En İyi Film Ödülü
Estrellas Del Desierto / / Kurmaca / Katharina Harder / 00:18:07
Birlikte, Yalnız (Together, Alone) / 2022 / Kurmaca / Kasım Ördek / 00:20:00
Jüri Özel Ödülü
End of September / / Kurmaca / Valentina Casadei / 00:14:59
Fono Film Post Prodüksiyon Ödülü
Babamın Öldüğü Gün (The Day My Father Died) / 2022 / Kurmaca / Emre Sefer /
00:16:53
Festival Özel Ödülleri
Kızılay İnsani Bakış Ödülü
Seven Symphonies of Zagros / / / Perwîz Rostemî / 00:23:17
Neşet Ertaş Dostluk Ödülü
İstanbul İstanbul / 2021 / Kurmaca / Demir Özcan / 00:19:14
Kısa Metraj Film Yarışması, Finalist Filmler
War and Color / / Kurmaca / Adnan Zandj / 00:04:17 / İran
Vyraj / / Kurmaca / Agnieszka Nawasielska / 00:20:11 / Polonya
Birth of Two Departeds / / Kurmaca / Ali Sadeghian / 00:17:43 / İran
Warrior / / Kurmaca / Amanbek Azhymat / 00:20:19 / Kırgızistan
Clara is Gone / / Kurmaca / Danyk Grenier / 00:14:32 / Kanada
Babamın Öldüğü Gün (The Day My Father Died) / 2022 / Kurmaca / Emre Sefer /
00:16:53
Scrap / / Kurmaca / Jamie O'Rourke / 00:14:30 / İrlanda
Birlikte, Yalnız (Together, Alone) / 2022 / Kurmaca / Kasım Ördek / 00:20:00
Estrellas Del Desierto / / Kurmaca / Katharina Harder / 00:18:07 / Şili
Ölüm Taklası (Salto Mortale) / 2022 / Kurmaca / Nihat Vuran / 00:19:57
Nesting / / Kurmaca / Siiri Halka / 00:20:00 / Finlandiya
Finis Terrae / / Kurmaca / Tommoso Frangini / 00:17:30 / Amerika
Karıncanın Ayak İzleri / 2022 / Kurmaca / Ümit Güç / 00:16:25
End of September / / Kurmaca / Valentina Casadei / 00:14:59 / İtalya
Shahnam / / Kurmaca / Zabiullah Sairi Askari / 00:16:04 / Afganistan
Yarışma Seçkisi
Babamın Öldüğü Gün (Türkiye), Emre Sefer, 16'53"
Babalarını kaybeden Sema ve Hale, cenazede bir araya gelir. Araları bozuk olan
ikili, cenaze sonrasında birlikte eve doğru yola çıkar. Hale, hasta babasına
aylarca bakmış ve Sema yanlarına hiç uğramamıştır. İkili tartışmaya başlar,
yolda yaşadıkları bir olay onları vicdan ve akılları arasında bir tercih yapmaya
zorlayacaktır.
Birlikte, Yalnız (Türkiye), Kasım Ördek, 19’59”
Yirmili yaşlarının sonlarındaki Sevgi ve Doğan, İstanbul’un kenar mahallelerinde
eski model arabaları çalarak yaşarlar. Rutin bir şekilde her gün hırsızlığa
çıkan genç çiftin bu seferki girişimi bazı gerçekleri açık eder. İlişkilerinin
en gergin döneminde fikir ayrılığına düşen sevgililer, içinde bulundukları
çıkmazda doğru karar vermekte zorlanırlar.
Birth of the Two Departeds (İran), Ali Sadeghian, 17’43”
Mesut’un doğum günü, dedesinin ölüm yıldönümüne denk geldiği için kimsenin
umurunda değildir. Arkadaşları onu anma töreninden çıkarıp doğum günü partisi
vermeye karar verirler. Maddi durumu iyi olmayan ve hediye alamayan Ali,
diğerlerinin planını bozar ve partiyi cami avlusunda dedenin mezarının olduğu
bir odada vermeye ikna eder. Birkaç dakika sonra elektrik kesintisi olur.
Ali’nin babası, çocuklar dans ederken Mesud’un babasıyla birlikte içeri girer.
Mesut’un ‘un babası müziği kapatmak istediğinde, müziğin oğlunun cep telefonunda
çaldığını ve oğlunun doğum gününden birkaç yıl öncesine dayanan videoda oğlu ve
babasının dans ettiğini görür.
Clara is Gone (Kanada), Danyk Grenier, 14’32”
11 yaşındaki Simon, gece yarısı polis tarafından uyandırılır. En iyi arkadaşı
Clara kaybolmuştur. Arkadaşı Ben’in yardımıyla aramaya çıkar. Arama sırasında
Simon, çocuksu merakını yavaş yavaş kaybeder ve Clara’nın başlangıçta
düşündüğünden daha büyük bir tehlikede olabileceğini fark eder.
Desert Lights (Şili), Katherina Harder, 18’07”
Antay (12), Atacama çölünün ortasında bulunan kasabasının kuraklık nedeniyle yok
olduğunu görür. Arkadaşları ve futbol takımlarıyla birlikte, son güneş
ışınlarına, çocukluklarından kalan kırıntılara ve hala direnenlerle olan
bağlarına tutunmaya çalışacaklar.
End of September (İtalya), Valentina Casadei, 14’59’’
Christian, küçük kardeşi Giulio’yu okula getirmek için her yolu dener. Çoğu için
kolay bir şey ama babasını tanımayan ve annesi alkolik olan onlar için değil.
Buna ek olarak, Christian bir duvar ustasıdır ve erkek kardeşinin okula
başlamasıyla aynı zamanda o da çalışmaya başlamak zorundadır.
Finis Terrae (İtalya), Tommaso Frangini, 17’30’’
Yirmili yaşlarının ortasındaki iki çocukluk arkadaşı olan Travis ve Peter,
birlikte biraz zaman geçirmek için bir kamp gezisine çıkmaya karar verirler.
Onları çevreleyen ıssız doğa, farklılıklarını ve onları ayıran mesafeyi
gösterecektir.
Karıncanın Ayak İzleri (Türkiye), Ümit Güç, 16’25”
Yirmili yaşlarının ortasındaki iki çocukluk arkadaşı olan Travis ve Peter,
birlikte biraz zaman geçirmek için bir kamp gezisine çıkmaya karar verirler.
Onları çevreleyen ıssız doğa, farklılıklarını ve onları ayıran mesafeyi
gösterecektir.
Moral Sıçraması (Türkiye), Nihat Vuran, 20'
Bir tiyatroda Franz Kafka sevgisi sebebiyle işlenen cinayetler.
Nesting (Finlandiya), Siiri Halko , 20'
Veikka, büyük şehirde yeni bir hayata başlamak için, çalıştığı şantiyeyi terk
etmek üzeredir. Veikka, vedaların sorunsuz geçeceğini düşünür ama ender görülen
bir durum ortaya çıkar: Vinçte bir bebek vardır.
Scrap (İrlanda), Jamie O’Rourke, 14’30”
Ciaran ve Michael bir yaz tanışır ve kısa sürede arkadaş olurlar. Okula dönen ve
göçebe topluluğunun bir üyesi olan Michael Ciaran ile aynı okula gittiğinde,
arkadaş kalacak mı?
Shabnam (Afganistan), Zabiullah Saifi Askari, 16’04”
Günlük işleriyle son derece meşgul olan bir çiftin hayatındaki bir dönüm
noktasının anlatımı.
Vyraj (Polonya), Agnieszka Nowosielska, 20’11”
Weronka’nın babasının ani hastalığı, onun sessiz ve sakin hayatını bozar.
Arkadaşlarıyla oynarken oğlu Pietrek, kendisini iyileştirici güçleri olduğuna
inandıran bir durumla karşılaşır. Weronka’yı çevreleyen her şey dikkatini çeker
ve bir dizi olay kontrolünden çıkar. Pietrek’in büyükbabasının sağlığı üzerinde
bir etkisi olabilir mi?
War and Color (İran), Adnan Zandi, 4’17”
Birkaç çocuk, savaşın yok ettiği bir mahallede oynarken, birdenbire topları
düşman siperine doğru gider.
Warrior (Kırgızistan), Amanbek Azhymat, 20’19”
Savaş alanında bir askere kurşun isabet eder ve bilincini kaybeder. Aklı başına
geldiğinde ise kendine başka bir dünyada bulur. Bir taş devri savaşçısı, kılıçlı
bir ortaçağ savaşçısı ve I. ve II. Dünya Savaşlarından iki askerle tanışır.
Farklı dönemlerden askerler, kimin savaşının daha kutsal olduğu konusunda
birbirleriyle tartışmaya başlarlar.
İnsani Bakış Seçkisi
21³ (Kırgızistan), Marina Saifidin Kyzy, 19’45”
Sekiz yaşındaki Alikhan tiyatro oyuncusu olmayı hep hayal etmiştir, ancak, sahne
korkusunu yenmesi zordur. Ama hayaller insanları olağanüstü şeyler yapmaya iter.
Alikhan akranlarıyla birlikte, her çocuğun kendine uygun bir rolü olduğu yeni
bir tiyatro oyununda sahne almaya hazırlanıyor. Herkes renkli ve güzel bir oyun
yaratmak için bir araya gelir. Oş’taki Sultan Ibraev Ulusal Dram Tiyatrosu’nda
sahne alacaklardır. Bu, ‘Güneş’in Çocukları’nın hayatındaki bir günün, tutkuları
ve dostluklarının muhteşem hikayesidir. Sahnede sadece oynamayı öğrenmezler,
aynı zamanda cesaret, asalet ve sebat testinin de üstesinden gelirler.
Arayış / The Odyssey (Türkiye), Ömer Güler, 12’46”
Film Anadolu coğrafyasında doğup büyümüş ve bu toprakların kadim kültürü ile
yetişmiş olan Hüseyin Taşpınar’ın ilerleyen zaman ve değişen toplum yapısına
karşı direnip atalarından aldığı değerlere göre yaşantısını devam ettirmesi ve
eşyalarla olan ilişkisine dayanmaktadır. Hikâye, arka plana atılan ve
önemsenmeyen eşyalara el verip onları yeniden var etmesi ile kendisinin
varoluşunu inşa eden Hüseyin Taşpınar’ın eşyalar üzerinde manevi bir yolculuğa
çıkarak hakikat arayışını konu alıyor.
Arayış (Türkiye), Orhan Dede, 17'28"
Bir sabah evinden işe gitmek üzere yola çıkan evin babası Tedrisa eve döndüğünde
ailesini bulamaz. Etiyopya’nın Tigray bölgesinde yaşayan Tedrisa ve ailesi
bölgede yaşanan silahlı çatışmalardan kaçarak Sudan’a sığınırlar. Aileden haber
alamayan baba zorunlu göç yollarına düşer ve ailesini aramaya başlar.
Barefoot Empress (Hindistan), Vikas Khanna, 14’51”
Çıplak Ayaklı İmparatoriçe, 96 yaşında birinci sınıf öğrencisi olarak başlayan
ve hayat boyu okula gitme hayalini gerçekleştiren Karthyayani Amma’nın
olağanüstü yolculuğunu takip ediyor.
Gulab Gul (Turkey), Semih Sağman, 11’17”
Gulab Gul, Afganistan’ın ücra bir dağ köyünde yaşayan bir çocuktur. Gulab’ın
doğuştan iki kolu yoktur. Beş yıl önce babasını kaybeden Gulab’a amcası
bakmaktadır. Ama amcası da iş için şehre gitmek zorundadır. Peki, amcası
ayrılırsa Gulab Gul bu zorlu coğrafya ve kendi eksiklikleri ile nasıl başa
çıkacaktır?
Health Sinks at The Southern Border (İspanya), Alba Villén-Ignacio Marín,
13’24’’
İspanya’ya gelen göçmenlerin sağlık durumu nedir? Ve onlar buradayken, karşılama
koşulları sağlıklarını nasıl etkiliyor? La Salud Naufraga kıyılarımıza ulaşan
göçmenlerin sağlık durumu hakkında kısa bir belgesel. Sonuç açık: İspanya’da
karşılama insanları hasta ediyor.
I Won’t Remain Alone (İran), Yaser Talebi, 15'
86 yaşındaki kör Seyed Jalal ve kronik sinir zedelenmesi rahatsızlığı olan 80
yaşındaki eşi Bibi Soraya yoksulluk içinde yaşıyor. İki oğulları şehre
taşınmıştır. Oğullarından birinin beyin ölümünün gerçekleştiğine dair yıkıcı bir
haber alırlar. Yaşlı ve kırılgan kör baba, diğer 16 hastaya yardım etmek için
oğlunun sağlıklı organlarını bağışlayıp bağışlamamak konusunda bir karar vermek
zorundadır.
Laboratory NO.2 (Irak), Edris Abdi, Aware Omer, 16’17”
2 No’lu Laboratuvar belgeseli Süleymaniye Tıp Bilimleri Üniversitesi’nin otopsi
bölümünde 14 yıldır çalışan yaşlı bir adamın hikayesidir. On dört yıl boyunca
bir ceset üzerinde çalışır. Sonunda emekli oluyordur. Ancak sonunda bir karar
verir ki…
Meryem (Türkiye), Hatice Kübra Ergen, 7’ 08”
Meryem, Bosna Savaşında ailesini kaybetmiş bir kızdır. Ailesinden geriye kalan
bir iz bulamayınca onlardan kalan tek fotoğrafı bulmak ve gömmek için Potocari
Anıt Mezarlığına doğru yola koyulur.
Seven Symphonies of Zagros (İran), Perwîz Rostemî, 23’17”
‘Zagros’un Yedi Senfonisii’ belgeseli, Zagros halkının hayatındaki en eski
nefesli çalgının (Kaval) yedi makamının felsefesini anlatıyor.
Belgesel, altmış-beş yılını kaval çalarak geçiren geçiren yaşlı bir adamı
anlatıcı olarak kullanıyor. Filmin hikayesi karakter odaklıdır ve filmindeki
yedi Makamın felsefesidir. Hayat sadece ima edilir. Yedi farklı dinlerde kutsal
bir sayı olarak kabul edilir ve filmin içeriği bu konu ile ilgilidir.
Soft as Metal (İsveç), Seywan Saedian, 28’
Savaş bölgelerinde insanların metalle ilgili hoş anıları olmaz. Tüm silahlar
metalden yapılmıştır. Şimdi bir heykeltıraş, savaş kalıntılarından heykeller
yapıyor ve onları bir kamyonla köylere götürüyor. Bu sefer insanlar değil
metalden korkmuyorlar, aksine onlardan hoşlanıyorlar. İnsanlar, özellikle
çocuklar ve modern sanat arasındaki ilişki çok heyecanlandırıcı olacak.
Suyu Bulandıran Kız (Türkiye), Deniz Telek, 11’35”
Savaş bölgelerinde insanların metalle ilgili hoş anıları olmaz. Tüm silahlar
metalden yapılmıştır. Şimdi bir heykeltıraş, savaş kalıntılarından heykeller
yapıyor ve onları bir kamyonla köylere götürüyor. Bu sefer insanlar değil
metalden korkmuyorlar, aksine onlardan hoşlanıyorlar. İnsanlar, özellikle
çocuklar ve modern sanat arasındaki ilişki çok heyecanlandırıcı olacak.
Panorama Seçkisi
Airborne (Polonya), Andrzej Jobczyk, 7’36”
Airborne, uçan makinelerin dünyasını flora ve fauna krallığına bağlayan
gerçeküstü bir animasyondur. Dövüşe dalmış olan pilot hedefini kaybeder ve bu da
trajediye yol açar. Uçak bir ağacın tepesine çarpar. Son gibi görünen trajedi,
tarihte yeni bir sayfa açar. Kaza mahallinde yeni bir hayat uyanır ve artık
kökeninin gizemini çözmek zorundadır. Airborne, tutku ve kökleri hakkında bir
hikaye ve bize yeniden doğmak için neleri kaybetmemiz gerektiğini anlatıyor.
Echo (Yunanistan, İran, Kanada), Sergio Kotsovoulos,11’36’’
Ellie sözlü iletişimle mücadele eder ve ev sahibesi sayesinde hayatta kalır.
Manu tam karşısındaki daireye taşınır. Günden güne rutinleri birbirini yankılar
ve bir bağlantı ortaya çıkar.
Heal (İran),Rozita Mirani, 10’56”
Şifa, Rozita Mirani’nin meme kanserinin kalıtsal olması konusunu ele alıyor.
Daha önce kanser olan bir kız şimdi kendisi de kanser olan annesini hastaneye
götürüyor ve ona meme kanseri ameliyatından önceki gece yaşadıklarını anlatıyor.
Kıspet
Kıspet (Türkiye), Harun Korkmaz, 20’
Kırklı yaşlarının ortasında bir ayağı favori olduğu Kırkpınar Yağlı Güreşlerinin
yarı finalinde yakın arkadaşı Korkmaz’la güreşirken sakatlanan Cemal, o günden
sonra hayatından güreşi tamamen çıkarır. Ne var ki oğlu Hamza ilkokulun
sonralarına geldiğinde etrafından babasının, dedesinin pehlivanlık hikayelerini
dinliye dinleye güreşe ilgi duymaya başlar. Hamza’nın en büyük hayali Kıspet
giyip babasına aslında ne kadar başarılı bir pehlivan olabileceğini okul
müsameresinde göstermektir. Ancak işler planladığı gibi gitmez.
Pencere Önü (Türkiye), Tufan Yılmaz, 14’50
Üç yaşlı hastadan biri ölünce, tüm hastalar pencere önüne kaydırılır. Mehmet,
huysuz ve aksi olan Sait’e ve geçici süreliğine odaya gelen Nagehan’a pencereden
bakarak dışarıda gördüklerini anlatır. Diğer hastalar Mehmet’in anlattıklarını
hayal eder. Sait’in pencereden dışarı bakma isteği bir seçim yapmasını
gerektirecektir.
Quino’s Dream (İspanya), Santiago Erlich, 7’17”
Bu el çizimi ve büyüleyici kısa animasyon filmi, farklı ırklardan oluşan bir
ailenin hikayesi aracılığıyla birini sevmek ve kabul etmek arasındaki ince farkı
keşfediyor.
Same Old (ABD-Kanada), Lloyd Lee Choi, 15’09”
Lu, teslimat görevlisi olarak yaptığı işten aldığı bahşişlerle günden güne
yaşayan Çinli bir göçmendir. Acımasız şehirde çaresizce geçimlerini sağlamaya
çalışan karısına ve hasta annesine destek olur. Bir gece bisikleti ve aslında
geçim kaynağı ondan çalınır. Bisikletini geri almak veya Amerika’da inşa ettiği
kırılgan hayatı paramparça etmek için umutsuz bir yolculuğa çıkmak zorunda
kalır.
The Swing (Kırgızistan), Samara Sagynbaeva, 20’38”
Yaşlı ve dürüst Bolot, bir köy okulunda kaloriferci olarak çalışmaktadır.
Evindeki kömür bitince karısı, okulda az olmasına rağmen onu okuldan kömür
çalmaya ikna eder.
Shades of Melancholy (Kırgızistan), Karash Zhanyshov, 19’55”
Baizak ve Meerim aynı köyde büyümüşler ve sonra ikisi de şehre taşınmışlardır.
Ama şehir kızı içine çeker ve bir gün kız ortadan kaybolur. Meerim’e aşık olan
Baizak, bir maceraya atılır.
Shark (Avustralya), Nash Edgerton, 14’07”
Jack, iyi niyetli ama yanlış anlaşılan bir şakacıdır. Önceki ilişkileri, eski
kız arkadaşlarının onun mizah anlayışını takdir etmemesi nedeniyle zarar
görmüştür. Ama işler Jack için iyiye gidiyordur. Şaka yapmayı seven Sofie ile
dengiyle tanışmış görünüyor. Bu noktada ne ters gidebilir? Edgerton’ın en yeni
filmi Köpekbalığı, seri şakacı Jack hakkındaki kısa film üçlemesinin üçüncü
bölümüdür.
Stylo Rouge (Fas),Abdou el Mesnaoui, 15’
Yakınlardaki bir mezrada komünal bir seçim kampanyası yürütülürken, bir öğretmen
uzak dağlık bir bölgede bulunan bir okulda bir sınavı ortaklaşa düzelterek
öğrencilerine demokrasinin anlamını aktarmaya çalışır.
The Bloody Family (İran), Amir Karami, 14’21”
Eski ve gizemli bir evde genç bir kız yıllardır karanlık odasından
çıkmamaktadır. Bir sosyal hizmet görevlisi kızın hayatını kurtarmak için bu eve
girer.
Sar (Türkiye), Adar Baran Değer, 17’34’’
Göç her zaman biraz mecburi ve trajedilere gebe bir yolculuktur. Göçmenler,
öngörülmezlikler ile dolu bu mecburi yolculuğu sağ salim tamamlasalar dahi yolda
her zaman bir şeylerini yitirmişlerdir. ‘Soğuk’ göçün bu uğraklarını, soğuk bir
coğrafyada sınırı aşmaya çalışan hamile bir kadın ve kocasının hikâyesinde bir
araya getiriyor.
The Hot Stone (Rusya), Lolita Naranovich, 16’53”
Ivashka, kolhozdaki bir bahçeden elma çalar. Hiçbir şey söylemeden gitmesine
izin veren yaşlı, engelli bir gardiyan tarafından yakalanır. Ivashka, ormanda
gençliği geri getirebilecek sihirli bir taş bulur. Oğlan, nezaketinin
karşılığını gardiyana ödemek için taşı kullanmaya karar verir.
Kırk Yıllık Hatır Seçkisi
A Little Circus (Japonya, Kamboçya), Yoshiro Osaka, 26’ 40”
Bu film, Kovid pandemisinden muzdarip olan Kamboçyalı sirk grubunda barınarak
yapılmıştır. Yaşamanın gücünü ve neşesini bedende ifade eden Kamboçya Sirki, hem
sahnede hem de sahne dışında gülümsemelerle dolu ve göz kamaştıracak kadar
güçlüdür. Bu filmi bu enerjinin film aracılığı ile seyirciye iletilmesi umuduyla
yaptım.
Before Darkness ( İran-Afganistan ), Mosayeb Hanaei, 17’24”
Afgan bir kadın çocuğunu İran sınırından geçirecek kadar parası olmadığı için
saklar. Ama planı açığa çıkar.
Farewell (İngiltere), Nihat Seven, 10’20”
Kovid-19 semptom günlerini ve psikolojik durumu yaşayan bir hemşire, hastanedeki
çalışma günlerinde yaşananları ve pandeminin yol açtığı kaotik dönemleri, genç
ve yaşlıların tedavilerini ve ölümlerini görünce etkilenmiş ve tükenmiş
meslektaşlarını hatırlıyor.
Getir & Götür (Türkiye), Ömer Miraç Tunç , 19’43”
Ahmet, yeni doğacak çocuğu ve ailesinin geleceği için bir iş kurmak
niyetindedir. Bu işi en yakın arkadaşı ile ortak kuracaktır. Ancak daha çok
kazanmak uğruna arkadaşını yarı yolda bırakır ve işe tek başına devam etmeye
karar verir. Bu kararı ona türlü talihsizliklerin kapısını açar ve işleri
batırır. Artık ailesinin küçük birikimini yok etmekle kalmamış insanların
hayatını da tehlikeye atmıştır. Bu andan sonra karar vermesi gerekir. Yeni
doğacak çocuğunu kanlı bir para ile mi büyütecek yoksa doğru yolu seçip,
kaderine razı mı olacak.
Hemnefes (Fransa), Abdullah Şahin, 19’47”
Farklı bir perspektiften modern zamanlarda geçen bir Habil Kabil hikayesi.
Hayati ve Saffet balıkçılıkla geçinen iki kardeştirler. Saffet abisinin
hayalperestliği yüzünden eğitimine devam edememiş ama bir tutku haline getirdiği
gökyüzü biliminde kendisini eğitmiştir. Saffet kanaat sahibiyken abisi Hayati
define işleriyle uğraşıp bir an önce köşeyi dönme derdindedir. Tek mal
varlıkları olan eski arabalarını verip karşılığında bir define haritası alırlar.
Saffet’in astronomi ilgisi sayesinde definenin yerini bulurlar fakat iki kardeşi
define avında bir sürpriz beklemektedir.
İstanbul İstanbul (Türkiye), Kasım Ördek, 19’14”
70’li yaşlardaki Konstantin ve eşi, Rumların farklı zamanlarda birçok sebep
yüzünden ayrılmak zorunda kaldığı İstanbul’dan kopamamışlardır. Konstantin,
eşinin ölümüyle birlikte İstanbul ile eşini ilişkilendirerek geçmişe dair
düşüncelerin ve düşlerin içine girer. O da tıpkı İstanbul’dan kopmak istemeyen
eşi gibi eşinden kopamaz.
Knockout Kuş Bakışı (İran), Mohsen Banasiri, 11’50”
Oğlunun okulda dövüldüğünü öğrenen baba, oğluna kendini nasıl savunacağını ve
saldıracağını öğretmeye çalışır ama oğlunun bunu yapmak istemediğini ve
başkalarıyla kavga etmeyi tercih etmediğini fark eder, ama baba ısrarcıdır.
Mind Clemency (Irak), Warman Saeed, 13’43”
Şerko’nun eşi Nazanin’e Alzheimer teşhisi konulmuştur, oğulları Aras ise birkaç
yıldır kayıptır. Şerko karısına oğullarının Avrupa’ya gittiğini söylemiştir ama
aslında Şerko da onun hakkında hiçbir şey bilmemektedir. Nazanin, hergün
Şerko’nun arkadaşı Tevfik ile oğluymuş gibi konuşur, ta ki bir gün Tevfik bir
sorunla karşılaşana kadar.
Quarantine Diary (Kazakistan), Samgar Rakym, 19’59”
Kocasına koronavirüsü bulaşan bir kadın üç çocuğu ile birlikte 14 gün
karantinada kalır. Film bu 14 günde neler olduğunu anlatıyor.
The Sprayer (İran), Farnoosh Abedi, 8’57”
Püskürtücüler ordusunun işgal ettiği topraklarda kimsenin halka açık olarak ya
da özel hayatında bitki yetiştirmeye hakkı yoktur. İnsanların ve askerlerin çoğu
bir bitkinin nasıl büyüdüğünü ya da neye benzediğini bile bilmiyorlar. Ta ki,
bir gün askerlerden biri tozun derinliklerine gömülü bir tohum bulana ve merakı
olağanüstü, büyük, devrim niteliğinde bir şeyin başlangıcı olana kadar.
Haymatlos (Türkiye), Mustafa Aydın, 12’39”
Kendi dillerine, kimliklerine yabancı olan göçmenler, ne geldikleri yere aittir
ne de bu topraklara. Onlar vatansız, evsiz, topraksız kalan insanlar.
‘Haymatlos’ Afganistan’dan Türkiye’ye gelmek için günlerce aç susuz yürüyen umut
yolcularının yaşamlarına tanıklık ediyor.
The Record (İsviçre), Jonathan Laskar, 8’49’
Bir antika müzik aleti satıcısı, bir gezginden büyülü bir plak alır: “Aklını
okur ve kayıp anılarını çalar.” Bu bitmek tükenmek bilmeyen plağa takıntılı olan
antikacı, onu tekrar tekrar dinler ve çocukluğunun unutulmuş hatıraları yeniden
canlanır.
The Sea (Fransa), Elena Surina, 11’33’’
Gerard deniz kenarına yakın yaşayan 12 yaşında bir çocuktur. Bir gün başına
beklenmedik ve korkunç bir şey gelene kadar, her gün kıyıdan uzağa, özgürlüğünü
hissettiği yere yüzer.
Hope (Kyrgyzstan), Saule Mukanbetova, 7’19”
Küçük bir kız ve onun çeşitli yaşam senaryoları. 8 yaşındaki Umut anneannesi ile
Kırgızistan’ın dağlık bir şehrinde yaşıyor. Umut’un annesi yurtdışında çalışan
bir işçi göçmendir. Umut yanında her zaman oyuncak bebeğini taşır. Oyuncak bebek
başkaları için sadece bir oyuncak iken Umut için annesidir. Ancak bunu herkes
anlamaz.
Özel Gösterim Seçkisi
Ah Yalan Dünyada (Türkiye), Atalay Taşdiken, Hacı Mehmet Duranoğlu, 85’37”
Türkiye’nin en önemli saz ve söz ustalarından Neşet Ertaş’ın özellikle Almanya
yılları ve sonrasına odaklanan belgesel, hayatını, sanatını, duygu ve
düşüncelerini; yaşadığı mekanları görüntüleyerek, bir vesileyle yolları kesişmiş
veya hayatına tanıklık etmiş önemli isimlerle söyleşiler eşliğinde, kurumsal ve
kişisel arşivlerde dağınık halde bulunan fotoğraflarını, görüntülerini,
seslerini bir araya getiriyor. Neredeyse her sözüne, anlattığı her anıya
“Efendim, sizden de sır çıkmaz ya..!” diye başlayan sanatçının hayatını sıcak,
samimi, tevazu sahibi, bilge bir ozana yaraşır bir şekilde belgeliyor.
Bugs (Makedonya), Igor Ivanov Izi, 15’
Tamamen kendi dünyasında yaşayan genç bir adama ne olur? Melankolik ve güçlü
görüntüler, çocuğun şimdiki zamana bakışını açığa çıkarırken geçmişinden
hatıraları geri getiriyor.
Kıyıda (Türkiye), Ebru Ceylan, 6’49”
Film, şehrin kenarında yaşayan bir ailenin hayatından kesitlerIe ve küçük
oğullarının bu konudaki merakını konu alıyor.
Mirâciyye: Saklı Miras (Türkiye), Murat Pay, 60’04''
18. yüzyılın başlarında vefat eden büyük bestekâr Nâyî Osman Dede’nin
kaleme aldığı ve bestelediği Mirâciyye, Türk müziğinin başyapıtlarından
birisi kabul edilir. Kurmaca belgesel, Raci’nin çocukluk, gençlik ve orta yaş
dönemleri üzerinden dört ayrı hikâyeyle saklı miras Mirâciyye’nin peşine
düşme serüvenini konu edinir.
Salvador Dali (Kırgızistan ), Eldiar Madakim, 18’58”
Her gün küçük Orozbek okula gitmek için uzun bir mesafe yürümek ve bir nehir
geçmek zorunda. Çünkü orası, hayaline yaklaşma şansı bulduğu yer.
The Lover (Makedonya), Igor Ivanov Izi, 8’
Başarısız bir sirk sanatçısı, bir zamanlar aşık olduğu akrobatik becerilerini
kullanarak sevgilisini geri kazanmayı ve onu yeni sevgilisinin kucağından
çekmeyi başardı.
Yasak Rüya (Türkiye), Faysal Soysal, 4’36’
Her gün küçük Orozbek okula gitmek için uzun bir mesafe yürümek ve bir nehir
geçmek zorunda. Çünkü orası, hayaline yaklaşma şansı bulduğu yer.
Bir Hekimin Anıları (Türkiye), Biket İlhan, 60’
Bir Hekimin Anıları, Osmanlı İmparatorluğu’ndan Türkiye Cumhuriyeti’ne geçiş
sürecinde Türk tıbbının modernleşmesine ve kadınların hayatına birçok şekilde
katkıda bulunan kadın hastalıkları ve doğum uzmanı Doktor Besim Ömer (Akalın)
Paşa’nın hayatını ve çalışmalarını anlatan bir belgeseldir. Bütün hayatını
toplum sağlığına ve Türk tıbbının gelişimine adamış Besim Ömer Paşa çalışmaya,
ne yazık ki henüz bu tarz bir gelişime hazır olmayan bir topluma rağmen, ısrarla
devam etmiştir. Karşılaştığı tüm zorluklara rağmen çoğu hedefine ulaşmış ve
hayattayken toplumda takdir görmeye başlamıştır.
Yüzyıldır Açılmamış Mektuplar (Türkiye), Hayriye Savaşçıoğlu, 35’
Birinci Dünya Savaşı döneminde 3 kıtada farklı cephelerde savaşan Osmanlı
askerlerinden esir düşenlerin bir kısmı memleketlerine 1922’de dönebildi. Bu
askerlerin 7 yıla varan esaret dönemlerinde ailelerine yazdıkları mektuplar
onlarla tek iletişim araçlarıydı.
Sibirya’da esir kamplarında kalan ve Japon gemisi Heimei-Maru ile İstanbul’a
dönmek için yola çıkan 3 askerin ailelerine yazdığı yüz yıldır Kızılay
arşivlerinde bekleyen mektupları torunlarına ulaştırıyoruz. Dedelerini sadece
anlatılanlardan tanıyan bu 3 torun mektupları aldıklarında neler hissedecekler?
Bu yılki jürimiz belli oldu!
Başkanlığını yönetmen ve senarist Ebru Ceylan'ın üstlendiği jürimizde; Kırgız
görüntü yönetmeni Akzholtoy Bekbolotov, Makedon yönetmen İgor İvanov İzi, oyuncu
Hande Soral ile film eleştirmeni ve akademisyen Murat Tırpan yer alıyor.
22-25 Aralık tarihlerinde dünyadaki bütün kısa filmcilerin dostluğunu
beyazperdeye yansıtacak filmleri beyazperdeye yansıtacak festivalimizi şimdiden
ajandanıza not edin!
Yaşadığımız hızlı tüketim çağında; dostluğun, samimiyetin, paylaşımın, dert
almanın, vefanın ve cömertliğin gittikçe değerini kaybettiği bir dönemdeyiz. Biz
günümüzde çatışma ve kavgaların bitmesi için bugün en çok ihtiyaç duyduğumuz bu
dostluk anlayışı üzerine düşünme, senaryo fikirleri ve sinemasal yapımları
geliştirme, en önemlisi de hayatımızdaki yansımalarını çoğaltma amacıyla
Uluslararası Kızılay Dostluk Film Festivali’ni düzenliyoruz.
B. FESTİVALİN TEMASI
Dostluk üzerine yaratılmış; insan ile evrenin ilişkisini, doğrudan ya da dolaylı
bir şekilde konu edinen her çeşit ve formattaki film, festivalimize
başvurabilir. Sekteye uğramış kültürel ve estetik mirasımızla doğru ve sağlam
bir ilişki kuran, aynı zamanda yaşadığımız bireyselleşme ve yalnızlaşma çağında
dostluk kavramına getirilmiş farklı ve özgün bakış açılarına ihtiyaç var.
Dostluğu kısa film dilinde yeniden inşa etmeye aday tüm kısa filmleri
festivalimize davet ediyoruz.
C. FESTİVAL TARİHLERİ
Film Kabul Tarihi: 10.08.2022
Son Başvuru Tarihi: 17.10.2022
Festival Tarihi: 22,23,24 ve 25 Aralık 2022 / İstanbul
D. KATILIM KOŞULLARI
1. Festivalin Ana Yarışma bölümüne, doğrudan ya da dolaylı bir şekilde dostluk
temasını işleyen, 01.2020sonrasında yapılmış kurmaca, animasyon ve deneysel
filmler katılabilir. Bu yapımlar İngilizce alt yazılı olarak, jenerik süresi
dahil 20 dakikayı aşmamalıdır.
2. Festivalin İnsani Bakış Belgesel Yarışması bölümünde, yeryüzünde savaş, doğal
afet ve salgın gibi tehlikelerin insanoğluna verdiği zararı ve bunları dindirmek
için gösterilen insani tepkiyi ve yardımı konu edinen filmler değerlendirmeye
alınacaktır. Bu bölümdeki filmler festival jürisi ve Kızılay ekibi tarafından
değerlendirilerek, seçilen iki film Kızılay tarafından ödüllendirilecektir.
01.01.2018 sonrasında çekilmiş, jenerik dahil 30 dakikanın altındaki İngilizce
altyazılı filmler bu bölüme başvurabilir.
3. Kırk Yıllık Hatır Bölümü doğrudan festivalin adı ve teması olan ‘Dostluk’
kavramından yola çıkmaktadır. Yerelden hareket ederek evrensel bir tema olan
‘Dostluk’a davet edilen bu bölümde, doğrudan ya da dolaylı olarak dostluğa
işaret eden her tür film formatı değerlendirilecektir. Bu bölümde bir filme
‘Neşet Ertaş Dostluk Ödülü’ verilecektir.
4. Yapım yılı sınırı olmaksızın, süresi 30 dakikayı geçmeyen ve yarışma
şartlarına uymayan kısa film, belgesel, animasyon, deneysel ve video-art gibi
farklı formattaki yapımlar, yarışma dışı gösterim kategorisine başvurabilirler.
Bu kategori şöyledir:
Panorama
Panorama seçkisi, dünyada önemli festivallerde gösterilip, çok sayıda ödüle
layık görülen kısa filmlerin Türk izleyicisi ile buluşacağı özel bir bölümdür.
Seçkide herhangi bir tema sınırlaması olmaksızın, ilk kez ülkemizde gösterilecek
olan ödüllü filmler değerlendirilecektir.
Bu şartları sağlayan yapımlar ‘program@dostlukfilmfestivali.com’ adresine
göndererek ya da FilmFreeway yarışma dışı kategorisine başvurabilir.
Başvuru sahipleri birden fazla eserle başvuru yapabilir, ancak bir film ile ödül
alabilir.
Başvurular her yaştan ve ülkeden sinemacının katılımına açıktır.
Daha önce ulusal ya da uluslararası festivallere katılmış ya da bu
festivallerden ödül almış olmak, festivalimize başvurmaya engel değildir.
5. Daha önce Uluslararası Dostluk Film Festivali’ne başvurmuş filmler, festivale
tekrar başvuramaz.
6. Herhangi bir ulusal ve uluslararası kanalda gösterilmiş, BluRay, DVD veya VCD
baskıları satışa sunulmuş ya da dijital platformlar ve herhangi internet
platformunda gösterilmiş filmler yarışmaya başvuramaz. Ancak gösterim kategorisi
olan Kırk Yıllık Hatır bölümüne katılabilir.
7. Eser sahipleri festivale ‘dostlukfilmfestivali.com / amityfilmfestival.com’
adlı web sitesindeki başvuru formunu doldurarak ya da Filmfreeway ve Festhome
platformları üzerinden başvurabilir. Eser sahiplerinin başvuru formunu eksiksiz
doldurarak onaylamaları, yarışma şartlarını kabul ettikleri anlamına gelir.
Başvurularında eksik veya yanlış bilgi yahut belge barındıran yapımların
başvurusu kabul edilmeyecektir. Katılımcıların form doldurma aşamasında, filmin
izlenebileceği şifreli/şifresiz bir vimeo/youtube/dailymotion vb platformlardaki
linki paylaşmaları istenir. Yarışma kategorisine başvuran filmlerin linkleri
kamuya açık olmamalıdır.
8. Festival komitesi, seçilen filmlerden 1 dakikalık bir bölümü, tanıtım
amaçlı olmak koşuluyla kullanım hakkına sahiptir.
9. Yarışma ve gösterim bölümlerine seçilen filmlerin ilânından sonra eser
sahipleri, filmlerini festivalden geri çekemez.
10. Festivale kabul edilen filmlerin ekibi eğer ödül gecesine davet edilir ise
yarışma filmlerinin yapım ekibinden (yönetmen, oyuncular, görüntü yönetmeni) en
az 1 kişinin ödül gecesine katılımı zorunludur. Ödül, öncelikli olarak filmin
yönetmenine, yönetmenin katılamadığı durumda film ekibinden vekâlet eden kişiye
takdim edilir.
11. Finale kalan yapımların yapımcılarının, müzik, senaryo, yönetmenlik vb. her
türlü telif sorununu çözmüş olması gerekmektedir. Filmin birden fazla yasal
sahibi varsa başvuru formunda belirtilmelidir. Festival yönetimi gerekli gördüğü
takdirde izin, telif ve muvaffakiyet belgelerini talep edebilir.
12. Festival yönetimi, başvuran filmlerin listesini, eser sahibi lehine
açıklamaz ve başvuran filmlerle ilgili bilgi vermez. Sadece gösterim
kategorisinde yer alan film listesini kamuoyu ile paylaşır.
13. Ön elemeyi geçerek festivale katılmaya hak kazanan film sahipleri,
isimlerinin açıklanmasından sonra 7 gün içerisinde aşağıdaki belgeleri festival
yönetiminin ilân edeceği adrese ulaştırmakla mükelleftir.
Filmin İngilizce altyazılı kopyasını, HD formatta (1920*1080, 444/442 Apple
ProRes) dijital dosya (disk veya internet transferi yoluyla),
Türkçe olmayan filmler için İngilizce timecode’lu diyalog listesi,
Filmden 3 adet yüksek çözünürlükteki JPG formatında fotoğraf
Yönetmenin yüksek çözünürlükteki bir adet fotoğrafı,
Filmin Türkçe ve İngilizce olmak üzere iki ayrı özeti (En çok 100 kelime),
Filmin künyesi,
Yönetmenin Türkçe ve İngilizce kısa biyografisi (En çok 100 kelime),
Yönetmen görüşü (İngilizce-Türkçe, en çok 100 kelime),
14. Festival yönetimi, gösterim için yeterli teknik özelliklere sahip olmayan
filmleri festival dışı bırakma hakkına sahiptir.
15. Festival sürecinde gösterilen tüm filmler Uluslararası Kızılay Dostluk Film
Festivali kapsamında arşive alınır. Gerekli görüldüğü takdirde kısa film
yapımına katkı ve destek amacıyla, değişik platformlarda ticari amaç gütmeden,
yönetmenlerden izin alınarak gösterilebilir.
16. Ön eleme jürisi, ana jüri veya festival ekibinden kişiler ve bu kişilerin
birinci derecedeki akrabaları festivalin yarışma bölümüne başvuramaz.
17. Festival yönetimi, gerekli koşullarda yönetmelikte değişiklik yapma hakkını
saklı tutar. Yönetmelikte ayrıca belirtilmeyen konularda karar yetkisi festival
yönetimine aittir.
E. JÜRİ VE DEĞERLENDİRME
1. Festival yönetimi, ön seçici kurulu ve ana jüriyi, ulusal-uluslararası sinema
yazarlarından, akademisyenlerden, sinema sektöründen ve kültür sanat alanında
yetkin olduğuna inandığı kişilerden seçer.
2. Ön seçici kurul, başvuran filmleri Ekim 2022’in ikinci haftasına kadar
izlerve ardından bir araya gelerek, yarışmaya ve gösterime katılacak filmlerin
listesini festival yönetimine teslim eder.
3. Ön seçici kurul tarafından değerlendirilerek festivalde gösterim hakkı
kazanan filmler; kasım ayı içerisinde festivalin resmi internet sitesi
dostlukfilmfestivali.com’dan ve festivalin sosyal medya hesaplarından duyurulur.
Yarışmaya seçilmeyen veya gösterim programına alınmayan filmler için herhangi
bir duyuru yapılmayacaktır.
4. Festival ödülleri basın toplantısında açıklanacaktır.