İletişim:
Koordinatör:
Prof. Dr. Gülseren GÜÇHAN (532) 650 9579
Koordinatör Yardımcısı:
Arş. Grv. Gizem UĞURLU (535) 829 2727
Basın Sorumlusu:
Arş. Grv. Funda ERZURUM KILIÇCIOĞLU (532) 412 7255
Sinema Anadolu: (0222) 335 05 80-1301
Sinema ve Televizyon
Kat Sekreterliği (222) 335 0580 Dahili: 2448
www.sinemagunleri.org
eskfilmfest.anadolu.edu.tr
KISA FİLMLER
Gösterim Yeri: : Sinema Anadolu / Anadolu Üniversitesi Yunus Emre Kampüsü 26470
Eskişehir
Gösterim Başlama Saati: 10.00
Türkiye'den Kısalar I
Kuklalar 5’ Özlem Akın
Klarnet 19’30’’ M. Erdem Gösterişli
Esma 18’ Koray Çalışkan
Güneşin Karanlığı 11’ Ayşegül Yadigar
Unutma 15’35’’ Pelin Aytemiz
Köy 11’ Mustafa Dok
Henry 6’ Ufuk Aydemir
Türkiye'den Kısalar II
Bedel 15’ Turgut Baygın, Nail Pehlivan
İnsanın Deli Dediği 31’ Egemen Adak, Hira S. Kalkan
Kalp Atışları 6’ Zafer Erçevik
Büyük Siyah İyi Adam 18’ Usame Tunagür
Nar 4’ Nazire Turan
Hoşbeş 6’24’’ Barış Konbal, Dila Yumurtacı
Anadolu Üniversitesi Öğrenci Filmleri
Black Cherry 22’ İhsan Öztürk
Her Satırda Aşk 14’ İrem Kılıçal
Vardiya 17’09’’ İhsan Öztürk
Hiç, Yoktan İyidir 20’ Nurullah Dinçer
Özgürlüğe Mahkum 17’ Nurullah Dinçer
Eşik 13’ Ersen Çıra
Hisar Seçkisi I
Ata 26’ Çağla Zencirci, Guillaume Giovanetti
Bekleyiş 14’ Emine E. Balcı
Gemeinschaft 3’48’’ Özlem Akın
Doğum 14’42’’ Uygar Şirin, Burcu A. Şirin
Kurban 25’ Ali Betil
Hisar Seçkisi II
İrmik Helvası 12’ Ezgi Kaplan
Süt ve Çikolata 26’ Senem Tüzen
Tabu 34’ Aylin Kuryel, Emrah Izık
Tek Notalık Adam 13’30’’ Dağhan Celahir
Asya Kısa Film Seçkisi
The New Word 12’30’’ K. Raja Gopal
Earth 40’ Ho Tzu Nyen
Masala Mama 8’15’’ Michael Kaam
Kingyo 25’ Edmund Yeo
Cold Noodless 6’40’’ Kirsten Tan
A Letter to Uncle Boonmee 17’40’’ Apichatpong Weerasethakul
2010 Sundance Festivali Kısa Film Seçkisi
Dönekler / Renegades 12’ Jim Hosking
Devriye / Patrol 20’ Joe Gerhardt
Yankı / Echo 15’ Magnus Van Horn
Gardrop / Armoire 22’ Jamie Travis
Babanla Nasıl Karşılaştım? / How I meet your father? 9’ Alex Montoya
Son Adres / Last Address 9’ Ira Sachs
Avrupa Kısa Film Seçkisi
Harap / Waste 15’08’’ Igor Mırkovic
Mnemosyn 14’ Olga Popova
Merhaba Anne / Hi Mum 11’ Ivan Shvedoff
Geçmişe Dönüş / Flash Back 6’ Linnea Widen
B Teması / B Theme 14’ Olga Popova
Caddenin Sonunda / At the end of the street 14’ Jenifer Malmqvist
BELGESELLER
Gösterim Yeri: İBF Mavi Salon / Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fak.
Yunus Emre Kampüsü 26470 Eskişehir
Gösterim Başlama Saati: 12.00
40’ında 40 Kadın 52’ Tuluhan Tekelioğlu
Göç Doğuya 59’ Neşe Sarısoy Karatay
Türkiye’de Kısa Filmin Tarihi 97’ Hilmi Etikan
Koreliler 55’ Emrah Akçay
Çöpte Dostoyovski Buldum 105’ Enis Rıza
Berthiz 104’ Caner Canerik
Kamerayla İzdivaç 52’ Doğa Kılcıoğlu
Kısa Filmler ve Belgeseller ücretsizdir.
Filmler / Kısalar
Kuklalar
Klarnet
Esma
Güneşin Karanlığı
Unutma
Köy
Henry
Bedel
İnsanın Deli Dediği
Kalp Atışları
Büyük Siyah İyi Adam
Nar
Hoşbeş
Black Cherry
Her Satırda Aşk
Vardiya
Hiç Yoktan İyidir
Özgürlüğe Mahkum
Eşik
Ata
Bekleyiş
Gemeinschaft
Doğum
Kurban
Süt ve Çikolata
Tabu
Tek Notalık Adam
Yeni Dünya
Dünya
Masala Mama
Kingyo
Soğuk Erişteler
Boonmee Amcaya Mektup
Dönekler
Devriye
Yankı
Gardrop
Babanla Nasıl Tanıştım?
Son Adres
Harap
Mnemosyn
B Teması
Merhaba Anne
Geçmişe Dönüş
Caddenin Sonunda
İrmik Helvası
Filmler / Canlandırma Sineması
Mary ve Max
Yaman Tilki
9
Filmler / Hayatımız Belgesel
Kapitalizm : Bir Aşk Hikayesi
Anadolu'nun Kayıp Şarkıları
İnsanların Düşmanları
Koreliler
Berthiz
Kamerayla izdivaç
Göç Doğuya
Çöpte Dostoyevski Buldum
40ında 40 Kadın
Türkiye’de Kısa Filmin Tarihi
Filmler / Gece Yarısı Sineması
Rec 2
The Horde
Filmler / Leyla Özalp'in Seçtikleri
Leyla ÖZALP
Ankara’da doğdu. Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümünden mezun oldu. 1979 -
2001 yılları arasında 28 sinema filmi, 2 televizyon dizisi ve bir belgesel
filmde yardımcı yönetmen, yönetmen asistanı, yapım koordinatörü, görevli yapımcı
ve yapımcı olarak çalıştı. 1991 yılında kurulan TÜRSAK - Türkiye Sinema ve
Audovisüel Kültür Vakfı’nın kurucu üyelerindendir. 2003’te, çalıştığı filmlerin
çekim öykülerini anlattığı “Seni Seviyorum Sinema” adlı anı kitabı yayınlandı.
Aynı yıl, Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali’nde ilk kez kamera
arkasındaki 6 kadın sinemacıya verilen “Bilge Olgaç Başarı Ödülü”nü aldı.
Pirosmani
Amarcord
Piyano
Filmler / Sinema Tarihinin Unutulmazları
Safety Last
Yaşamak
Yaz Sonu
Sunset Bulvarı
Cennetin Çocukları
Sherlock Jr
Filmler / Dünya Sinemasının Genç Yıldızları
AY
Şark Oyunları
Lübnan
Islık Çalmak İstersem Çalarım
Özel Hayatlar
Cehennemin Kapıları
Balığa Çıkmak İçin Kötü Bir Gün
Çılgın Kalp
Erkeksiz Kadınlar
Filmler / Dünya Festivallerinden
Apart Together
Elveda
Yeraltı Peygamberi
Yuva
Gözlerindeki Sır
Hayata Çalım At
Konser
Cennet Batıda
Bizi Şerden Koru
Yaz Nasıl Bitti
Emma Blank'in Son Günleri
Yol, Film
Filmler / Türk Sineması 2009-2010
Kıskanmak Orada
11'e 10 Kala
Kosmos
Acı Aşk
Nefes: Vatan Sağolsun
Babam Büfe
Hayatın Tuzu
Vavien
Beş Şehir
Acı
Köprüdekiler
Bal
Pus
40
Ses
Kara Köpekler Havlarken
Sinema Dersleri
3 Gün 3 Yönetmen 3 Senaryo (Senaryo Geliştirme Atölyesi)
Sinema'da Sanat Yönetimi (Atölye Çalışması)
Kamera Arkasında Oyuncu Yönetimi (Atölye Çalışması)
Bir Belgesel Film Yapmak (Seminer)
"Kısa Film: Sinemanın Efendisi Mi Yoksa Uşağı Mı?" (Seminer)
Bir Film Yapmak (Seminer)
İlk Filminizi Nasıl Çekersiniz? Fikirden Festivallere (Seminer)
Oyuncularla Çalışmak; Oyuncu Seçiminden Galaya (Seminer)
Onur Ödülleri
ZUHAL OLCAY
Yalnızca başarılı değil, Avni Dilligil Tiyatro Ödülü’ne layık görülecek kadar
başarılı bir tiyatro oyuncusu… Yalnızca yetenekli değil, çeşitli film
festivallerinde En İyi Kadın Oyuncu Ödülü’ne layık görülecek kadar yetenekli bir
sinema oyuncusu… Yalnızca sinema ve tiyatro oyuncusu değil, Vedat Sakman, Bülent
Ortaçgil gibi ülkemizin önemli müzisyenleriyle çalışabilecek kadar değerli bir
ses, yetenekli bir şarkıcı… Bitmedi. Dahası, hüzünlü şarkılar kadar güzel ve
zarif bir kadın.
O’nu, Zuhal Olcay’ı anlatmak, bir iki sayfalık biyografilere sığdırmak kolay
değil… Yazılacak, söylenecek çok şey var. Ancak belki de söylenmesi gereken ilk
şey, sanatın farklı dallarındaki bunca başarının ardında yalnızca yeteneğin
olmadığı… Yeteneğin yanı sıra, hatta yanı sıra da değil, yetenekten önce ve
sonra sürekli çalışma, hiç bitmeyen bir çaba ve güçlü bir irade var bu
başarıların ardında…
Tiyatro oyunculuğundaki başarının temelinde sağlam bir eğitim olduğu
söylenebilir. Zuhal Olcay, Ankara Devlet Konservatuarı Tiyatro Yüksek
Bölümü’nden mezun olduğunda, yıl 1976’dır. Mezuniyetten sonra Devlet
Tiyatrolarında çalışır, Othello, Boş Beşik, Söz Veriyorum gibi oyunlarda rol
alır. 1986’da, Martı adlı oyundaki başarısı nedeniyle Avni Dilligil Tiyatro
Ödülü’nü alır. İki yıl sonra, 1988’de, Balkon adlı oyundaki rolüyle Ankara Sanat
Ödülü’ne layık görülür. 1989 yılında Evita Müzikali’nde canlandırdığı karakterle
müzik alanındaki yeteneği dikkat çeker. Tiyatro çalışmalarının olanca yoğunluğu
ile sürdüğü bu yıllarda bir yandan da televizyon ve sinema alanındaki
çalışmalarını sürdürür. 1984’de, İhtiras Fırtınası adlı filmde Yardımcı Kadın
Oyuncu dalında aldığı ödül, sinema alanındaki ilk ödülüdür. Bir sonraki yıl,
1985’de ise Amansız Yol filmiyle ilk defa En İyi Kadın Oyuncu Ödülü’nün sahibi
olur. 1989’da Sahte Cennete Veda filmindeki Elif rolüyle Almanya’da düzenlenen
Altın Film Şeridi Festivali’nde, En İyi Kadın Oyuncu seçilir ve yurt dışında da
tanınır. 1991’de yönetmenliğini Ömer Kavur’un yaptığı Gizli Yüz adlı filmde rol
alır. Bu arada Evita Müzikali’nin ardından “Dünden Sonra, Yarından Önce”
filminde seslendirdiği şarkı Zuhal Olcay’ın adıyla, sesiyle anılır hale gelir.
Küçük Bir Öykü Bu (1990), Oyuncu (1993), İki Çift Laf (1996), İhanet (1998),
Başucu Şarkıları 1-2 (2001-2005) adlı müzik albümleriyle birlikte Zuhal Olcay,
oyunculuğunun yanı sıra aynı zamanda çok sevilen, beğenilen bir şarkıcıdır.
Ancak bunca uğraşın arasında tiyatroyu asla ihmal etmez, ihmal etmek şöyle
dursun, kimi zaman kurucuları arasında yer aldığı “Tiyatro Stüdyosu”nda, kimi
zaman da kurucusu olduğu “Oyun Atölyesi”nde Aldatma, Kan Kardeşleri, Histeri,
Dolu Düşün Boş Konuş, Nathalie, Ayrılış gibi oyunlarda sahneye çıkmaya devam
eder. En İyi Kadın Komedi Oyuncusu ve En İyi Kadın Oyuncu dallarında iki defa
Afife Tiyatro Ödülü’ne layık görülür.
Zuhal Olcay’ın biyografisini kısa yazmak zordur, hatta imkânsızdır ve yukarıda
yazılanlar eksiktir; sözgelimi tiyatro-sinema-müzik alanındaki çalışmalarının
yanı sıra sayısı 14’ü bulan televizyon dizisinde rol almıştır. Fakat bu kadar
kısa, eksik bir yazıda bile ona ilişkin ortaya çıkan portre son derece net,
açıktır: Zuhal Olcay için, neyi yaparsa yapsın, hangi işe el atarsa atsın,
hayatında ve çalışmalarında “vasat” sözcüğüne asla yer yoktur. Onu özetleyecek
tek sözcük “mükemmel”dir.
CÜNEYT ARKIN
Cüneyt Arkın’ın, asıl adıyla Fahrettin Cüreklibatur’un Türk halkının gönlünde
çok özel bir yeri vardır fakat Eskişehirlilerin gönlündeki yeri, değeri, daha
bir başka, daha bir özeldir. Eskişehirliler onunla hemşeri olmaktan, o da her
vesile ile aslen Eskişehirli olduğunu söylemekten gurur duyar. Bu nedenle
festivalimizin onur konuğu olan Cüneyt Arkın bizim için “konuk” değil, yeniden
aramızda görmekten sevinç duyduğumuz bir sanatçıdır; bizden, içimizden
birisidir.
Cüneyt Arkın’ı bizim için çok özel, ayrıcalıklı kılan tek neden elbette yalnızca
hemşerimiz olması değil… Onun gönlümüzdeki, gözümüzdeki değerini yücelten, ona
saygınlık kazandıran en önemli neden Türk Sinemasına verdiği emektir. Ancak
burada sözü edilen “emek” öyle üç beş yıla, beş on filme sığdırılacak kadar
sıradan ya da basit bir katkı değil, kelimenin tam anlamıyla sinemaya adanmış
bir ömürdür. 1960’lı yıllarda sinemaya adım attığı düşünülürse neredeyse yarım
asırlık bir emektir söz konusu olan… Sayısı otuzu aşan senaryonun yazarı, on
filmin yapımcısı ve kırk filmin yönetmenidir. Daha da önemlisi, hemen hepsi
başrol olmak üzere üçyüzden fazla filmde rol almış, oyunculuk yapmıştır. Tüm
bunlara televizyon için yaptığı çalışmalar, dizi çekimleri de eklenince ortaya
çıkan tabloyu kendisi şöyle özetleyecektir:
“Çektiğim film ve dizileri oynatma süresi olarak ortaya koyduğumuz zaman aşağı
yukarı 5 sene eder. Yani ben 5 sene çalışmışım, 25 sene beklemişim. Bu insanın
sinir sistemini, ruh yapısını altüst eden bir şey ve hiçbir işe yaramayan bir
zaman kaybı. İşte o zaman kaybını ben film çekmek yerine okuyarak, yazarak,
konuşarak çok iyi değerlendirebildim. Üstelik bu kadar hız ve acele içinde
gerçekten bana yakışmayan filmler de yaptım.
Yedi günde, sekiz günde film bitirdim. Hem yönetmendim, senaryo yazardım, hem de
oyuncuydum. Tabi, bu da benden çok şey aldı, çok şey götürdü. Benim yazı
yazmaya, şiir, hikâye yazmaya başladığım zamanlar arkadaşlarım vardı. Cemal
Süreya olsun, Turgut Uyar olsun. Onlara her zaman çok yiğit gözüyle bakmışımdır,
kahraman gözüyle. Çünkü ekmek paralarını kalemleriyle çıkaracak kadar
dayandılar. Ben galiba işin biraz kolayına kaçtım. Ama fark edebildim mi, hayır
fark edemedim. Çünkü insana fark etme zamanı ve fırsatını tanımadılar.”
Onun bu sözleri, gerektiğinde özeleştiri yapabilecek kadar taşıdığı sorumluluğun
farkında, bilincinde olan bir sanatçıdan duyulabilecek sözlerdir. Arkadaşı Cemal
Süreya’ya, şiirimizin bu usta kalemine göre Cünet Arkın, “İpek Yolu’ndaki
Süpermen”dir, “Ulysseus’un doğudaki karşılığı denizci Sinbad’dır.” Cüneyt
Arkın’ı keşfeden, ondaki oyunculuk yeteneğinin farkına ilk varan ve “Gurbet
Kuşları” filminde ona rol vererek tanınmasını sağlayan usta yönetmen Halit
Refiğ’e göre ise o değeri ancak John Wayne, Burt Lancester, Toshiro Mifune ve
Alain Delon ile kıyaslanabilecek önemde bir oyuncudur. Ancak hem Cemal
Süreya’nın hem de Halit Refiğ’in hemfikir oldukları bir konu vardır ki, o da
Cüneyt Arkın’ın “benzersiz” bir oyuncu oluşudur. Cüneyt Arkın kime benzetilirse
benzetilsin öykünmeci bir sanatçı değildir. Benzer ama taklit etmez.
Cüneyt Arkın’a ilişkin olarak hepimizin aklında farklı bir imge olabilir. Eski
kuşaklar için bu imge ülkemizin toplumsal yaşamından ve tarihinden ayrı
düşünülemeyen, anılarla harmanlaşmış bir imgedir: Gurbet Kuşları’nın, Kırık
Hayatlar’ın, Ala Geyik’in, Küçük Sevgilim’in, Severek Ayrılalım’ın yakışıklı
jönüdür. Çocukluğu onun filmleriyle geçen bir kuşak için Malkoçoğlu’dur, Kara
Murat’tır, Battal Gazi’dir; daha genç kuşak için Dünyayı Kurtaran Adam’dır.
Cüneyt Arkın’a ilişkin olarak her birimizde farklı bir imge olsa da, onun Türk
halkının gönlünde değişmez, tek bir karşılığı vardır ve o da “sevgi”dir.
Sinemaya Emek Ödülleri
HİLMİ ETİKAN
Hilmi Etikan 1973 yılında Hacettepe Üniversitesi Fransız Dili ve Edebiyatı
Bölümünü bitirdi. 1977 yılına kadar Paris'te yaşadı ve "Fransız Sinema
Konservatuarı"na devam ederek diploma aldı. Yine aynı dönemde, Sorbonne
Üniversitesi'nde Fransız “Yeni Roman” akımının önde gelen isimlerinden Claude
Simon'un “L'herbe - Ot” isimli romanı üzerine, sinema-edebiyat ilişkilerini konu
alan mastır çalışması yaptı. 1977 yılında başlayarak fotoğraf ve sinema dersleri
vermiş, çeşitli kurumlarda sinema birimleri oluşturmuş, program ve
yürütücülüğünü yaptığı eğitim seminerleri ile birçok insanın sinema kültürünün
gelişmesine katkıda bulunmuştur. Halen Uluslararası İstanbul Kısa Film
Festivali’nin yöneticiliğini yapmaktadır.Bugüne dek gerçekleştirdiği belgesel
filmlerle yurt içi ve dışında çeşitli ödüller almış olan Hilmi Etikan, birçok
ulusal ve uluslararası film festivallerine jüri üyesi olarak davet edilmiştir.
Değişik kurumlarca verilmiş “Onur Ödülleri” ne sahiptir.
SADİ ÇİLİNGİR
Sinema salonunda ilk görüntüler olarak siyah - beyaz Kendi Kendine Küçülen
Adam’ı hatırlayan Sadi Çilingir, Edirne’nin Uzunköprü ilçesinde 1950'de doğdu.
İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi’ni İstanbul’da bitiremedi; ikinci sınıftan
ayrıldı. Türkiye Elektrik Kurumu’ndan 1995 yılında emekli oldu. Ticari
sinemalarda başlattığı sinema eğitimini, 1969 yılında Sinematek Derneği’ne üye
olarak resmileştirdi ve bilinçli bir sinemasever olarak başarıyla 1989 yılına
kadar bilgi dağarcığını geliştirdi. Ne zaman ki 1989 yılı Eylül ayı geldi Sinema
Gazetesi yayın hayatına atıldı ve 7. sayısında okurlarına “sinema hakkında
aklınıza ne gelirse yazın, sayfalarımızda yer verelim” diye çağrı yapınca Sadi
Bey yazdı. O gün bugündür sinema konusunda yazıyor. Aralık 1999’da yazdıkları
semeresini verdi ve Pinema Filmcilik tarafından yayınlanan aylık Cinemascope
Dergisi’nin Genel Yayın Yönetmenliğine getirildi. Sadi Çilingir Antrakt Aylık
Sinema Dergisi’nin muhtelif sayılarında ülkemizin çeşitli yörelerindeki
sinemaların geçmişleriyle ilgili yazılar yayınladı. Bu Hafta, Ekotimes,
Metropol, Cosmolife ve Sole gibi dergilerde sinema sayfaları hazırladı. Sonsuz
Kare Dergisi'nde, Antalya Festivali Kitabı’nda yazıları yayınlandı. Sadi
Çilingir’in Sinema Gazetesi’nde yayınlanan yazılarından seçmeleri Haziran
1996’da Leya Yayıncılık 132 sayfalık Varsa Yoksa Sinemalar adlı bir kitapta
topladı. Günümüzde Şamdan Plus Dergisi’nde her hafta film tanıtım yazıları
hazırlıyor. 2002-2007 yılları arasında Avşar Film’de Basın Koordinatörlüğü
yaptı. Gönül bağı olan 35 Milim Filmcilik ve Cine Group basın tanıtımları ile de
ilgileniyor. Sadi Çilingir ayrıca http://www.sadibey.com adlı internet sitesini
Haziran 2005’de faaliyete geçirerek şahsi internet sitesi açan ilk SİYAD üyesi
sinema yazarı ünvanına da sahip oldu. Sadi Çilingir çeşitli film festivallerinde
jüri üyeliği yapmıştır.
Sinema Kültürüne Katkı Ödülleri
Jüri Üyeleri
Erden KIRAL
1942 yılında İstanbul’da doğdu. İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Seramik
Bölümünü bitirdi. “Gerçek Sinema”, “Çağdaş Sinema” ve “Güney” dergilerinde
sinema yazıları yazdı ve editörlük yaptı. Vatan gazetesinde ve “7. Sanat’ta
Üçüncü Dünya Sineması’yla ilgili araştırmaları yer aldı. İlk uzun metrajlı filmi
Kanal’ı (1978) çekmeden önce Yılmaz Güney, Osman Seden gibi yönetmenlere
asistanlık yaptı. Bereketli Topraklar Üzerinde (1979) filmi Strasbourg Film
Şenliği Büyük Ödülü’ne layık görüldü ve Kıral’a aynı yıl Antalya Altın Portakal
Film Festivali’nde “En İyi Yönetmen” ödülünü kazandırdı. 1982 yılında çektiği
başka edebiyat uyarlaması Hakkari’de Bir Mevsim Berlin Film Şenliğinde Gümüş Ayı
aldı. Ayna (1984), Dilan (1986), Mavi Sürgün (1993) gibi filmleri yurtiçinde ve
dışında birçok festivalde gösterildi, ödüller kazandı. 1997 yılında çektiği Baba
Evi adlı televizyon dizisinin ardından bir süre televizyon için eserler üretmeye
devam etti. Son olarak 2008 yılında Vicdan filmini çeken Kıral, 1984 yılından
beri Berlin Sanat Akademisi üyesidir.
Prof.Dr. Zaur MÜKERREM
1963 Moskova Sinema Akademisi mezunudur. 1963-95 yılları arasında Bakü’de
Azerfilm Stüdyoları’nda yönetmen ve görüntü yönetmeni olarak çalıştı. 1996-98
yılları arasında Erciyes Üniversitesi Sinema-Televizyon Bölümü başkanlığı yaptı.
Prof. Dr. Mükerrem, 1998 yılında Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri
Fakültesi’nde öğretim üyesi olarak göreve başladı. Bugüne kadar pek çok başarılı
belgesele imza atan ve Azerbaycan Devlet Ödülü ile Devlet Sanatçısı unvanlarına
sahip olan Prof. Dr. Mükerrem, ayrıca Bağımsız Devletler Birliği ve Baltık
Ülkeleri Sinemacılar Sendikası ve Ulusal Yönetmenler Birliği üyesidir.
Belgeselleri ulusal ve uluslararası yarışmalarda birçok ödül aldı. “Göç”
belgeseliyle 2003’te “Baku 2. Bizim Unutulmuş Filmlerimiz Festivali”nde belgesel
dalında birincilik ödülünü aldı. “Göç” (1983, 09’) ve “Meydan” (1989, 44’23’’)
belgeselleri UNESCO sinemateğine, ayrıca, “Meydan” belgeseli “Arkeon Films”
(Paris) stüdyosunun arşivine alındı. “Habib ve Gülhanım” belgeseli 2006 New York
Türk Sineması Festivali kapsamında gösterime girdi.
Prof.Dr. Şükran KUYUCAK ESEN
İstanbul İktisadi Ticari İlimler Akademisi’ne bağlı Gazetecilik ve Halkla
İlişkiler Yüksek Okulu’nun Radyo Televizyon Bölümü’nden mezun oldu. Eskişehir
Televizyon Enstitüsü’nde yönetmenlik yaptı. Akademik yaşamına Marmara
Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde başladı. 1996 yılında Doçent, 2002’de
Profesör olan Şükran Kuyucak Esen, 1996-2007 yılları arasında Marmara
Üniversitesi İletişim Fakültesi Sinema Anabilim Dalı Başkanlığı yaptı. 2007’den
bu yana da Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo Televizyon ve Sinema
Bölüm Başkanlığını sürdürmektedir. Galatasaray Üniversitesi, İstanbul
Üniversitesi ve Marmara Üniversitesi’nde sinema alanında lisans, yüksek lisans
ve doktora düzeyinde dersler vermektedir. Yayınlanan kitapları: “80’ler
Türkiyesi’nde Sinema”, “Türk Sinemasının Kilometre Taşları” , “Sinemamızda Bir
Auteur: Ömer Kavur” .
Sungu ÇAPAN
Sinema Yazarı.1947’de Kemah’da doğdu,orta eğitimini Ankara’da tamamladı.
İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi Grafik bölümünü bitirdi.1964’de Ankara’da
Forum dergisinde başlayan sinema yazarlığı Sinematek’in yayın organı Yeni
Sinema, Film, Milliyet Sanat dergilerinde sürdü. Burçak Evren ile birlikte
Gelişim Sinema dergisini çıkardı(1984-85). Film Market dergisinde ve Nokta’da
çalıştı (1985- 90).1993’den beri aralıksız Cumhuriyet gazetesinde sinema
yazıları yazmaktadır.
Banu BOZDEMİR
İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü mezunu. Sinema
yazarlığına Klaket sinema dergisinde başladı. Dört yıl Milliyet Sanat dergisi ve
Milliyet gazetesinde sinema yazarı ve şef yardımcısı olarak çalıştı. İki yıl
Skytürk Televizyonunda sinema, sanat ve ‘Sevgilim İstanbul’ programlarında
yapımcı, yönetmen ve sunucu olarak görev aldı. Antrakt Sinema Gazetesi’nde iki
sene editör olarak çalıştı. . Film + sinema dergisine Türk sineması röportajları
yaptı. 2007 yılında çocuklara sinemayı anlattığı ‘Küçük Sinemacılar’ ve ‘Benim
Trafik Kitabım’ adlı iki adet çocuk kitabı çıktı. 2008 yılında 'Çevremi
Seviyorum' adı altında on tane çocuk kitabı yayımlandı. TRT’ye çektiği ‘Bakış’
adlı bir kısa filmi bulunuyor. Halen Gazeteport internet sitesinin sinema
editörlüğünü ve aylık sinema dergisi cinedergi.com'un yazı işleri müdürlüğünü
yapıyor.
Sinema Kültürüne Katkı Ödülleri
En İyi Sinema Kitabı
Yönetmen Sineması - Nuri Bilge Ceylan
Yönetmen Sineması - Derviş Zaim
Yönetmen Sineması - Zeki Demirkubuz
Ayşe PAY
1980 yılında Tokatta doğdu. Tiyatro Yazarlığı eğitimi aldı. 'Elbisemi Savaş
Kirletti Anne' adlı oyunu sahnelendi. Mecid Mecidi, Aida Begic gibi
yönetmenlerin atölye çalışmalarına katıldı. Çeşitli kısa film ve belgesel
çalışmalarında senarist ve metin yazan olarak bulundu. Senaristliğini üstlendiği
'Eski Kazan' adlı kısa film, Marmara İletişim 10. Kısa Film Yarışması, Kurmaca
Dalı En iyi Senaryo Ödülü ve Fatih Üniversitesi, 2. Kristal Klaket Kısa Film
Yarışması'nda Birincilik Ödülü aldı. Küre Yayınları bünyesinde hazırladığı
'Yönetmen Sineması' başlıklı seri Kasım 2009'da yayımlandı. Genç yazarları bir
araya getirdiği serinin ilk üç kitabında Derviş Zaim, Zeki Demirkubuz ve Nuri
Bilge Ceylan sinemasına odaklandı. Halihazırda Hayal Perdesi Sinema Dergisi'nin
yayın yönetmenliğini yapıyor.
Biyografya 8: Türkan Şoray
Prof. Dr. Ayşegül YARAMAN
Öğrenimini İzmir, İstanbul ve Paris'te yaptı. 1991'de doktor, 1998'de doçent
oldu. Halen Marmara Üniversitesi Fransızca Kamu Yönetimi Bölümü'nde öğretim
üyesidir. Anthologie De Nouvelles Turques Contemporaines (1992, Publisud,
Paris), Türkiye’de Kadınların Siyasal Temsili (1999, Bağlam Yayınları), Resmi
Tarihten Kadın Tarihine (2001, Bağlam Yayınları), Toplumsal Değişme ve Kişilik
Özellikleri (Prometheus’tan Narkissos’a) (2003, Bağlam Yayınları) Kadın
Yaşantıları (ed.) (2003, Bağlam Yayınları) adlı kitaplarıyla çeşitli makale ve
bildirileri vardır. Ayrıca Biyografya kitap dizisi Yayın Yönetmenliğini
sürdürmektedir.
Türk Sinemasında Akım Araştırması
Dünya Sinemasında Akımlar
Esin COŞKUN
ilk ve ortaokulu İstanbul’da, liseyi Samsun’da bitirdi. Aynı yıl Ankara
Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü’nü kazandı. 1997 yılında
mezun olduktan sonra Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema
Televizyon Bölümü’nde yüksek lisans yapmaya başladı. Yüksek lisans yaptığı
yıllarda dünya sinemasıyla ilgili araştırmalarının bir bölümünü kitap haline
getirdi ve bu kitap “Dünya Sinemasında Akımlar” adıyla 2003 yılında yayınlandı.
Aynı yıllarda Milliyet gazetesinin kültür sanat ekine ve Milliyet Sanat
dergisine edebiyatla ilgili yazılar yazmaya başladı. Daha sonra ise Radikal
Kitap için edebiyat eleştirileri kaleme almaya başlayan yazarın çeşitli dergi ve
gazetelerde edebiyat ve sinemayla ilgili yazıları yayınlandı. Deneysel bir
çalışma olan ve varoluşçu temalar taşıyan ilk romanı “Hayal - Varoluşsal
Sayıklamalar 1” 2006 yılında yayınlandıktan sonra sinemayla ilgili
araştırmalarına dönerek “Türk Sinemasında Akım Araştırması” adlı kitabını
tamamladı. “Dünya Sinemasında Akımlar”ın devamı niteliğindeki “Türk Sinemasında
Akım Araştırması”, sinemanın ülkemizdeki gelişim sürecini dünya sinemasında
ortaya çıkan gelişmelerle ve akımlarla birlikte inceleyen bir çalışmadır.
Suskun Sinema Yazıları
Osman TATLI
1977 yılında Şanlıurfa'da doğdu. İstanbul Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı
Bölümü okudu. Üniversite yıllarında Türk Dili ve Edebiyatı kulübünü kurdu. Aynı
dönemde Türkoloji bölümünün en uzun süren yayını Deyiş edebiyat dergisini
çıkardı. Kişisel gelişim ve birçok edebiyat dergisinde yazıları yayınlandı.
Dershanecilik ve yayıncılık sektörünü içeren "Uygulamalı Eğitim Yönetimi" ilk
kitabı basamak yayınlarında çıktı. Suskun Sinema Yazıları yazarın sinema üzerine
ilk kitap çalışmasıdır. Yazarın şu an son dönem Türk Sineması üzerine ikinci
kitap çalışması devam etmektedir.
Senaryo Kitabı
Öktem BAŞOL
7 Mayıs 1966'da İstanbul'da doğdu. Üniversitede okurken İFSAK 1. Kısa Film
Festivalini organize etti. 1990 Yılmda gittiği Paris'te CLCF'te kurgu ve senaryo
eğitimi gördü. Paris VII-Denis Diderot üniversitesinde sinema konusunda lisans
ve yüksek lisans yaptı. 1993 yılında ilk kısa film senaryosu projesiyle (La Mort
d'un cceur mouette) Cine-Litterature yarışmasında ilk ona girdi. 1997 Yılında da
uzun metraj projesi Di 'Ii geçmiş zaman Kodak- Antrakt yarışmasına odül aIdı.
DEA (doktora yeterlilik) senesinde teziyle ilgili yaptığı ön çalışma Fransız
eleştirmenler ve sinemacılar derneği (Pierre D'Hugues, Bertrand Tavernier,
Claude Beylie, Claude Sautet) tarafından verilen SIMON GENEVOIS- En İyi
Üniversite Çalışması ödülüne layık görüldü. 2000 Yılından itibaren İstanbul
Bilgi Üniversitesi'nde senaryo, dramatik anlatım, sinema ve televizyon yazarlığı
gibi dersler vermeye başladı. Pana Film Şirketi'ne senaryo danışmanı olarak
girdi. Bir çok dizi ve sinema filmine danışmanlık yaptı. Halen bu görevi
sürdürmektedir.
Belki Şehre Bir Film Gelir
Suat KÖÇER
1980'de Erzurum'da doğdu. Ortaokul yıllarında hikayeler yazarak başladığı yazma
serüvenine, 2002'den itibaren İstanbul'da devam etti. Çeşitli ulusal dergilerde
sürdürdüğü kültür sanat konulu yazılarının ardından, tamamen sinemaya yöneldi.
Türk Sineması eksenli eleştiri, araştırma-inceleme ve röportajları ulusal gazete
ve dergilerde yayınlandı. 2008'de Sepya Yayıncılık'ı kurdu. Yayınevinin biri
yönetmen-oyuncu Uğur Yücel'in biyografisi, diğeri Türk Sinemasında kadınların
sorunlarına yine kadınlann gözüyle yorumlar getirmek amacıyla yapılan
söyleşilerden oluşan kitap olmak üzere, 2 eseri yayına hazırlanmaktadır. Köçer,
bir kamu kurumunun basın biriminde metin yazarı olarak görev yapmaktadır. Yazar,
kurduğu ve aynı zamanda editörlüğünü üstlendiği http://www.sinemasinemadir.com
isimli internet sitesinde sinema konulu yazılarını sürdürüyor.
Sinema Kültürüne Katkı Ödülleri
En İyi Makale
Endişeler İçinde Kıskanmak
Ahmet TERZİOĞLU
1984 yılında İzmir'de doğdu. Orta ve lise öğretimini M.E.V Özel Avni Akyol
Lisesi'nde tamamladı. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisat bölümünden 2009 yılında
mezun oldu. 2007 yılından beri Altyazı’da düzenli olarak sinema eleştirileri,
2008'den beri ise aralıklı olarak Mesele’de edebiyat eleştiri ve makaleleri
yayınlanıyor. 2009 yılı sonundan bu yana ise Mostar’da sinema ve kültür-sanat
sayfalarını hazırlıyor. Kafa Ayarı kültür sanat web sitesi ve Hayal Perdesi
e-dergisine de yazılarıyla katkıda bulunan Ahmet Terzioğlu, İstanbul'da yaşıyor.
Varlık Vergisi Mağduru Sinemacılar
Ali ÖZUYAR
1971’ de Bergama’da doğdu. 1996 yılında Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih
Coğrafya Fakültesi’nin “Tarih” bölümünden mezun oldu. 1996’da Siyah-Beyaz
gazetesinde film eleştirmenliğiyle başlayan yazı hayatı Antrakt, Sinema,
Pencere, Popüler Tarih, Toplumsal Tarih, Sinematürk ve Cinemascope dergilerinde
Türk Sineması’nın ilk yıllarına ilişkin birçok makaleyle sürdü. 1999’da ilk
kitabım olan Sinema’nın Osmanlıca Serüveni (Öteki Yayınları/Ankara) yayımlandı.
Bu kitabı, Babıali de Sinema (İzdüşüm Sinema Yayınları/İstanbul/2004), Devlet-i
Aliye Sinema (De Ki Yayınları/ Ankara/ 2007) ve Modern Tarihin İlk Sivil Esir
Kampı, Knockaloe ve Meçhul Türkler (İş Bankası Kültür Yayınları/ İstanbul/2008)
takip etti. 2008’in Eylül ayında, ilk kitabı olan Sinemanın Osmanlıca
Serüveni’nin genişletilmiş ve yenilenmiş baskısı çıktı.TRT'nin Genç Sinemacılar
projesi kapsamında Bir Cinnet'i Aşk Cinayeti (2003) adlı bir kısa film çekti.
Üç Roman Bir Film: Fransız Sanatındaki Eleştirel Gelenek Üzerine
Zeki Demirkubuz Sineması
Barış KILINÇ
1981 yılında Eskişehir’de doğdu. 2004 yılında Anadolu Üniversitesi İletişim
Bilimleri Fakültesi Sinema Televizyon bölümünden mezun oldu. 2005 yılında Selçuk
Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi’nde araştırma görevlisi olarak
çalışmaya başladı ve 2008 yılında aynı üniversitenin Sosyal Bilimler Enstitüsü
Radyo-TV ve Sinema bölümünde yüksel lisansını tamamladı, ardından doktorasını
yapmak üzere Anaolu Üniversitesi’ne geldi ve halen orada araştırma görevlisi
olarak çalışmaktadır…
Her şey Niye Yok?!: Reha Erdem Sinemasına Genel Bir Bakış
Burak ACAR
1980 yılında Ankara’da doğdu. Ankara Tevfik Fikret Lisesi’ni ve Bilkent
Üniversitesi İşletme Bölümü’nü bitirdi. 2001 yılından bugüne kadar şiirleri
Mahfil, heves, E, Varlık gibi dergilerde yayımlandı. Altyazı, sinemadefteri.com,
Koara, Mahfil, Sanat Cephesi, Patika gibi dergi ve mecralarda sinema yazıları,
edebiyat ve şiir alanında deneme ve eleştiri yazıları yayımlandı. 2008 yılında
“Ateş Akvaryumu” isimli şiir kitabı Pan Yayınları tarafından basıldı. "Ateş
Akvaryumu" 2009 yılı Arkadaş Z. Özger Şiir Ödülleri'nde "İlk Kitap Özel Ödülüne"
değer görüldü. Sinema Kültürüne Katkı Ödülleri Yarışması'na göndermiş olduğum
"Her Şey Niye Yok?!: Reha Erdem Sinemasına Genel Bir Bakış" isimli inceleme
yazım yazısı 2009 yılında yayımlanan "Reha Erdem Sineması: Aşk ve İsyan" isimli
kitabının giriş yazısıydı. 2006 yılından beri üyesi olduğu İFSAK’ta çeşitli
fotoğraf atölyelerine, SENDER’de senaryo yazımı üzerine bir seminer programına
katıldı. Halkla İlişkiler alanında çalışıyor.
Yedinci Sanatla İkinci Sanatın İzdivacı
Emre KARACAOĞLU
1983 Yılinda İstanbul'da doğdu. Ortaokul ve lisede okulunun dergisi "Serçe"de
ilk yazıları yayımlandı. Üniversiteye başladıktan sonra Varlık, Cumhuriyet
Kitap, Radikal Kitap, Cinemascope, Akşamlık, Gösteri, Gerekli Şeyler, HolySin
gibi mecralarda kitap/film eleştirileri ve fikir yazıları yazdı. 5 yıl süreyle
Yüxexes dergisinde müzik, sinema ve edebiyat üzerinde her ay yazıları
yayımlandı. İnternet ortamında yazıları yayımlanmaktadır. Türkçe'den
İngilizece'ye roman ve öykü çevirileriyle de ilgilenmektedir. İlk öykü çevirisi
(Hikmet Temel Akarsu'nun "Dolunay Partisi" Öyküsü) Akdeniz edebiyatı sitesi "Mediterranean.nu"da
ve Mavi Melek'in ingilizce sayfalarında yayımlanmıştır.
Hikmet Temel AKARSU
Roman, öykü, deneme, makale, eleştiri, oyun ve senaryo yazarlığı da dahil olmak
üzere edebiyatın hemen tüm alanlarında ürün verdi. Sadece seri romanları değil,
hiciv ve eleştiri yazıları da toplumda yankı buldu. "Kayıp Kuşak", "İstanbul
Dörtlüsü" ve "OIumsuz Antikite" gibi roman serileri saygın yayınevlerince
kitaplaştırıldı. Yazıları Varlık, Gasteri, Radikal Kitap, Cumhuriyet Kitap,
Yasak Meyve, Yüxexes gibi dergilerce yayınlandı. Bir dönem köşe yazarlığı yaptı.
"Çalınan Tez" adlı radyo oyunuyla TRT'den ödüI kazandı.Pen Club, Türkiye
Yazarlar Sendikası ve Mimarlar Odası üyesidir.
Sinemanın Yeniden Doğuşu - Eisenstein’ın Potemkin Zırhlısı Filminin İncelenmesi
Hayati ÇİTAKLAR
1986 yılında Çorlu’da doğdu. Nazım Hikmet Kültür Sanat Vakfı’nda oyunculuk
eğitimi aldı. Tüyap Çocuk Tiyatrosu’nda çalıştı. UMAG (Uğur Mumcu Araştırmacı
Gazetecilik Vakfı) Yazarlık Atölyesi’ne devam etti. Şiir, öykü, deneme, makale
ve kitap-tiyatro-film eleştirileri çeşitli dergi ve gazetelerde yayımlandı. 2008
yılından itibaren Düşle Dergisi’nin editör kadrosuna katıldı. Tiyatro
öğrencilerine verilen bir bursla New York’ta bir sene oyunculuk ve rejisörlük
eğitimi aldı. 2008 Ş. Avni Ölez Şiir Yarışması Seçici Kurul Özel Ödülü’nü, 2008
Yahya Kemal Beyatlı Şiir Ödülü’nü, 2008 Kocaeli Üniversitesi Gençlik Şiir
Yarışması Ödülü’nü, 2008 Eskişehir Kültür Sanat Edebiyat Derneği Öykü
Yarışması’nda üçüncülük, 2009 Gila Kohen Öykü Yarışması’nda ikincilik ve 2009
Nail Çakırhan Şiir Yarışması’nda birincilik kazandı. Çeşitli kısa filmlerde
oyuncu ve koreograf olarak yer aldı. “Ezber” isimli hayvan hakları konulu filmde
yönetmen yardımcılığı ve oyunculuk yaptı. 2010 yılında çekilen “Mahpeyker” ve
“Ölü Yaprak Vuruşu” isimli sinema filmlerinde rol aldı. Koç Üniversitesi’nde
onur bursu ile felsefe ve tiyatro eğitimine devam etmektedir.
Erkek Kimliğinin Değişe(meye)n Halleri
Türkiye'de Televizyon Dizileri ve Sinema Filmlerinde Estetik Anlayışının
Yapılanması
Doç. Dr. Lale KABADAYI
İzmir’de doğdu. 1994 yılında Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo-TV ve
Sinema Bölümü’nden mezun oldu. Beş yıl boyunca, çeşitli bölgesel ve ulusal
kanallarda haber muhabirliği ve program yönetmen yardımcılığı yaptı. 1999 yılı
sonunda Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo-TV ve Sinema Bölümü Sinema
Anabilim Dalı’nda Araştırma Görevlisi olarak çalışmaya başladı. 2004 yılında
doktorasını tamamlayarak Sinema Anabilim Dalı’nda Yardımcı Doçent, 2009 yılında
da aynı ana bilim dalında Doçent oldu. Halen Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi
Radyo-TV ve Sinema Bölümü’nde Sinema Anabilim Dalı Başkanlığı’nı yürüten Doç.
Dr. Lale Kabadayı, Film Yapımı, Sinemada Türler, Film Eleştirisi Lisans dersleri
ile Türk Sinemasında Dönemler ve Türler ve Film Kuramları Yüksek Lisans ve
Doktora derslerini vermektedir. Doç. Dr. Lale Kabadayı’nın sinema ve iletişim
üzerine yayınlanmış altı kitap bölümü bulunmaktadır.
Üç Maymun: Cehennemde Bir Fotoğraf
Aşkın Taşrası: Masumiyet, Kader
Dünyalar Arasında: Cenneti Beklerken ve Nokta
Mustafa Fuat ER
1980 yılında Antalya'da doğdu. Bogaziçi Üniversitesi'nde tarih eğitimi gördü.
Çeşitli dergilerde yazıları yayınlandı. Popüler kültür ve sinema eleştirisine
yoğunlaşan internet sitesi Kafa Ayarı'nın (KafaAyari.com) kurucusu ve editörü.
Yeni Türk Sineması'nı ve yönetmenlerini konu alan Küre Yayınları'nın 'Yönetmen
Sineması' kitaplığına yazılarıyla katkıda bulunan isimler arasında olan yazar
2009 yılından bu yana Mostar Dergisi'nin yayın yönetmenliği görevini sürdürüyor.
Yeni Türk sineması, çağdaş film ve eleştiri kuramları, sanat fenomenolojisi ve
görsel kültürler ilgi alanları arasındadır.
The Reader
Modernizm ve Yeni Kahramanlık
Yasak Bölge 9
Milk
Serhan EVYAPAN
Ege üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo Televizyon ve Sinema bölümünü bitirdi.
Bir süre TRT İzmir Radyosunda ve BİLSA A.Ş. de metin yazarlığı yaptı. Altyazı,
Agora, Sınırda, Hayal, Birikim ve Patika dergilerinde dışarıdan sinema yazıları
yazmakta. “Ell’er” isimli kısa film senaryosu ile İstanbul Kısa Filmciler
Derneğinin düzenlediği ‘Kadın’ kısa film öykü yarışmasında mansiyon ödülü
kazandı. (22.3.2006) Yine İstanbul Kısa Filmciler Derneğinin düzenlediği
‘Şiddet’ kısa film öykü yarışmasında “Game Over” adlı senaryo ile mansiyon ödülü
aldı. Antrakt Sinema Gazetesi ve İstanbul Film House’ın birlikte düzenlediği
kısa film senaryo yarışmasında “Denge” adlı senaryo ile birincilik ödülü aldı.
Şu an bir güzel sanatlar kursunda sinema dersi vermekte ve “Denge” adlı filmin
çekim hazırlıkları ile uğraşmaktadır.
1950’ler Sinema Ortamında Şakir Sırmalı’nın Söyleminin Etkisi
Tunç YILDIRIM
1982 doğumlu. 2000-2004 yılları arasında, Marmara Üniversitesi İletişim
Fakültesi RTS Bölümü’nde lisans eğitimi aldı. 2004-2005 akademik yılında,
Fransız Hükümeti ve Türk Eğitim Vakfı ortak burslu öğrencisi olarak, Paris I
Panthéon- Sorbonne Üniversitesi Sanat ve Arkeoloji Enstitüsü Sinema Bölümü’nde
yüksek lisans (DEA) yaptı. 2005-2006 akademik yılından beri aynı üniversite ve
bölümde doktorasına devam etmektedir. 2005 yılında İstanbul Sinematek
Derneği’nde üç aylık “Kamera ve Kısa Film Atölyesi”ne katıldı. 2005 ve 2006
yıllarında Türkiye Sinema ve Audiovisuel Kültür Vakfı’nın (TÜRSAK) İstanbul’da
düzenlediği IV. Uluslararası Komedi Filmleri Festivali, VIII. Uluslararası
Sinema Tarih Buluşması ve III. Uluslararası Çocuk Filmleri Festivalleri’nde
Fransızca çevirmen olarak çalıştı. Tapılacak Yabancı, Çantada Keklik, Serseri
Aşıklar, Çılgın Pierrot, Elveda Zavallı Adam, Seremoni, Van Gogh, Kral ve Kuş,
Black Mor'un Adası adlı Fransız filmlerinin Türkçe altyazısını hazırladı.
"Fransız Diplomatik Arşivlerine Göre; II. Dünya Savaşı Sonrasında Türkiye’de'ki
Anglosakson ve Fransız Kültürel Etkinliklerinde Sinemanın Yeri (1944-1953)" adlı
makalesi Marmara İletişim Dergisinin 14. sayısında (ocak 2009) yayınlanmıştır.
2008 yılında, Fransızca aslından çevirdiği “Hint Sinemasında Büyük Şehir” adlı
makale, Sinematografik Kentler (Agora) adlı derleme kitapta yayımlandı. Mayıs
2009 da aynı bilimsel çalışma ile 11. Uluslararası Eskişehir Film Festivali
kapsamında düzenlenen Sinema Kültürüne Katkı Ödülleri yarışmasında "En İyi
Sinema Makalesi" seçildi."1950'ler Sinema Ortamında Şakir Sırmalı'nın Söyleminin
Etkisi" adlı makalesi Sinecine dergisinin (Hakemli bir sinema araştırmaları
dergisi, Dipnot Yayınları) 1. sayısında (Bahar) 2010 yayımlandı.
Kemalizmin Yedeğinde Politika Yapmak: Filler ve Çimenlere Dair
Bir Hiçlik Ağıtı: C Blok’un Can Sıkıntısı Üzerine Bir Deneme
Ümit AKSOY
1981 yılında İstanbul’da doğdu. İnsan Yerleşimleri Derneği’nde proje asistanı
olarak görev aldı. Sivil Toplum ve Yüzakı dergilerinde editör yardımcılığı
yaptı. Marmara Belediyeler Birliği’nde yayın editörlüğü görevini yürüttü. Genar
Araştırma Şirketi’nde eğitim asistanı ve İnsanlığa Hizmet Vakfı’nda proje
asistanı görevlerinde bulunda. Bilim ve Sanat Vakfı’nda 2008-2009 yılları
arasında “Bir Birikime yeniden Bakmak: Türk Romanına Kritik Yaklaşımlar” adlı
programın koordinatörlüğünü yürüttü. Eş zamanlı olarak, İstanbul Büyükşehir
Belediyesi Kültür A.Ş bünyesinde, 2008 yılında başlayan ve halen devam eden
“Şiirin Serüveni, Serüvenin Şiiri’ adlı programı koordine etti. Yanı sıra, 2009
yılında, Bilim ve Sanat Vakfı’nda “Uzun Sürmüş Bir Akşam: Vefatının 50. Yılında
Yahya Kemal Beyatlı” adlı bir sempozyum düzenledi. Yazıları çok sayıda dergi ve
gazetede yayımlandı. Halen, Anlayış ve Hayal Perdesi dergilerinde ve bir
internet sitesinde Türk siyaseti, edebiyat ve sinema üzerine yazılar
yayınlamaktadır. Son zamanlarda, başta Heidegger’de Varlık ve ahlak ilişkisi
olmak üzere, Türk edebiyatı ve sinemasında “yerlilik” meselesi üzerine
çalışmakta ve ürünler vermektedir.
Anadolu Üniversitesi 12. Uluslararası Eskişehir Film Festivali, Sinema Kültürüne
Katkı Ödülleri Yarışması
Anadolu Üniversitesi 12. Uluslararası Eskişehir Film Festivali kapsamında Sinema
Kültürüne Katkı Ödülleri Yarışması yapılıyor. Anadolu Üniversitesi, Türkiye’de
sinema kültürünün gelişmesine, sinemanın düşünsel boyutunun zenginleşmesine
katkıda bulunmak üzere bu alanda çalışan yazar ve araştırmacıları desteklemek
istiyor. Bu amaçla En İyi Sinema Kitabı, En İyi Sinema Makalesi ve Televizyonda
Yayınlanan En İyi Sinema Programı ödülleri veriyor. Başvuruların 20 Mart 2010
tarihine kadar “Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi, Yunus Emre
Kampüsü ‘Sinema Kültürüne Katkı Yarışması’, Eskişehir” adresine gönderilmesi
gerekiyor.
Eskişehir Sinemada “3″ ile Anlatılır
Eskişehir Film Festivali Senaryo Geliştirme Atölyesi tarafından
gerçekleştirilecek atölye çalışmasının bu seneki teması ‘Eskişehir’.
Katılımcılar daha önce yarışma jürisine gönderdikleri senaryolarını atölye
çalışması boyunca geliştirecekler. Atölye’nin sonunda en iyi 3 senaryonun sahibi
Eskişehir’i ‘3’ dakikada anlatacak kendi filmlerini çekecek. Atölye çalışması
Pelin Esmer, Sırrı Süreyya Önder, Cemal Şan tarafından yürütülecek.
Eskişehir’i anlatmak isteyen sinemaseverler için son başvuru tarihi 15 Nisan
2010. Festival süresi boyunca çekilecek olan filmler, festivalin kapanış tarihi
olan 11 Mayıs’ta izleyiciyle buluşacak.
Sinemanın Kalbi Adana’da Atacak...
Anadolu Üniversitesi 12. Uluslararası Eskişehir Film Festivali, Sinema
Anadolu’da saat 18:00’de yapılan açılış töreni ile başladı.
Festivalin Onur Ödülleri bu yıl Cemal Süreya’nın tarifiyle “İpek yolundaki
Süpermen'imiz”, Türk Sineması’nın star oyuncusu Cüneyt Arkın ile sinemamızın
zarif prensesi Zuhal Olcay’a; Sinemaya Emek Ödülleri Türkiye’de kısa film
denilince akla gelen ilk isimlerden biri olan Hilmi Etikan ve sinema camiasının
yardımsever kişiliği ile tanıdığı Sadi Çilingir’e; Sinema Kültürüne Katkı
Ödülleri ise Barış Kılınç ve Öktem Başol’a verildi.
Anadolu Üniversitesi 12. Uluslararası Eskişehir Film Festivali
Anadolu Üniversitesi 12. Uluslararası Eskişehir Film Festivali, 01 - 11 Mayıs
2010 tarihleri arasında gerçekleştiriliyor ve 01 Mayıs Cumartesi günü Anadolu
Üniversitesi Sinema Anadolu’da saat 18:00’de yapılacak açılış töreni ile
başlıyor. Festivalin Onur Ödülleri bu yıl Cemal Süreya’nın tarifiyle “İpek
yolundaki Süpermen'imiz”, Türk Sineması’nın star oyuncusu Cüneyt Arkın ile
sinemamızın zarif prensesi Zuhal Olcay’ın olacak. Sinemaya Emek Ödülleri ise
Türkiye’de kısa film denilince akla gelen ilk isimlerden biri olan Hilmi Etikan
ve sinema camiasının yardımsever kişiliği ile tanıdığı Sadi Çilingir’e
verilecek.
Gösterilecek Filmlerden Bazıları
11’e 10 Kala / Pelin Esmer
40 / Emre Şahin
40′ında 40 Kadın / Tuluhan Tekelioğlu
9 / Shane Acker
Acı / Cemal Şan
Acı Aşk / A. Taner Elhan
Anadolu’nun Kayıp Şarkıları / Nezih Ünen
Ay (Moon) / Duncan Jones
Babam Büfe / Meriç Demiray
Bal / Semih Kaplanoğlu
Bekleyiş / Emine Emel Balcı
Beş Şehir / Onur Ünlü
Cennet Batıda (Eden is West) / Costa Gavras
Çılgın Kalp (Crazy Heart) / Scott Cooper
Doğum / Burcu Aykar Şirin, Uygar Şirin
Elveda (L’Affaire The Farewell) / Christian Cairon
Hayata Çalım At (Looking For Eric) / Ken Loach
Hayatın Tuzu / Murat Düzgünoğlu
İyi Yürek (The Good Heart) / Dagur Kari
Kapitalizm: Bir Aşk Hikayesi / Michael Moore
Kara Köpekler Havlarken / Mehmet Bahadır Er, Maryna Gorbach
Kıskanmak / Zeki Demirkubuz
Kosmos / Reha Erdem
Köprüdekiler / Aslı Özge
Nefes: Vatan Sağolsun / Levent Semerci
Orada / Hakkı Kurtuluş, Melik Saraçoğlu
Özel Hayatlar (Nothing Personal) / Urszula Antoniak
Piano / Jane Campion
Pus / Tayfun Pirselimoğlu
[REC] 2 / Jaume Balaguero, Paco Plaza
Ses / Ümit Ünal
Şark Oyunları / Karmen Kalev
Tek Notalık Adam / Dağhan Celayir
Vavien / Durul Taylan, Yağmur Taylan
Yeraltı Peygamberi (A Prophet) / Jacques Audiard