceleri ve düğün gibi eğlencelerde Ege şivesiyle mani okumasıyla ve anında doğaçlama mani söyleyebilmesiyle tanınıyor. Yasin,Sisam adasında Gıdı gıdı için çekimler yaparken telefon edip,İlhan abi,metinleri okumak için "Ege şivesiyle konuşan birini düşünüyorum, bunu yapabilecek bildiğin biri varmı" diye sormuştu.. Ben de daha önce facebook'ta videosunu gördüğüm Ali KUNEROĞLU'nu önerdim,doğallığı ve kamera önündeki rahatlığı hoşuma gitmişti.Hemen Yasin'e Ali Kuneroğlu'nun videosunu gönderdim.Yasin de, Ali beyi beğendi. Yanına bir de halk ozanı tipli bağlamacı koyacaktık ama bağlamacı son anda ben yapamam deyip çark edince iş tek başına Ali Kuneroğluna kaldı. Aşağıdaki manileri ilk buluşmamızda (11.10.2010 ) Yasin Ali Türkeri'nin isteği üzerine anında söylemişti. Yasin Ali Türkeri . -İlhan abi, eski voleybolcu sümerbanktan emekli,belgesel çekiminde bize çok yardımcı oluyor, onun için bir mani söyler misin? Ali KUNEROĞLU (Hemen o anda) Sümerbank kapandı bilmem neden Voleybol oynarken yoruldu beden Belgesel için bize çok yardımcı oldu, Sümerbanktan emekli, İlhan ÖDEN.... .Ayrıca, Yasin Ali Türkeri için de aşağıdaki maniyi o anda hemen.. Yaş ilerledi kalmadı gözümün feri Kurban kestim elimde kaldı deri Bu belgeseli hazırlayan kişi Yönetmen Yasin Ali Türkeri.. diyerek yeteneğini göstermişti, Arkadaşımız Ali Kuneroğlu'na başarılar dileriz. Allah yolunu açık etsin.. sumerbank.blogspot.com Filmin adı GIDIGIDI Bu gün sizlere önceki yazımda çekimlerinin başladığını duyurduğum Gıdıgıdı üzerinden Atatürk,Sümerbank Basma fabrikası ve Nazilli'nin anlatılacağı belgeselin doğuş hikayesini anlatacağım. TANIŞMA Yasin Ali Türkeri ile tanışmamız 2009 yılı ramazan bayramının arife günü oldu.O gün telefonla beni arayıp, Makedonyanın en önemli müzik adamlarından biri olan Merhum Hayri DEMİROVSKİ'nin yaşamını anlatan "Manastır doğum yerim" adlı belgesel ile ilgili olarak görüşmek istediğini söyledi.Bayramın 2. günü görüşmek üzere randevulaştık. Görüşmemizde benim ney ile yorumlayıp youtube'ta paylaştığım videoyu izlediğini şarkıyı belgesel için ney ile çalmamı rica etti. Bende ricasını memnuniyetle yerine getireceğimi söyledim. Bayram sonu evimde çekim ve kısa bir ropörtaj yaptık. GIDIGIDI DOĞUYOR İşimizi bitirip,sohbet ederken bana Nazilli'de belgesele uygun başka konular olup olmadığını sordu,Demirci Mehmet Efe,Gıdıgıdı ve Sümerbank konularını önerip bloğumdaki Gıdıgıdı anılarımı yazdığım bölümü gösterdim.Konunun kitap yazmak isteyen veya dergilerde çalışan pek çok yazarın ilgisini çektiğini bir kaç yazarın benden konuyla ilgili yardım istediğini söyledim.O da Gıdıgıdı'yı bildiğini ,bu konunun güzel bir belgesel konusu olduğunu ilk fırsatta ön çalışmalar için tekrar geleceğini söyledi.Bende elimden gelen yardımı yapacağımı söyledim. Bu görüşmeden birkaç hafta sonra bir bayan belgesel yapımcısı telefonla beni arayıp blog yazılarımı takip ettiğini,Nazilli Sümerbankla ilgili belgesel yapmak istediğini söyleyip yardım istedi.Yasin Ali Türkeri ile daha önce konuştuğumuz için yardım konusuna pek sıcak bakmadım,hayır da diyemedim ama o yönetmenle başka görüşmemiz olmadı. DOSYA HAZIRLANIYOR. 2010 ocak ayında kültür bakanlığına sunacağı dosyanın hazırlık çalışmaları için Nazilli'ye geldiğinde Yasin'e diğer yönetmenden söz ettim,o yönetmeni tanıdığını bir süredir Sağlık sorunlarıyla uğraştığını söyledi. Aileden kalan,çevreden topladıklarımız ve birikimlerimden oluşan belge, fotoğraf,desen çizimlerine,Yasin'in topladığı belge ve fotoğrafları da ekledik. Yasin'i ,önceden tanıştığımız Sümerbank konusuna ilgisini ve annesinin fabrika açılışına öğrenci olarak katıldığını bildiğim Nihal ERBAKAN hanımla,1941-44 yıllarında İstanköy'den çalışmak için Nazilli'ye gelen Bekir Sarı amcayla,yengemin babası olan 96 yasındaki eski Sümerbanklı Abdullah Timur dedeyle ve GIDIGIDI'yı son kullanan kişi olan Cihan TOKA ile tanıştırdım. Ayrıca takip ettiğim yazılarından,Nazilli Sümerbank tarihini en iyi bilen kişi olduğuna inandığım ADÜ, Fen Edebiyat Fak. Tarih bölümü hocalarından Yard.Doç.Dr. Günver Güneş hoca ve kendisi de bir Sümerbank çocuğu olan ve bana belgesel konusunda elinden gelen her yardımı yapacağını söyleyen, Nazilli Ticaret odası Başkanı Ali Gültekin Kılınç ile görüşmesini önerdim. Fotoğraflar çekti,ön ropörtajlar yaptı.Bende Sümerbankla ve Sümersporla ilgili sorularını cevapladım. Kültür bakanlığına sunacağı dosya için yeterli veriyi topladıktan sonra gerekli düzenlemeleri yapmak için İstanbul'a döndü. MÜJDE GELİYOR. Mayıs ayı başında Belgesel film festivaline katılmak için Alanya'ya giderken Nazilli'ye uğradığında Yasin Ali ile Sümerpark'ta buluştuk.Belgeselin Kültür bakanlığından onay aldığını, Ağustos sonunda çekimlere başlanacağını söyledi,çok sevindim. Bu arada ön ropörtajda konuştuğumuz Abdullah Timur dedeyi kaybetmiştik. (Allah rahmet eylesin) İşte Gıdıgıdı üzerinden Nazilli Sümerbank'ın ve Nazilli'nin anlatılacağı belgesel filmin başlangıç hikayesi böyle... ASIL İş ŞİMDİ BAŞLIYOR Bundan sonra Nazilli Sümerbank'ı anlatacak başka bir belgesel çekileceğini tahmin etmiyorum.Bu fırsatı en iyi şekilde değerlendirip filmi çekecek ekibe her konuda yardımcı olmalıyız. Atatürk ve genç cumhuriyetin kısıtlı imkanları zorlayarak Nazilli'ye hediye ettiği bu muhteşem eseri layıkıyla anlatacağına gönülden inandığım Yasin Ali Türkeri kardeşimin en İnce detayları bile atlamadan değerlendirdiği,bir ucu Moskova'ya bir ucu Yunan adalarına dayanan büyük proje üzerindeki titiz çalışmalarını yakından izliyorum. Her gün yeni kişilere ulaşıyoruz,yeni veriler ile hiç ummadığımız yerlere geldik. Filmde fabrikanın temelinin atıldığı günlere şahitlik eden,1938 de Nazilli Sümerbankta işe başlayan,Atatürkü karşıladıkları günü hala aynı heyecanla anlatan 85 yaşını çoktan aşmış,onlarca çocuk ve Torun yetiştirmiş ama hala "Atatürk çocuğu" olarak kalmış pırıl pırıl insanları göreceksiniz. Fabrikayla yatıp,fabrikayla kalkan 8 saatlik mesaileri dışındaki zamanlarını bile Ekmeğini yedikleri kuruma faydalı olmaya adayan ,ilkokul mezunu "yüksek mühendisler" ile tanışacaksınız. Şimdilik biraz sabredin ve destek olun. Proje Kültür bakanlığı ve Nazilli belediyesi tarafından destekleniyor.Özellikle yurtdışı ve havadan yapılacak çekimler maliyeti arttırıyor.Ama ne olursa olsun bu prodüksiyon eksik olmamalı,ileride keşke şöyle olsaymış diyebileceğimiz hiç bir detay kalmamalı. Yeter ki biz üstümüze düşeni yapalım,gerisini Yasin Ali Türkeri başaracaktır. Kuşkunuz olmasın. İlhan ÖDEN sumerbank.blogspot.com ‘Başka Tren Gıdı Gıdı’ Belgeseli, Nazilli Sümerbank Basma Fabrikası 80. Açılış Yılı Özel Gösterimleri 9 Ekim 2017 Pazartesi Saat 10:00, Nazilli Belediyesi Sinema Salonu Saat 19:00, Nazilli Belediyesi Tiyatro Salonu BAŞKA TREN GIDI GIDI ANOTHER TRAIN GIDI GIDI TÜRKİYE / 2018 / DCP / Renkli ve Siyah-Beyaz / 80´ / Türkçe, Rusça, Yunanca; Türkçe, İngilizce altyazılı Yönetmen - Yasin Ali Türkeri Senarist - Yasin Ali Türkeri Görüntü Yönetmeni - Serdar Güven, Dilşad Canan, Eren Bozbaş Kurgucu - Aslı Ertürk, Yasin Ali Türkeri Yapımcı - Yasin Ali Türkeri Yapım Şirketi - ESR Film Yapım Dünya Hakları - ESR Film Yapım Bu belgesel, 1937 yılında Sovyet Rusya’nın desteğiyle inşa edilen Nazilli Sümerbank Basma Fabrikası’nın tarih içerisindeki yolculuğunu, fabrikaya ait bir tren olan Gıdı Gıdı üzerinden anlatıyor. Gıdı Gıdı, bugün kapalı haldeki fabrikanın içinde sessiz sedasız, hiç gelmeyecek yolcularını bekliyor. Kaynak İstanbul Uluslararası Film Festivali |