9. BIFED - Bozcaada Uluslararası Ekolojik Belgesel Festivali
(12-16 Ekim 2022)
Bozcaada Belediyesi
Bozcaada, Çanakkale
Tel: +90 541 534 20 59
bifed.org
info @ bifed.org
Bozcaada Uluslararası Ekolojik Belgesel Festivali'nde ödüller sahiplerini buldu
Bu yıl 9'uncusu düzenlenen Bozcaada Uluslararası Ekolojik Belgesel Festivali'nde
(BIFED) ödüller sahiplerine verildi. 101 ülkeden başvuran 1000'in üzerinde
belgesel arasından 14'ünün finale kaldığı festivalde, Fethi Kayaalp Büyük
Ödülü'nü yönetmenliğini Meksikalı yönetmen Sergi Pedro Ros'un yaptığı artık
topraklarına su gitmeyen Yaqui Kabilesi'nin direnişine odaklanan 'Yo'eme
Labirenti' isimli belgesel aldı.
Bu yıl 101 ülkeden, 1000'i aşkın belgeselin başvurduğu ekolojik temalı belgesel
festivalinde 14 belgeselin yarıştığı Ana Yarışma kategorisinde Fethi Kayaalp
adına verilen Uluslararası Yarışma Ödülü'nü 'Yo'eme Labirenti' filmi kazandı.
İkincilik Ödülü olan Madam Melpho ödülünü ise Brezilya yapımı 'Edna' filmi
kazandı. Jüri Özel Mansiyon ödülünü kazanan film ise Almanya ve Ekvador yapımı
'Benim Bu Çalınmış Ülkem' filmi oldu. Öğrenci filmlerine verilen Gaia Ödülü'nü
ise Belçika, Portekiz, Macaristan, Brezilya ortak yapımı 0.2 Milligrams of Gold
(0.2 Miligram Altın) kazandı. Ayrıca jüri, önceki senelerden farklı olarak bu
sene öğrenci filmlerinden birine de mansiyon ödülü vermek istedi. Mansiyon ödülü
Türkiye'den genç yönetmen Mustafa Aydın'ın Afganistan'dan Türkiye'ye 60 günde
yürüyerek göç edenlerin hikayesini anlattığı Haymatlos (Stateless) belgeseline
verildi. Toplam 4 kategoride 53 filmi izlemek için dünyanın farklı bölgelerinden
yönetmenler, iklim mücadelecileri, öğretmenler ve öğrenciler festivalde buluştu.
Bozcaada'da festival boyunca film okuma ve yürüyüş atölyeleri gerçekleşti.
Ayrıca emek ve ekoloji konularında panel ve söyleşiler yapıldı ve film
gösterimlerinin ardından adaya katılan yerli ve yabancı yönetmenler seyircilerin
sorularını yanıtladı.
Törende konuşan Festival Yönetmeni Petra Holzer, “Senenin büyük bir kısmında ve
son dört ay aralıksız çalışırken; son bir ay da tüm ekip son ayrıntıları
hazırlarken sizleri görebiliyordum. Yorumlarınızla daha da güçlenen bir his bu;
kameralarınızın arkasında, kurgu yaptığınız bilgisayarların arkasında sizleri
görebildiğime inanıyorum. Galiba bu nedenle burada bir hayli mutlu insan oluyor.
Seçtiğimiz filmler Andres'in de söylediği gibi birbiriyle konuşuyor. Bizler de
öyle, birbirimizle konuşuyoruz, gerçekten konuşuyoruz" dedi
Yapılan konuşmaların ardından Ana Yarışma'nın kazanan filmi 'Yo'eme Labirenti'
salondaki davetlilere izletildi. Program sanatçı Pınar Tınç'ın doğada
karşılaştığı çeşitli materyallerle tasarladığı 'Mavi Zamanı' ismini verdiği
heykelin kazanan yönetmenlere verilmesiyle sona erdi.
16 Ekim 2022
Bifed 2022 Ana Yarışma Jüri Üyeleri
Joanna Vasquez Arong
Filipinler'de doğan Joanna, Boston, Londra, Paris, Bangkok, Singapur ve Manila
gibi farklı şehirlerde yaşarken, uluslararası ilişkiler, çevre ve finans
alanlarda çalışarak bohem bir yaşam sürdü. Joanna, hikaye anlatıcılığı ve sinema
sevgisini hayata geçirmek için Pekin'de film çekmeye başladı. 2007'de Pekin'de
geçmişlerinden kurtulmak isteyen yabancıların samimi hikayelerini anlatan ilk
uzun metraj belgeseli Neo-Lounge'ın ilk gösterimini gerçekleştirdi. Belgesel,
iki en iyi belgesel ödülü dahil dört ödül kazandı. İkinci filmi ''The Old Fool
Who Moved the Mountains'' da biri en iyi belgesel ödülü olmak üzere iki ödül
aldı. Üçüncü filmi "Sunday School from Zambia'', Uluslararası Rotterdam Film
Festivali tarafından Forget Africa serisine seçildi. Son kısa filmi "İçteki
Domuzu Yatıştırmak'' biri Slamdance Film Festivali Jüri Büyük Ödülü olmak üzere
dokuz ödül kazandı. Bu film aynı zamanda BIFED 2021'in Uluslararası Yarışma
Kategorisi'nde üçüncülük kazandı. Film 2021 Uluslararası Belgesel Birliği
Ödülleri'nde En İyi Kısa Film için on adaydan biriydi.
Eylem Şen
Ege Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Bilgisayar Mühendisliği'nde mezun
olduktan sonra 2009 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
Film Tasarımı bölümünde lisans eğitimi aldı. 2013 yılında aynı dalda başladığı
Yüksek Lisans eğitimini “1945 Sonrası İtalyan Sinemasında Faşizm Eleştirisi
Yapan Filmlerin Estetik Politikası” başlıklı tez ile tamamladı. Tez çalışması
‘Antifaşizmin Estetiği’ adıyla Notabene Yayınlarında kitap olarak basıldı. 2015
yılında hakemli bir dergi olan Özne Dergisi'nde ""Acı Pirinç Filminin
Gerçekçilik Kuramları, Modernist Estetik ve Dramatik Yapı Bağlamında Analizi""
isimli makalesi yayınlandı. 2016 yılında ""Toplumsal Cinsiyetin Sinemada Temsil
Edilme Biçimleri ve Cleopatra’nın Ölümü"" ve ""Tarihi Değiştiren Kadınların
Sineması ve Margarethe von Trotta"" isimli makaleleri Psikesinema'da
yayınlanmıştır. Yönetmenliğini yaptığı belgesel ve film alanındaki çalışmalar
arasında; Sınırların Ötesinde (Solidarity Beyond the Longest Border, 2019),
Buluştuğumuz Yer: Hakikat Bahçeleri (Living in Truth, 2019), Portakalın Uykusu (Sleep
Of The Oranges, 2015), Asfur (Bird, 2014), Metropolis (Metropolis, 2013), Kornea
İkilisi (Cornea Duo, 2013) vardır. Belgesel filmleri, ulusal ve uluslararası çok
sayıda festivalde gösterilmiş ve aralarından bazıları ödüllere layık
görülmüştür. Metropolis (Metropolis, 2013), 2013 yılında, 7. Sinepark Kısa Film
Festivali, Çarpışan Aramalar Kategorisi, Mansiyon Ödülü aldı. Kornea İkilisi (Cornea
Duo, 2013), 2014 yılında Türk Kızılay'ı İstanbul Şubesi Kısa Film ve Belgesel
Yarışması, Belgesel Dalında Birincilik Ödülü aldı.
Erman Okay
1965 yılında Ankara D.T.C. Fakültesi Ön Asya Arkeolojisi Bölümü'nden mezun olup,
1964 - 67 yılları arasında Ankara Radyosunda Spikerlik ve Prodüktörlük yapmış,
67-76 yılları arasında ise Ankara televizyonunda sunucu olarak görev almıştır.
1975 - 80 yılları arasında İstanbul'da çeşitli reklam ajanslarında yazarlık,
reklam filmlerinde senaryo yazarlığı, oyunculuk ve yönetmenlik yapmıştır. 1980 -
2000 yılları arasında Almanya Münih’te tiyatro oyun yazarlığı, oyunculuk ve
yönetmenlik, çeşitli Alman film ve dizilerinde oyunculuk, ‘Korkmazlar Ailesi’
dizisinde senaryo yazarlığı, prodüksiyon amirliği ve yönetmen yardımcılığı,
‘Bahar und/ve Gazelle ‘ adlı gençlik filminde senaryo yazarlığı, oyunculuk ve
yönetmen yardımcılığı, Anadolu kökenli Yunanlı yazar Dido Sotiriyu’nun yaşamını
konu alan ‘Anıların Tadı’ adlı belgeselde yapım sorumluluğu ve yönetmenlik, 2000
yılından bugüne çeşitli Türk sinema filmleri ve dizilerinde oyunculuk yapmıştır.
Bodrum'da yaşamaktadır.
Daniel Lambo
Daniel Lambo kurmaca ve belgesel filmin kesişim noktasında durmaktadır. Edebiyat
ve senaryo yazarlığı okuduktan sonra tiyatro, televizyon ve sinema için yazmaya
başlayan Lambo, televizyon dramaları da yazıp geliştirmiştir. Daniel Lambo bir
yönetmen olarak toplumsal temalara odaklanmaktadır. 20’yi aşkın kurmaca ve
belgesel filmde yönetmen, yazar ve yapımcı olarak çalışan Lambo’nun bazı
filmleri Belçika’da sinemalarda gösterime girmiş ve televizyonda gösterilmiştir.
Andres Veiel
Andres Veiel, Almanya'da politik sanatın öncülerinden biri olarak bilinir.
Veiel'in en belirgin özelliklerinden biri, projeleri için yıllar süren yoğun
araştırmalar yapmasıdır. 1985'ten 1989'a kadar Andres Veiel, FU Berlin'de
psikoloji okudu ve aynı zamanda, Künstlerhaus Bethanien, Berlin'de Polonyalı
yönetmen Krzysztof Kieslowski tarafından film dramaturjisi ve yönetmenlik
eğitimi aldı.
Bir Kış Gecesi Rüyası (1991), Balagan (1993), Hayatta Kalanlar (1996), Kara Kutu
BRD (2001), Oyunculuğa Bağımlı (2004), Tekme (2006), Biz Değilsek, Kim? (2011)
ve Beuys (2017) Avrupa Film Ödülü ve birkaç Alman Film Ödülü de dahil olmak
üzere çok sayıda ödül aldı. Fütürist mahkeme salonu draması Ecocide (2020) ile
Almanya'nın iklim değişikliği konusundaki sorumluluğu hakkında bir tartışma
başlattı.
Andres Veiel, 2005'te Konrad-Wolf-Award, 2006'da Alman Film Sanatının İlerlemesi
için DEFA Ödülü ve 2017'de First Class Federal Liyakat Haçı'na layık görüldü.
Ayrıca Alman Film Akademisi ve Avrupa Film Akademisi üyelerinden biridir.
Alişan Çapan
1972’de İstanbul’da doğdu. 1992’de Galatasaray Lisesi’ni, 1998’de İstanbul
Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ni bitirdi. Madrid Carlos III Üniversitesi’nde
İnsan Hakları programında tamamladığı Lisansüstü eğitiminden sonra 2000 yılında
Bilgi Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde çalışmaya başladı. Arada Gazete Pazar,
Adam Sanat, Sözcükler, Roll, Post Express, 1+1, Milliyet Sanat gibi süreli
yayınlara yazılar yazdı, röportajlar yaptı. 2009’da Güle Güle ki Tarif Edemem
adlı bir anlatı kitabı yayınladı. 2011 yılından bu yana Bilgi Üniversitesi İnsan
Hakları Lisansüstü programında Sinema ve İnsan Hakları adlı dersi veriyor. 2019
Aralık ayından bu yana Kadıköy Belediyesi Kültür İşleri Müdürlüğü’nü yürütüyor.
Edna
Brezilya, 2021, 63′
Yönetmen - Eryk Rocha
Kamera - Eryk Rocha, Jorge Checile
Kurgu - Renato Vallone
Ses - Waldir Xavier, Bernado Adeodato, Bruno Carneiro da Cunha
Müzik - Guilherme Kastrup, Ava Rocha, Manoel Cordeiro
Yapımcı - Eryk Rocha, Gabriela Carneiro da Cunha
Brezilya Amazonları’ndaki Transbrasiliana otoyolunun kenarında yaşayan Edna,
katliamlar üzerine inşa edilmiş harabe halindeki toprakların tanığıdır. Sadece
annesi tarafından büyütülmüş, “hiç bitmeyen bir savaşın” - bir toprak savaşının
- izlerini hem kendi vücudu hem de onun soyundan gelenler taşımaktadır. Raporlar
ve yazılar aracılığıyla film, gerçeklik ile hayal arasında hareket eden melez
bir anlatı inşa ediyor. Her şey Edna’nın hafızasından ve “Hayatımın Hikayesi”
adlı günlüğünden örülmüştür. Cannes 2016’da En İyi Belgesel dalında Altın Göz
ile ödüllendirilen “Cinema Novo”nun yönetmeni Eryk Rocha’dan yepyeni bir yapıt.
Yönetmen Özgeçmişi
1978’de Brezilya’da doğan bir film yapımcısı olan ERYK ROCHA, 2002’de Küba Los
Baños’da bir sinema okulundan mezun oldu ve burada ilk uzun metrajlı filmi ROCHA
QUE VOA’yı yönetti. Film Venedik, Rotterdam ve diğer ünlü festivallerde seçildi
ve Brezilya, Arjantin ve Küba’da En İyi Film ödülünü kazandı. Sonraki çalışmalar
da Cannes, Sundance, New York, Montevideo, Guadalajara, Buenos Aires, Marsilya
ve Amsterdam gibi ulusal ve uluslararası festivallerde de yer alarak prestij
kazandı. Yedinci uzun metrajlı filmi CINEMA NOVO (2016), Festival de Cannes’da
En İyi Belgesel dalında L’Oeil d’Or ödülünü aldı.
Görünmez Ada
Fransa, Japonya, 2021, 85′
Yönetmen - Keiko Courdy
Kamera - Axel Rothe
Kurgu - Steffen Krones
Ses - Hans Bauer, Axel Rothe
Yapımcı - Uwe Nadler & Dorit Jessner
Ön Yapım Menajeri - Mathias Schulte Ontrop
Fukushima, bölgenin ruhunun arayışında. Fukushima Daiichi Nükleer Santrali’nin
kıyısında dalgalar sonsuzluğa çarpıyor. Radyoaktif atıkların yakıldığı beyaz bir
tesisin yanında, çocuklar yerde oynuyor, çimenler hızla büyürken zehirli toprak
dolu siyah torbalar bir kenarda birikiyor. Film, Fukushima Daiichi’de tsunamiden
sağ kurtulan ve tahliye edilmeye zorlanan insanların, uzaklardan çalışmaya
gelenlerin ve arıtma işçilerinin hayatlarını gösteriyor, direncin, başarısız
teknolojinin ve bölgenin dönüşümünün hikayesini anlatıyor. Ve de Japonya’da
hükümet unutup ilerlemek isterken izlerin öyle kolay silinemeyeceğini. Keiko
Cordy, 2011’den beri her yıl film çekiyor, yerel halkla bir güven ilişkisi
geliştiriyor, gizli travmaları ve nükleer işçilerin görünmez bir ada olan bu
paralel dünyadaki gizli yaşamını ortaya koyuyor.
Yönetmen Özgeçmişi
Keiko Courdy, hayatının uzun yıllarını Japonya’da geçirmiş bir Fransız film
yapımcısı ve medya sanatçısıdır. Paris’teki PIKA PIKA FILMS’in kurucu ortağıdır.
Mart 2011’de yaşanan felaketten derinden etkilenerek hemen Japonya’ya gitti ve
burada «AU-DELA DU NUAGE °Yonaoshi 3.11» belgesel filmini çekmeye başladı. Yeni
uzun metrajlı belgeseli «GÖRÜNMEZ ADA, Fukushima bölgenin ruhunu arıyor», yerel
halkı ve Fukushima Daiichi Nükleer Santrali’nin dekontaminasyon işçilerini takip
ediyor. Tokyo Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Kültür ve Temsil Bölümü’nden
doktora derecesini aldı ve 3 yıl boyunca Kyoto Sanat ve Tasarım Üniversitesi’nde
doçent olarak Medya Performansı dersleri verdi. Şu anda güney Fransa’da
yaşamakta.
İstilacılar
Türkiye, 2022, 60′
Yönetmen - Mert Gökalp
Kamera - Volkan Çalışır, Cenk Karacalar, Mert Gökalp, Ece Irmak Tulçalı, Ege
Çokgezen
Kurgu - Cenk Karacalar
Ses - Ece Irmak Tulçalı, Ege Çokgezen, Cenk Karacalar
Yapımcı - Ali Betil, Mert Gökalp, Volkan Çalışır, Cenk Karacalar
Belgeselin ana anti-kahramanı “aslan balığı”, 1990’lı yıllarda İsrail’de ilk kez
görülmesinin ardından, 2014 senesinde Türkiye’de ilk kez kayıt altına alınmış,
Mert Gökalp ve arkadaşları tarafından Kaş’ta da belgelenmişti. Bu tarihten sonra
aslan balıkları akla hayale sığmayacak bir hızda yayılım gösterdi. Yapım bir
yandan aslan balığı, balon balığı gibi diğer istilacı türleri tanıyarak,
sularımızda yarattıkları tahribatın boyutlarını inceleyerek, çeşitli çözüm
yollarını araştırıyor. Bir yandan da, kıyılarımızı korumaya çalışan, istilacı
canlıları araştıran, kıyılarımızdaki deniz canlısı türlerinin zenginliğini
kitaplaştıran, dört farklı bilim insanı rehberliğinde konuya yaklaşıyor.
Belgesel, aslan balığını sofralarımızda görmenin endemik canlı popülasyonları
üzerindeki olumlu etkisini irdelerken, deniz ürünleri mutfağımızı,
alışkanlıklarımızı ve Akdeniz’de oluşan bu değişime biz nasıl ayak uydurup,
ekosistem ile uyumlu bir yaşam sürdürülebiliriz olgusunu, sorguluyor.
Yönetmen Özgeçmişi
Lisans ve yüksek lisans eğitimini ODTÜ, Miami ve Ankara Üniversitesinde, doktora
eğitimin Hollanda Wageningen Üniversitesinde tamamladı. 2012’de Türkiye Deniz
Canlıları Rehberi kitabını yayınlayan Mert kurulduğundan beri Magma Dergisi’nde
yazar ve fotoğrafçı olarak çalışmaktadır. 2006 senesinden beri freelancer
fotoğraf ve video sanatçısı olarak dünya genelindeki çeşitli STK ve ajans ile
birlikte, projeler geliştirmektedir. Günümüze kadar dört adet fotoğraf
sergisinde görev almış, VPRO, NTR (Hollanda), İz ve BluTV kanallarında
yayınlanan belgesellerde çalışmıştır.
Kuzey Akıntısı
Almanya, 2022, 94′
Yönetmen - Steffen Krones
Kamera - Axel Rothe
Kurgu - Steffen Krones
Ses - Hans Bauer, Axel Rothe Producer - Uwe Nadler & Dorit Jessner
Yapım Öncesi Menajeri - Mathias Schulte Ontrop
Norveç’in Arktik Okyanusu’ndaki Lofoten takımadalarından birinde bir Alman bira
şişesi kıyıya vurdu. Şişe buraya nasıl geldi? Gerçekten Almanya’dan mı geldi?
Yoksa susamış bir turist birayı içip şişeyi denize mi attı? Norveç’in eşsiz
manzarasına hayran olan film yapımcısı Steffen Krones konunun özüne inmek
istiyor. Orta Avrupa’daki nehirler Arktik Denizi’ne mi bağlı? Atık gerçekten bu
kadar uzağa gider mi? Kişisel merakı bilimsel bir araştırma projesine dönüşen
Steffen, mühendisler ve tanınmış bilim adamları ile birlikte, memleketi
Dresden’den plastik atık yolculuğunun izini sürüyor. Yaptıkları GPS
şamandıralarını Elbe Nehri’ne fırlatıyorlar. Steffen’in arkadaşı Kris ise,
deneyi Norveç’ten takip ediyor. Şamandıralar gerçekten Kuzey Kutbu’nda karaya
çıkacak mı? GPS verileri, Alman nehirleri ile Kuzey Kutup Dairesi arasında
bağlantı olduğuna dair şüpheleri doğrulayacak mı? Film bizi Elbe Nehri boyunca
Kuzey Denizi üzerinden Norveç’e kadar uzanan bilimsel bir maceraya çıkarıyor.
Yönetmen Özgeçmişi
Steffen Krones, Dresden doğumlu Alman yönetmen ve yapımcıdır. Krones’un ufkunu
açan ve filme yönlendiren şey kaykaydı. Dijital medya tasarımcısı olarak mesleki
eğitimini tamamlayıp ve sanat ve tasarım alanından mezun olduktan sonra
Kanada’ya taşındı. Sebastian Linda, Torsten Frank ve Sven Sauer gibi film
yapımcılarıyla işbirliği yaparak birçok ödüllü video, kısa film ve belgesel
yönetti ve döndükten sonra dünyayı dolaşmaya başladı. Serbest çalışan bir film
yapımcısı olarak TV, film ve internet prodüksiyonlarında tüm medya ve türlerinde
çalışmalar yapıyor. Reklam ve görüntü filmlerinin yanı sıra müzik videoları ve
son teknoloji hibrit formatların yapımcılığını ve yönetmenliğini de üstleniyor.
En önem verdiği projesi, Kuzey Kutup Denizi’ne kadar olan Alman nehirlerinde
mevcut plastik kirliliği sorunu hakkında yaptığı bilimsel belgesel projesi olan
Kuzey Akıntısı’dır.
Ormanların Kurtarıcısı
Almanya, 2021, 87′
Yönetmen - Volker Schlöndorff
Yönetmen - Alassane Diago, Idriss Diabate, Laurene Manaa Abdallah
Yapımcı - Volker Schlöndorff, Thomas Kufus, Kornelia Themen
Kurgu - Anette Fleming
Müzik - Bruno Coulais, Ablaye Cissoko
Sinematografi - Paapa Kwaku Duro, Jean Diouff, Michael Kern, Mahamoud Abdoulay,
Jonas Aly Sagnon, Axel Schneppat
Ses - Porgo Seydou, Mbaye Maniang Diagne Pat, Fikadu Semegn Emre, Benjamin Simon
Ses Dizaynı - Detlef Schitto
Kayıt Mikser - Martin Steyer
Animasyon - Nadia Beddiaf
Ormanların Kurtarıcısı, yaşam boyu çalışmaları 2018’de Alternatif Nobel olarak
adlandırılan Doğru Yaşam Ödülü ile onurlandırılan harika bir adamın portresidir.
Tony Rinaudo, kesilen ağaçların toprak üzerinde kalan kısımlarını ve hala canlı
kökleri harekete geçirerek çorak alanlarda ağaç yetiştirmenin yolunu bulur. Bu
sayede onlarca yıldır bir “yeraltı ormanı” olarak yaşayan kökler Afrika’daki
binlerce çiftçinin geçimini sağlamaya başlar. “Çiftçi Tarafından Yönetilen Doğal
Yenilenme” (FMNR) yöntemi yalnızca toprağı değil, itibar ve umudu da geri
kazandırır. Fikirlerinin kabul görmesi için zorlu bir mücadele vermek zorunda
kalan Rinaudo, 30 yıl Sahel bölgesinde çalıştıktan sonra umutsuzluk ve kıtlığın
yanı sıra değişime de tanık olur. Ormanların Kurtarıcısı’nda Volker Schlöndorff,
FMNR’nin çölleşmeyle mücadele üzerindeki etkisine tanık olmak için Tony
Rinaudo’yu farklı Afrika ülkelerine kadar takip ederek Avrupa’da bizi de
ilgilendiren göç, iklim değişikliği ve cinsiyet adaleti gibi sorunlarla tekrar
tekrar karşılaşıyor. Ormanların Kurtarıcısı, sıradan insanların olağanüstü
şeyler yapabileceğini ve toplulukların güçlü mesajlar, en başta da umut
aşılayabileceğini gösterir.
Yönetmen Özgeçmişi
Volker Schlöndorff, filmlerindeki konu seçimi ve bağımsız, bireysel stiline
karşın Yeni Alman Sineması hareketinin kurucularından biri olarak bilinir.
Schlöndorff’un ilk filmleri, “Genç Törless” ve televizyon yapımı “Baal”,
Almanya’daki otorite ve şiddet mirasına dair cesur açıklamalarıyla beğeni
topladı. Margarethe von Trotta ile birlikte yönettiği filmi “Katrina Blum’un
Kayıp Onuru”, Kızıl Ordu Fraksiyonu’nun Almanya’da düzenlediği terör saldırıları
esnasında polisin ve medyanın takındığı adaletsiz tavra karşı sert bir
suçlamadır. 1979’da Schlöndorff’un en ünlü filmi “Teneke Trampet”, hem Cannes
Film Festivali’nde Altın Palmiye hem de En İyi Yabancı Film dalında Akademi
Ödülü kazandı.
Our Ark
Hollanda, ABD, Türkiye, 2021, 12′
Yönetmen - Deniz Tortum, Kathryn Hamilton
Kurgu - Sercan Sezgin
Ses - Alican Çamcı
Yapımcı - Fırat Sezgin
Hayvanları, bitkileri ve objeleri tarayarak yedeklemeye çalışan teknoloji
uzmanları; ayak bastığımız dünyanın bir simülasyondan ibaret olduğuna inanan güç
sahipleri; içinde yaşamaya başladığımız sanal dünyaların ilk adımlarını atan
bilim insanları… Our Ark, dünyanın dijital bir kopyasını yaratma çabalarımızı
anlatan bir film. Sanki ekolojik yıkım dijital bir Nuh’un Gemisi aracılığıyla
engellenebilirmiş gibi.
Yönetmen Özgeçmişi
Deniz Tortum film ve immersive medya üzerine çalışan ödüllü bir yönetmendir.
Çalışmaları Venice FF, IFFR, SxSW, IDFA, Sheffield, Dokufest gibi uluslararası
festivallerde gösterilmiştir.
Kathryn Hamilton New York ve İstanbul’da çalışan bir sanatçıdır. Yapıtları daha
önce Artforum, The New York Times, The New Yorker ve Telerama’da yer almıştır.
Sağılmış
Yeni Zelanda, 2021, 89′
Yönetmen - Amy Taylor
Kamera - Amy Taylor
Editör - Amy Taylor, Debbie Matthews
Ses - Images & Sound
Müzik - xTrue Naturex
Yapımcı - Amy Taylor
Genç bir aktivist, Yeni Zelanda’nın en güçlü endüstrisinin devleriyle mücadele
ettiği mandıra çiftliklerinin derinliklerine iner ve kutsal inek endüstrisinin
hayvanları nasıl kuruturcasına sağdığını ortaya çıkarır. Yolculuğu, yalnızca
sürdürülebilirlik krizini ve yaklaşmakta olan tarımsal bozulmanın tehlikeli
inkarını değil, aynı zamanda Yeni Zelanda ve diğer ülkelerin kaderlerini
değiştirmek için neler yapabileceğini de ortaya koyuyor.
Yönetmen Özgeçmişi
Amy Taylor, Otago Üniversitesi’nde Bilim İletişimi alanında Yüksek Lisans
eğitimini tamamlamadan önce çevre bilimi ve deniz biyolojisi okudu. Bağımsız
yönetmen olarak, hikaye anlatımının farklı dünyalara pencere açma, gerçeği
ortaya çıkarma ve olumlu değişim yaratma potansiyelini filmlerinde ön plana
koyuyor. Amy, 20 yılı aşkın bir süredir kar amacı gütmeyen kuruluşlarla
çalışarak çevresel ve sosyal adalet konularına ışık tutmaya yardımcı oldu.
Filmlerinde doğaya olan sevgisini yaratıcılığıyla birleştirerek, insanlar ve
doğa arasındaki bağlantıları keşfeden hikayelere odaklanıyor. İlk uzun metrajlı
belgeseli Soul in the Sea, prömiyerini NZIFF’de yaptı, uluslararası ödüller
kazandı ve prestijli Jackson Wild Film Festivali’ne aday gösterildi.
Sonuçsuz Kalma Sanatı
Almanya, Avusturya 2021, 67′
Yönetmen - Friedrich von Borries, Jakob Brossmann
Kamera - Fabian Spuck, Serafin Spitzer
Editör - Lisa Zoe Geretschläger
Ses - Andreas Mohnke, Axel Traun
Müzik - Kyrre Kvam
Yapımcı - Clemens Schaeffer, Friedrich von Borries & Jakob Brossmann
Sanatın bize iklim felaketinden çıkış yollarını gösterme gücü hakkında bir film.
Aslında film sadece bunun hakkında olacaktı. Ancak sette işler farklı gelişti.
Aktörler, kahramanlar ve film yapımcıları istekleri, korkuları, kendi
kendilerini aldatmaları ve kendi eylemlerinin çevresel sonuçlarıyla yüzleştiler.
Sanat müdahale edebilir mi yoksa sanatçılar sadece kapitalizmin soytarıları mı?
Ütopik “Tutarsızlık Sanatı”, kimseye zarar vermeden yaşam sürmenin bir yolu
olarak ortaya çıkıyor - imkansız ama arzu edilen bir ideal. Ekoloji ve sanat
hakkındaki bu filmde kurmacanın doruk noktası belgesel yansımaya katılıyor -
başarısızlığın kutlanması ve başarıya veda.
Yönetmen Özgeçmişi
1974 doğumlu Prof. Dr. Friedrich von Borries bir mimardır ve 2009’dan beri
Hamburg Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde (HFBK) tasarım teorisi dersleri
vermektedir. Jakob Brossmann 1986’da Viyana, Avusturya’da doğdu, yönetmen, sahne
tasarımcısı ve sanatçı, Festivallerde ve Cornell Üniversitesi gibi okullarda
dersler verdi. 2017’den beri Viyana Uygulamalı Sanatlar Üniversitesi’nde ders
veriyor. En çok “Kışta Lampedusa” (A/I/CH 2015) adlı filmiyle tanınır.
Taşların Kuralları Var
Surinam, Hollanda, 2018, 100′
Yönetmen - Tolin Alexander, Lonnie van Brummelen, Siebren de Haan ve Surinam
Nehri’nin Saamaka ve Okanisi Maroon toplulukları işbirliği ile
Kamera - Van Brummelen & De Haan
Editör - Van Brummelen & De Haan
Müzik - Saamaka Maroon Community
Yapımcı - VRIZA, seriousFilm, Ideal Film
Stones Have Laws (Dee Sitonu a Weti), eski Hollanda kolonisi Surinam’daki bir
Maroon topluluğunun hayatına kapsamlı bir kabul törenidir. Afrikalı atalarının
geleneklerini ve unutulmuş köleliği yeniden canlandırılan ritüellerle
birleştiren film, endüstrilerin ormansızlaşma ve madencilik yoluyla bölgeyi
harap etme tehdidinde bulunurken, toplumun toprakla olan güçlü bağlarının nasıl
tehlikeye girdiğini araştırıyor. Hollandalı sanatçılar Lonnie van Brummelen,
Siebren de Haan ve Surinamlı tiyatro yapımcısı Tolin Erwin Alexander - Maroon’un
kendisi - filmin ortak yönetmenliğini yaptı. Deneysel ve kolektif bir senaryo
oluşturma süreci kullanılarak yazılan projenin geliştirilmesine topluluğu
yakından dahil ettiler. Sonuç, film yapımı, şiir ve tiyatro arasında köprü kuran
benzersiz bir sinema biçimine dönüştü.
Yönetmen Özgeçmişi
Lonnie van Brummelen ve Siebren de Haan’ın görsel sanatlarda geçmişi var. Son
yıllarda topluluklarla uzun vadeli işbirliklerine başvurdular ve bu toplulukları
kolektif senaryo yazımı ve yeniden canlandırma denemeleri yapmaya davet ettiler.
2011’den 2014’e kadar eski ada Urk’un Hollandalı balıkçı topluluğuyla birlikte
Deniz Bölümü’nü yarattılar. 2015’ten 2019’a kadar Surinam’ın yağmur ormanlarında
yaşayan Surinamlı Maroon topluluğuyla Stones Have Laws filminde işbirliği
yaptılar. 2021’de Hatje Cantz, ortak film yapım yöntemleri hakkında Drifting
Studio Practice adlı kitaplarını yayınladı. Tolin Alexander, topluluk
tiyatrosunda uzmanlaşmış, Okanisi Maroon kökenli bir tiyatro yapımcısıdır.
Çalışmalarında, sosyal sorunları ele almak için Maroon geleneklerini çağdaş
tiyatro teknikleriyle harmanlıyor. Stones Have Laws adlı film projesinde
araştırmacı ve yardımcı yönetmen olarak yer aldı.
Yo'eme Labirenti
Meksika, 2019, 87′
Yönetmen - Sergi Pedro Ros
Kamera - César Gutiérrez Miranda
Editör - Andrés García Franco
Ses - Gabriel Villegas
Müzik - Jerónimo González
Yapımcı - Sergi Pedro Ros, Carlos Hernández Vázquez, Pablo Aldrete, Jaime
Romandía, Juan García Calvo
Bin yıllık, savaşçı Yaqui Kabilesi varoluşa tutunur. Laberinto Yo’eme, Sonoralı
Yaquis’in karşılaştığı zorluklar ve atalarının Meksika’daki toprak ve yaşamı
savunması hakkında bir belgesel filmdir. Bugün nihai savaşla karşı karşıyalar.
2010’dan bu yana, Sonora hükümeti, Independencia Su Kemeri aracılığıyla,
milyonlarca metreküp suyu Yaqui Nehri’nden yasadışı bir şekilde yönlendirerek
ciddi bir kuraklığa neden oldu ve kabile halkının hayatını tehlikeye attı. Aynı
zamanda, toprakları uyuşturucu ve şiddet ile dolup taştı. Yaquis, kültürel
kimliklerinin derinliklerinde bir cevap aramaktadır.
Yönetmen Özgeçmişi
Sergio Pedro Ross, yapımcı ve yönetmen, Mexico City’de yaşayan Valensiyalı genç
bir belgesel yapımcısıdır. UNAM Ulusal Sinematografik Sanatlar Okulu’nda (ENAC)
Belgesel Film alanında yüksek lisans eğitimi aldı. Master projesi olarak,
FOPROCINE-IMCINE’i aldığı, DocsMX Festivali’nde En İyi Meksika Filmi Jüri Ödülü,
En İyi Ulusal Uzun Metraj Film gibi önemli ödüller aldığı Opera Prima’sı
Laberinto Yo’eme’nin yapımcılığını yaptığı bu filmi, Documenta Festivali’nde,
LAK’ ECH Mérida ve Yucatán Uluslararası Festivali’nde En İyi Uzun Metraj Film,
Cinema Planeta Festivali’nde En İyi Meksika Belgeseli için Eugenio Polgovky
Ödülü, OKO Uluslararası Etnografik Film Festivali’nde En İyi Film, En İyi Kurgu
Filmi ve Uluslararası Çevre Film Festivali Filmambiente’de En İyi Belgesel ve En
İyi Kurgu ödüllerini aldı. Çeşitli adaylıkları Kristal Ekran Ödülleri’nde Pepe
Benítez Muro Özel Mansiyonu gibi aldığı önemli ödüllerle destekledi. Şu anda bir
sonraki uzun metrajlı filmini hazırlıyor.
Antarktik İzler
Avusturya, Kanada, 2019, 30′
Yönetmen - Michaela Grill
Kamera - Michaela Grill
Kurgu - Michaela Grill
Ses - Steve Bates
Müzik - Nick Kuepfer
Yapımcı - Michaela Grill
Film mevcut birkaç iz aracılığıyla gizemli bir diyara yaklaşmanın ve insanların
davranışlarındaki ıssızlık ve yıkımın etrafında dönüyor. Michaela Grill, en
gizemli kıtanın erişilebilir bölgeleri hakkında kapsamlı bir çalışma olan
Antarktika İzleri’nde kendini iki göreve adamıştır. İlkinde, Grill’in çoğunlukla
sabit karelerle incelediği, Antarktika’nın açıklarında bulunan bir grup ada olan
Güney Georgia kıyılarının engebeli manzarası görülüyor. Bir diğeri, filmin
tematik odağı olan, on dokuzuncu yüzyılın sonlarından beri balina avcılığının
tarihinin gömülü olduğu arşiv görüntüleridir. Ayrıca sayısız edebi kaynakla,
kayıt dışı konuşmalar ve ustaca eklenen seslerle, insanlığın doğayı
sömürmesindeki bu son derece sefil bölümün mevcut olmasını sağlayan bir anlatı
mevcut - Güney Atlantik sularında acımasız seyrini sürdüren, 1970’lere kadar
fokların, deniz fillerinin ve en çok balinaların endüstriyel katliamı.
Antarktika İzleri, durağan, minimal görüntülerin ve planların değişen ritminde,
“ölü, soğuk bir dünya” mozağini ortaya koyuyor - buzullar, iskeletler,
endüstriyel harabeler ve paslanmış gemiler, “balina avcılığı endüstrisinin”
gücüne yönelik hevese tanıklık ediyor. Antarktika İzleri, insanların dünyanın ve
denizlerin uzak bölgelerinde neden olduğu ölümcül bir barışın rahatsız edici bir
portresini yaratıyor.
Yönetmen Özgeçmişi
Viyana, Glasgow ve Goldsmith College, Londra’da okudu. 1999’dan beri çeşitli
film ve video çalışmaları, yerleştirmeler yaptı. Çalışmaları MOMA NY, National
Gallery of Art Washington, Centre Pompidou Paris, Museo Reina Sofia Madrid, La
Casa Encendida Barcelona, ICA London ve birçok sinematekte gösterildi. Videoları
dünya çapında 200’den fazla festivalde yer aldı. 2010 yılında Avusturya Sanat ve
Kültür Bakanlığı tarafından Üstün Sanatçı Ödülü aldı.
Benim Bu Çalınmış Ülkem
Almanya, Ekvador, 2022, 93′
Yönetmen - Marc Wiese
Kamera/Sinematografi - Wolfgang Held
Kurgu - Marc Schubert
Ses - Karl Gerhardt
Müzik - Alva Noto
Yapımcı - Oliver Stoltz
Benim Bu Çalınmış Ülkem, Çin’in doğal kaynaklara olan muazzam açlığı ve
Ekvador’da bu kaynaklara erişmek için nasıl agresif bir şekilde faaliyet
gösterdiği hakkındadır. Yerli lider Paúl Jarrín Mosquera ve araştırmacı gazeteci
Fernando Villavicencio, Çin’in ülkelerini “gayri resmi” işgaline ve yozlaşmış
hükümete karşı savaşa öncülük ediyor.
Yönetmen Özgeçmişi
1966 Dortmund doğumlu Marc Wiese, 25 yıldır belgesel çekiyor ve Federal
Yönetmenler Derneği üyesi. Dünya çapında birçok çatışma bölgesinde çalıştı.
KANUN, CAMP 14 ve WE HOLD THE LINE filmleriyle sayısız uluslararası ödülün
sahibi oldu.
Çığlık
İtalya, 2021, 85′
Yönetmen - Michelangelo Severgnini
Kamera - Waddah A-Fahed
Kurgu - Claudio D’Elia
Ses - Danilo Romancino
Müzik - Michelangelo Severgnini
Yapımcı - Riccardo Biadene
Her yıl kaçabilen birkaç bini dışında oldukları yerde sıkışan 700 bin
göçmen-köle yıllarca Libya’da mahsur kaldı. Michelangelo, 2018 yazından beri, bu
köle işçilerle konum belirleme yöntemiyle iletişim kuruyor ve Libya’dan yüzlerce
kişi ona aynı şeyi anlatıyor. “Çığlık”, onların seslerini Avrupa’ya duyurmaya ve
Libya’nın gizemlerini aralamaya çalışıyor. Yönetmen şok edici bir tablo ortaya
çıkarıyor - Avrupa, Trablus’taki gayri meşru hükümeti, el altından çalınan Libya
petrolü karşılığında, her yıl %40 oranında destekliyor ve finanse ediyor. Bu
kitlesel yağma, Trablusta ceza dokunulmazlığı olan milislerin, sözde Afrikalı
‘göçmenleri’ Avrupa hülyasıyla aldatarak Libya’ya çekip köleye dönüştürmeleriyle
gerçekleşiyor. Libya’daki gençlerin cep telefonlarından alınan görüntüler ve
sesli mesajlarla başlayan yönetmenin yolculuğu, tüm dünyanın sessiz suç
ortaklığı yüzünden gelişi gecikmiş bir kurtuluş arayışıyla Tunus - Libya
sınırına yaptığı yolculuğuna dönüşüyor.
Yönetmen Özgeçmişi
1974’te İtalya Crema’da doğan Michelangelo Severgnini, yazar, yönetmen ve
müzisyendir. Şimdiye kadar Milan, Roma, Napoli, İstanbul ve Berlin’de
yaşamıştır. Şu anda ise Palermo’da ikamet etmektedir. 2000’lerin başından beri
bağımsız belgeseller çekmektedir - “Aarch’ın Dönüşü - Kabylia köyleri Cezayir’i
sarsıyor” (’60, 2003) “… ve durgun Dicle akıyor - ele geçirilmiş Bağdat’tan
kareler” (’70, 2004) “Isti’mariyah - rüzgar Napoli’den Bağdat’a esiyor” (’80,
2006) - ödüllü 2012’de Napoli’de çekilen “Megafonlu Adam” (’60) belgeseli Roma
festivalinde gösterilmiştir. Daha sonra “Gezinin Ritmi” (’45, 2014), “Kaçış
Hattı - Berlin’deki Podemos halkası” (’90, 2017) ve “Reserve Slaves” (’35, 2018)
belgesellerini çekmiştir.
Çöl Cenneti
Netherlands, 2022, 88′
Yönetmen - Ike Bertels
Kamera - Johan Legraie
Kurgu - Dieter Diependaele
Ses - Taco Drijfhout
Müzik - Juho Nurmela
Yapımcı - Katja Draaijer, Frank Hoeve, BALDR Film
Ortak Yapımcı - Hanne Phlypo
Ses Dizaynı - Vincent Sinceretti
Kayıt Mikser - Vincent Sinceretti
Namibya çölündeki ıssız ve yakın zamana kadar kapalı bir elmas kasabasında, 9000
sakinin uyumlu varlığı ciddi şekilde sarsıldı. Bu vahanın kurucusu, sahibi ve en
önemli işvereni olan elmas şirketi NamDeb, elmas madeni tükendiği için
çekiliyor. Yakınlardaki, bir zamanlar canlı ve refah elmas kasabası şimdi ise
hayalet bir kasaba haline gelen Kolmanskop, Oranjemunders için korkunç bir
örnek. Cennetlerine bağlı bazı sakinler, yaklaşan felaketi kabul etmeyi
reddediyor, kasabayı çürüme ve yıkımdan kurtarmak için ellerinden geleni
yapıyorlar.
Yönetmen Özgeçmişi
Ike Bertels bağımsız bir yönetmen ve yapımcıdır. 1971’den beri sanat ve
sanatçılarla ilgili ağırlıklı olarak sosyo-politik belgeseller ve filmler
yönetti. Ike, Brüksel film okuluna gitti ve çalışmaları Gerilla Nineler, Bazen
Aşk Sonsuzdur, Yurtdışı-Yapraklar Her Zaman Root’a Döner, Savaşın Kadınları gibi
filmler içerir.
BIFED Bu Sene Yeniden Yüz Yüze Gerçekleşiyor!
12-16 Ekim tarihleri arasında Bozcaada’da düzenlenecek olan Bozcaada
Uluslararası Ekolojik Belgesel Festivali (BIFED), 9’uncu yılında “Yeşil Barış ve
Adalet” temasını ele alıyor.
Festival, pandemi nedeniyle online şekilde gerçekleştirilen iki senenin
ardından, bu sene ziyaretçilerini yeniden Bozcaada’ya davet ediyor.
Bozcaada Belediyesi organizasyonuyla gerçekleşen, festival yönetmenliğini Petra
Holzer’in, festival koordinatörlüğünü de Ethem Özgüven’in üstlendiği festivale
bu yıl 101 farklı ülkeden 1000’in üzerinde başvuru gerçekleşti. İlerleyen
günlerde açıklanacak seçkideki filmler, 2022 yılında da Fethi Kayaalp Büyük
Ödülü için yarışacaklar.
BIFED 2022 ile alakalı gelişmeler için sosyal medya hesaplarımızı takip
edebilirsiniz.