4. Foça Uluslararası Arkeoloji ve Kültürel Miras Belgesel Film Günleri
20 - 26 Ekim 2021
Düzenleyen
Avrupa Birliği Sivil Düşün Programı
Deborah Semel Demirtaş
Foça Film Günleri Koordinatörü
Tel. 0536 494 8135
focafilmdays@gmail.com
focafilmdays.com
focafilmgunleri.org
İletişim Bilgileri
35680 Eski Foça, IZMIR, TURKEY
+90 536 494 8135
admin @ focafilmgunleri.org
focafilmgunleri.org
facebook.com/focafilmdays
Altı-Üstü Deniz
2021, Türkiye, 24’, Yön. Furkan Alperen Demir, Türkçe / İngilizce altyazılı
Denizi herkes sever ancak onu Sinop’ta yaşayan balıkçılar gibi yakından tanıyor
muyuz? Sahil yerleşimlerinde, denizcilik önemli geçim kaynaklarından biri, belki
de en önemlisidir. Öte yandan, deniz kenarında yaşayan insanlar hayatlarını
denizden kazanmasalar bile mutlaka bir şekilde denizle ilişki içinde olurlar. Bu
ilişki bazıları için çok daha önemlidir, öyle tutkulu bir şekilde bağlıdırlar ki
denize, -nedeni ister geçim ister hobi olsun- deniz onların yaşam kaynağıdır.
“Altı Üstü Deniz”de, Sinop'ta yaşayan iki balıkçının ve iki dalgıçın gözünden
denizle içiçe hayatlar anlatılıyor. Denizi herekes sever ancak onu gerçekte ne
kadar tanıyoruz?
Artakalanlar
2021, Türkiye, 10’, Dir. Foça'da Genç Olmak (VPA), Türkçe / İngilizce altyazılı
Birçokları tarafından “cennet” olarak tanımlanan Foça’nın güzellikleri arasında
doğmuş, büyümüş ve aynı zamanda küçük bir kasabada yaşamanın zorluklarını
sırtlarında taşıyan gençlerin hikayesi. Foça; birçok insan için doğal ve tarihi
güzelliklerle dolu bir cennet köşesi, bazıları içinse içinden çıkılması zor bir
kutu. Özgürlüğü tadan ve arkadaşlarıyla huzur içinde yaşayan gençlere bu kent
başka pek bir şey vadetmez. FFG-İFTYD Video Prodüksiyon Atölyesi kapsamında
üretilen belgeselde, Foça'da doğup büyümüş gençlerin Foça ile olan kişisel
bağları ve birbirinden farklı ancak bazı noktalarda da kesişen yaşam deneyimleri
anlatılıyor.
Aslında Yalnız Değildi
2020, Iraq, 8’48, Yön. Hussein Al-asadi, Arapça / Türkçe altyazılı
Bataklık Arapları” topluluğunun üyesi Fatma’nın kültürü ve geçim kaynağı,
Irak’ın sulak alanlarının eşsiz ekosistemiyle sıkı bir şekilde bağlantılı.
Ateş ve Su
2019, Türkiye, 21’46, Yön. H. Hande Yelke, Türkçe / İngilizce altyazılı
Ekmek yapmak, sabun yapmak Batı Anadoluda kadınların geleneksel işleridir. Peki,
kim demiş kadınlar balıkçılık yapamaz diye! Ulamış'ta Suna Kalaycı, geleneksel
yöntemlerle karakılçık buğdayından ekşi maya ekmeği yapar. Aynı zamanda köy
yaşamının önüne getirdiği en temel malzemeler olan kül, zeytinyağı ve yağmur
suyunu saf ve doğal sabuna dönüştürür. Sığacık'tan bir balıkçı olan Sevcan
Adakuşu bu sırada balıklarını ilçe pazarında satmaktadır. Hande Yelke'nin Ateş
ve Su filmi bizi Suna Hanım'la, Sevcan Hanım'la ve İzmir'in Seferihisar
ilçesinde yaşayan, yüzyılların kültürel birikimini muhafaza eden diğer güçlü
kadınlarla tanıştırıyor.
Başka Vatanımız Yok
2020, Türkiye, 20’, Yön. Bayram Küçük, Türkçe / İngilizce altyazılı
Ataları Osmanlı tarafından tarımda çalışacak işgücü olarak getirildi. Bugünün
Afro-Türklerini Afrikayla ilişkilendirebileceğimiz tek şey ten renkleri. Osmanlı
İmparatorluğu tarafından, 15. Yüzyıl'dan itibaren tarımda çalışacak işgücü
olarak taşınmaya başlanan Afro Türklerin çoğu, 19. Yüzyıl'daki köle ticareti
dalgasında getirildiler. Afro Türkler, ağırlıklı olarak Ege'nin kırsal
kesimlerine yerleştirildiler ve bölgenin verimli topraklarında tarım işçisi
olarak çalıştırıldılar. Cumhuriyet’in ilanıyla beraber Afro Türkler, Türkiye
Cumhuriyeti vatandaşlığı kazandılar. Kendilerini “Arap”, “Siyah Türkler” veya
“Afro Türkler” olarak tanımlasalar da, bugün sayıları beş ila on bin arasında
kalan Afro Türkler'in Afrika ile ilişkilendirilebilecekleri tek şey ten
renkleri. Belgesel, Afro Türkler’in toplum içinde ten renkleri nedeniyle
çektikleri zorlukları, ötekileştirilmelerini, maruz kaldıkları ayrımcılıkları
ele alıyor ve ayrıca toplumun çoğu tarafından tanınacakları bir gelecek
umutlarını anlatıyor.
Bir Kadının Hareketi
2020, Pakistan, 42’50, Yön. Anya Raza & Aisha Linnea Akhtar, İngilizce, Urduca /
Türkçe altyazılı
Ona güç veren şey kökenleri Tamil Nadu’ya dayanan bir klasik Hint dansı olan
Bharatanatyam oldu, o da ve bu dansın sembolü haline geldi.
Bir Kesit Troya
2020, Türkiye, 17’, Yön. Ülkü Sönmez, Türkçe / İngilizce altyazılı
Kazı alanında 20 yılı aşkın bir süre çalışmış, arkeolojik alanın hemen yanı
başındaki Tevfikiye Köyünden Engin Cumalı ile bir Troya turu. Troya muhtemelen
antik dünyanın en meşhur yerleşimidir. Peki, kaçımız onun hemen yanıbaşındaki
Tevfikiye Köyünü biliyoruz? Film bizi Tevfikiye Köyünden Engin Cumalı ile
tanıştırıyor ve onun vasıtasıyla Antik Troya'yı tanıtıyor. Engiln 40 yıldan uzun
süredir Tevfikiye'de yaşamış ve 2000 yılından beri kazı alanında çalışmış. Son
zamanlarda eşiyle yeni bir işe başlamışlar, şehrin işgaline kapı aralayan meşhur
Truva Atı'nın replikalarını üretip satıyorlar. Bu turda arkeologların
çizdiklerinden daha farklı ancak onun kadar bilgilendirici bir Troya resmiyle
karşılaşıyoruz.
Bira Ustası
2021, Finlandiya, 26’50, Dir. Antti Haase, Fince / Türkçe altyazılı
Fin Laponyasındaki Lapin Kulta birası tayfasının da gösterdiği gibi iyi bir
mayayı uluslar ötesi bir şirket bile alt edemez. Bira Ustası, Finlandiya’da
yerel bir bira fabrikasının yükselişi, çöküşü ve tekrar yükselişini belgeliyor.
Bu büyülü geri dönüş hikayesi, 1963 yılında Finlandiya’nın en ünlü içkisi Lapin
Kulta birasını geliştiren Leo Anelin ile başlıyor. Ücra bir köy olan Tornio’da
yaşayan işçi sınıfı bir ailenin oğlu Leo, biranın mütevazı centilmeni olarak
yetişir ve tutkuyla büyüttüğü ‘kuzey bira çiçeği’ ni uluslararası üne
kavuşturur. Ama Leo’nun dünyası, hayatını adadığı işi olan ve gelenekselleşmiş
Tornio bira fabrikasının 2010 yılında dünyaca ünlü bira markası Heineken
tarafından kapatılmasıyla yıkılır. Yöreye geri yerleşen Kaj Kastiander imdadına
yetişir ve yaşlı bira ustası bütün bildiklerini genç adama öğretir. İkili,
rekorlar kıran bir kitlesel fon başlatır ve birlikte orijinal bira mayasını
araştırırlar. Gerçek bir hayat masalı gibi, Leo ve Kaj’ı hikayenin sonunda altın
bir ödül beklemektedir. Moral verici ve hoş bir film olan Usta Biracı, küresel
güçlerin merkezinden cok uzakta yaşayan insanların nasıl ayakta kalıp pratik
zeka, azim ve gerçekçilik ile başarılı olabileceğini ortaya koyuyor.
Calalai - Arada Kalmışlık
2015, Endonezya, 40’, Yön. Kiki Febriyanti, Endonezyaca / Türkçe altyazılı
Endonezya’da yaşayan Bugiler’e göre dünyada beş farklı cinsiyet vardır. Erkek ve
kadın “arasında kalan” bir cinsel kimlik olan “calalai” de bunlardan biridir.
Çernobil’in İzinde: Kıyametten Sonra2020, ABD, 58’, Yön. Iara Lee, İngilizce,
Rusça, Ukarynaca/ Türkçe altyazılı
Dünyanın en kötü şöhretli nükleer felaketinden 30 yıl sonra, bağımsız iz
sürücüler ile çeşitli organizasyonlar düzenleyen gezi rehberleri 20. Yüzyılın
rahatsız edici kültürel mirasından bir kesiti gözler önüne seriyorlar.
Çıraksız Usta
2020, Türkiye, 10’, Yön. Özgür Yasak, Türkçe / İngilizce altyazılı
Şair, zanaatkar ve Marmaris’te deri sandalet yapan son usta Fevzi Olca ile
tanışalım. Sandaletçilik öylesine kadim bir zanaat ki, Mısır Piramitlerinin
duvarlarında bile resmedildiğini görüyoruz. Bugün seri üretimin gelişmesi ve
ucuz taklitlerin dört bir yanı sarmasıyla pek çok başka geleneksel zanaat gibi
sandaletçilik de ölmekte olan bir mesleğe dönüştü. “Çıraksız Usta” bizi Fevzi
Olca ile tanıştırıyor, kendisi bir şair, zanaatkar ve deri sandaletleriyle ünlü
Marmaris’in son sandaletçisi.
Derik’te Kalanlar
2020, Türkiye 15’, Yön. Onur Can Atlı, Kürtçe, Türkçe / İngilizce altyazılı
Derik’te Kalan son üç Ermeni, Zekeriya Sabuncu. Yurşalin Demirci ve Naif
Demirci’nin hikayesi. Güneydoğu Türkiye'deki Mardin'in bir ilçesi olan Derik pek
çok uygarlığa ev sahipliği yaptı, ilk yerleşimcilerden biri ise Ermenilerdi.
Derikliler tarih boyunca dil, din, ırk ayrımı yapmadan barış ve uyum içinde
yaşadılar. Zaman içinde Ermeni nüfus Türkiye'nin batısına veya yurt dışına göç
ettiler. “Derik'te Kalanlar”, Derik'te kalan son üç Ermeni'nin hikayesini
anlatıyor: Zekeriya Sabuncu ve karı koca Yurşalin ve Naif Demirci. Bu kısa
metrajlı belgesel film hem Türkiye'de hem de yurt dışında, aralarında 14.
İstanbul Belgesel Film Günleri - Documentarist'in de olduğu, pek çok festivalde
gösterildi.
Dile Gelmez Hatıra
2021, Yunanistan, 18’48, Yön. Rena Danilouli & Katerina Karpouzi, Yunanca /
Türkçe altyazılı
Kuzey Yunanistan’da komşuları tarafından “yerli” olarak bilinen, Slavofonların
soyundan gelen Kyriaki, dilsel ve kültürel kimlik arayışında olan bir kadın.
Dokumacılar
2020, Yunanistan, 54’, Yön. Dimitris Koutsiabasakos, Yunanca / Türkçe altyazılı
Vlasti’nin kadınları, 25 yıl boyunca geleneksel Yunan tasarımlarını alıp köydeki
herkes tarafından “İsveç Yeri” olarak bilinen yerel bir fabrikada modern modaya
dönüştürdü.
Döngünün Ritmi - Foça Sularında
2021, Türkiye, 9’, Yön. Foça'nın Balıkçıları Projesi (VPA), Türkçe/ İngilizce
altyazılı
“Döngünün Ritmi-Foça Sularında” doğaya saygılı kıyı balıkçılığı türlerinden
çökertme dalyan balıkçılığı yapan iki kişilik bir ekibin bir gününe misafir
oluyor.
Foça’da İz Bırakan Mübadiller2021, Türkiye, 10’, Yön. Foça'da İz Bırakanlar
Grubu (VPA), Türkçe / İngilizce altyazılı
Her mübadele bir yaradır, izi kalır. Lozan görüşmeleri sürerken, 30 Ocak 1923
tarihinde Türk ve Yunan temsilcilerinin üzerinde uzlaştığı Nüfus Mübadelesi
Anlaşmasının sonuçlarını ele alan FFG-İFTYD Video Prodüksiyon Atölyesi
kapsamında üretilmiş bu belgesel, Türkiye ve Yunanistan’da doğup büyümüş “İki
Vatan Yorgunu Mübadillerin”; ana yurtlarına veda etmelerini, hayata tutunabilme
çabalarını, dramlarını, savaşın etkilerini ve sonuçlarını göz önüne seriyor.
Fransız Lüksünün Doğuşu
2020, Fransa, 90’, Yön. Stéphane Begoin, Fransızca / Türkçe altyazılı
Yüzyıllar boyunca Fransa lüksün merkezi olarak bilindi. Bunun olması için ne
casusluklar yapıldığı, kimlerin kaçırıldığı, kimlere rüşvetler verildiği ise pek
bilinmez.
Ganj Dareh2021, İran, 38’, Yön. Keyvan Tabatabaie Samimi, Farsça, İngilizce /
Türkçe altyazılı
İran’ın en önemli arkeolojik keşiflerinden biri olarak kabul edilen Zagros
Dağları’ndaki Neolitik alana perde arkasından bir bakış.
Gargano Peri Masalı2019, İtalya, 15’, Yön. Adriano Losacco, İtalyanca / Türkçe
altyazılı
Bütün dünya masalları sever, Gargano da bunun istisnası değildir. “Nohudun
Hikayesi”nin Adriano Losacco tarafından yeniden anlatımıyla düzenbaz bir
kahramanın imajı tarihsel film arşivinde yerini alıyor.
Geleneğin İcadı
2019, İtalya, 24', Yön. Giulia Binario, Italyanca / Türkçe altyazılı
İtalya’nın Siena kentinde gerçekleşen Palio’nun tarihi 16. yüzyıla kadar
uzanmaktadır ama San Michele’dekinin başlangıcı 1960’lı yıllardır! Yönetmen
Giulia Binario bize İtalya’da küçük bir kasaba kendi geleneğini icat ettiğinde
neler olabileceğini gösteriyor.
Geri Dönmek
2016, Türkiye, 29’38, Yön. Fatih Yürür, Türkçe / İngilizce altyazılı
Dedesinin Türkiye’ye kaçışının üzerinden 150 yıldan uzun bir süre geçen Engin
Ebjnou Ay “ev”e dönmeye karar verir. “Çerkes” Türkiye'de Kafkas kökenli etnik
grupların tümünü tanımlamak için kullanılan bir kavramdır. Çoğu 1864'te
Rusya'dan göçe zorlananların torunları olan Çerkesler, toplu olarak düşünürsek
2.5 milyonluk nüfuslarıyla Türkiye'nin en büyük azınlık gruplarından biridir.
Kendi dillerini ve kültürel kimliklerini korumakta Çerkesler diğer azınlıklara
nazaran daha az sıkıntı yaşadılar. Mesela Fatih Yürür'ün belgeselinde yurduna
dönme kararı alan Engin Ebjnou Ay için topluma entegrasyon diye bir sorun asla
yaşanmadı. O halde neydi Engin'in Türkiye'nin Kuzeybatısında doğduğu
topraklardan atalarının Abazya'daki topraklarına dönme kararı almasının nedeni?
Dedelerinin kültürel kökenleriyle yeniden ilişkilenme arzusu muydu yoksa doğaya
daha yakın yaşayarak romantik bir arayış içinde “dünyadaki cennet”in peşine mi
düşmüştü? Geri Dönmek Kafkaslar'ın karmaşık tarihini ve yaşanan politik dramları
bir kenara koyup Engin'in eski ülkesindeki yeni yaşamına doğru yolculuğunu ele
alıyor.
Goca Yörüğün Tohumları2021, Turkey, 30’, Yön. Mehmet Köprü, Türkçe / İngilizce
altyazılı
Antalya-Elmalı’ya yerleşen Goca Yörük buğdayla bir aşk hikayesi yaşar.
Antalya-Elmalı’ya yerleşen yörük Mahmut Tığrel'in hayattaki amacı, ata
tohumlarıyla, endüstriyel tarıma karşı dayanıklı ve sürdürülebilir bir
alternatif yaratmaktır. 2013 yılında evinin bahçesinde başladığı üretime bugün,
400 dönümlük bir araziye eşiyle ektiği 27 çeşit buğdayla devam ediyor. Tığrel,
Mehmet Köprünün filmindeki "Goca Yörük"tür. Film ise bir adam ve bir tahıl
arasındaki aşk hikayesidir.
Homo Sapiens - Yeni Kökenler
2020, Fransa-Fas, 90’, Yön. Olivier Julien, Fransızca / Türkçe altyazılı
Fas’ın güneyindeki eski bir mağarada, uluslararası bir arkeolog ekibi, türümüzün
hikâyesini sil baştan yazacak benzersiz bir keşif yapıyor.
Waiting for Jean Paul (Jean Paul’ü Beklemek)
2020, Fransa, 8’19, Yön. Thibault Walthert (Pater/Son), Fransızca / Türkçe
altyazılı
Rocafort Kalesi Fransız Alplerinin göbeğinde 1090 yılında inşa edildi ve 1305’te
yıkıldı. Yıkıntıları yedi yüzyıl boyunca gömülü kaldı, 2000 yılına dek…
Karbafi
2020, İran, 8’, Yön. Ehsan Mollazadeh & Mostafa Sarooghi, Farsça, İngilizce /
Türkçe altyazılı
İran çöllerinden rengarenk ve zerafet dolu bir sanat karşınızda!
Kayıp Hamamlar Peşinde
2020, Birleşik Krallık, 18’17, Yön. Şule Takmaz Nişancıoğlu, İngilizce / Türkçe
altyazılı
Bir zamanlar İngiltere’de 800’den fazla “Türk Hamamı” vardı, bugün bunlardan
yalnızca 12 tanesi faal durumda. Bir zamanlar İngiltere’de 800’den fazla “Türk
Hamamı” vardı, bugün bunlardan yalnızca 12 tanesi faal durumda. “Kayıp Hamamlar
Peşinde”, bir grup kadının Newcastle’da, tarihi hamamlarının kapanmaması için
yürüttüğü kampanyayı anlatıyor. Belgesel aynı zamanda, filmin şehir bölge
plancısı olan yönetmeninin, çocukluk anılarından hareketle Türk Hamamlarının
İngiltere’deki tarihine dönük araştırma sürecini anlatıyor. Bu hamamların Türk
sıfatıyla anılmasının nedeni nedir? Bir grup Newcastlellı neden kültürel bir
kaynaşmanın eseri olan bu yapıları korumak için seferber olur? Bu sorulara cevap
ararken film, bizi yaşadığımız yere bağlayan şeylerin ortak deneyim ve
anılarımız olduğunu ortaya koyuyor.
Kraliçe Lear
2019, Türkiye, 84’, Yön. Pelin Esmer, Türkçe / İngilizce altyazılı
Shakespeare’in Kral Lear’i, Türkiye’nin dağlarında bir grup köylü tiyatrocu
kadının maharetli ellerinde usulca Kraliçe Lear’e dönüşür. 2000’lerin başlarında
bir grup köylü kadın, Toroslar'da bir tiyatro grubu kurar. Pelin Esmer'in yıllar
önce çektiği Oyun’da bu kadınların köylerinde tiyatro kurup, kendi hayat
hikâyelerinden esinlenerek hazırladıkları oyunu kendi köylerinde sahneleme
serüvenlerini ve bu süreçte kendilerini de nasıl dönüştürdüklerini izlemiştik.
Esmer'in en son çektiği bu ödüllü belgeselde ise aynı kadınları, tiyatro sahnesi
olmadığı gibi, suyun bile zor ulaştığı köylerde çıktıkları turne sırasında
izliyoruz. Tozlu dağ yollarında gittikçe bu kadınların dünyaları Kral
Lear'ınkiyle iç içe geçiyor, iyi ve kötü, genç ve yaşlı, zengin ve fakir, doğru
ve yanlış Shakespeare'in dizelerinden gerçek dünyaya dökülüyor.
Levanten
2020, Türkiye, 17’30, Yön. Efe Can Aktaşlı & Cihat Yakışık, Türkçe / İngilizce
altyazılı
İzmir’de bir zamanlar Levantenler vardı ve yüzyıllar boyunca bu şehirde
yaşadılar. Peki kimdi bu Levantenler ve şu anda kimler? Eskiden Avrupalılar Doğu
Akdeniz'i “Levant” adıyla anardı. Bu kelime, bir zamanlar Osmanlı
İmparatorluğu'nun sahil şehirlerine yerleşmiş Avrupalılar'ı ve bugün hala
onların torunlarını adlandırmakta kullanılan “Levanten” teriminin kökenidir.
Gümüşhane Film Atölyesi kapsamında üretilen film bizi İzmir'deki Levanten
topluluğuyla tanıştırıyor. Farklı yaş ve cinsiyetteki, farklı meslek dallarında
çalışan ve kendini Levanten olarak tanımlayan beş kişiyle yapılan röportajlara
dayanan film sayesinde Türkiye'de yaşayan bu azınlık topluluğun hem geçmişi ve
İzmir'e katkıları hakkında bir şeyler öğreniyoruz, hem de farklı bireylerin,
insanlar ve mekanlarla kendini nasıl ilişkilendirdiği üzerine düşünme fırsatı
buluyoruz.
Merhaba Komşu
2021, Türkiye, 8’, Yön. Mahalle Kültürü (VPA), Türkçe/ İngilizce altyazılı
“Merhaba Komşu” aynı sokak ya da mahallenin ortak yaşam sürdüren insanlarına bir
selam gönderiyor.
Büyük kentlerde kaybolmaya yüz tutmuş komşuluk ilişkileri Foça’da hala sürüyor.
Bu kasabada komşu komşuya yardım eder, paylaşır ve birlikte eğlenir. İyi günde
kötü günde komşusunun yanında yer alır. Sürdürülen sosyal ilişkiler insanın
yurdunun yine insan olduğunun adeta kanıtıdır. FFG-İFTYD Video Prodüksiyon
Atölyesi kapsamında üretilen filmde, Foça’nın dar sokaklarında kapı önlerinde
güne içten bir “merhaba” ile başlayan insanlar anlatılıyor. Bu insanlar
sohbetleriyle bize yaşamın farklı bir yüzünü gösteriyor.
Navras
2020, İspanya, 15’, Yön. Marco Huertas, İspanyolca / Türkçe altyazılı
Hindistan, Tayland, Çin, Nepal ve Kamboçya’da çekilmiş hafıza, yaşam ve ölüm
üzerine bir inceleme.
Noel Getirici
2019, Finlandya, 11’38, Yön. Timo Metsajoki & Jyri Huhtala, Fince / Türkçe
altyazılı
Santa (Aziz) Klaus ya da “Noel Baba” dünyaca tanınan ve sevilen bir karakterdir
ama Noel arifesini rahatlamak icin bir saunada geçirmek her Noel Baba’ya nasip
olmaz….
Omm Sety2020, Mısır, 10’, Yön. Basma Magdy Ismail, Arapça / Türkçe altyazılı
Dorothy Eady, 1904’te Londra’da doğan öncü bir Mısırbilimciydi. Kendisinin eski
Mısır rahibesi Omm Sety’nin reenkarnasyonu olduğuna da inanıyordu.
Polisler, Hırsızlar ve Yaşlılar
2020, Portekizce, 10’, Yön. Ines von Bonhorst & Yuri Pirondi, Portekizce /
Türkçe altyazılı
Portekiz’in her şeyden uzak bir dağ köyü olan Bruço’da, büyü ve eski adetlerin
kendini gösterdiğii kadim bir gelenek vardır.
Puslu Kentin Öyküsü
2021, Türkiye, 30’, Yön. Doğan Aydoğan, Türkçe / İngilizce altyazılı
20. Yüzyıl eseri bir çelik fabrikası ile 17. Yüzyıl’da yapılmış bir kervansaray
zıtlık içinde, tarih, kültür ve kentsel çevre arasındaki ilişkiyi ortaya
koyuyor. UNESCO Dünya Mirası Listesinde bulunan Safranbolu bir zamanlar Avrupa
ile Doğuyu birbirine bağlayan İpek Yolu üstündeki duraklardan biriydi. Bugün
Osmanlı zamanından kalma evleri ve 17. Yüzyılda inşa edilmiş kervansarayıyla
önemli bir turizm merkezi. Ondan daha az bilinen il merkezi Karabük ise Türkiye
Cumhuriyeti’nin endüstriyel kalkınma hamlesinin bir ayağı olarak 1930’larda
yapılmış çelik fabrikasının etrafında büyümüş bir kent. “Puslu Kentin Öyküsü”
iki şehrin tarihsel gelişimini karşılaştırıyor ve kültürel şartların yerel
kalkınma ve kentsel mimarideki etkisini ortaya koyuyor.
Radkan Kulesi
2019, İran, 30’, Yön. Ehsan Mollazadeh & Hojjat Heidari, İngilizce, Farsça /
Türkçe altyazılı
13. Yüzyılda inşa edilen Radkan Kulesi’nin mevsim değişimlerini hesaplamak ve
İran Yeni Yılının başlangıcını saptamak için astronomlar tarafından kullanılan
gelişmiş bir yapı olduğu düşünülüyor.
Safarnoma: Köklere Giden Bir Yoldan Notlar
2019, Tacikistan, 66’, Yön. Sharofat Arabova, Farsça / Türkçe altyazılı
“Safarnoma: Köklere Giden Bir Yoldan Notlar”daki büyüleyici görüntüler sizi
Tacikistan’ın kültürel miras alanlarına bir yolculuk planlamaya itebilir.
Sede2021, Türkiye, 19’25, Yön. Mehtap Şamiloğlu, Diyalogsuz
Sediye Yokuş Başkaya Köyü’nde bir yandan yalnız ve zorlu ama diğer yandan basit
ve güzel bir yaşam sürmektedir. Kars'ın dağ köyü Başkaya'da yaşayan Sediye
Yokuş, genç yaşta kocasını kaybetmiş ve çocukları üniversite eğitimi için evden
ayrılmış bir kadın. Sediye bölgenin geleneksel geçim kaynağı olan hayvancılıktan
kazandığı parayla bu zorlu çevrede yaşamını sürdürüp çocuklarını okutuyor.
Mehtap Şamiloğlu, bu ilk filminde, Sede’nin Başkaya Köyü’ndeki yalnız, zorlu ama
güzel ve sözlerle ifade edilemeyen yaşamını diyalogsuz bir belgeselle gözler
önüne seriyor.
Shrovetide: Futbolun Doğuşu
2021, Birleşik Krallık, 30’, Yön. James Smith, İngilizce / Türkçe altyazılı
En büyüleyici ve tuhaf haliyle İngiliz alt kültürü, Shrovetide, 900 yılı aşkın
süredir üstünlüğünü kaybetmedi… Aman gölete dikkat!
Şin
2020, Türkiye, 8’23, Yön. Mehmet İsmail Çeçen, Türkçe / İngilizce altyazılı
Bir adam ve 10 yaşındaki oğlu, -çok tartışmaya neden olmuş ancak yine de inşa
edilmiş- bir baraj yüzünden sular altında kalan köylerinin mezarlığına doğru,
nehir üzerinde zorlu bir yolculuk yaparlar. Pek çok tartışmaya neden olan Ilısu
Barajı nihayet tamamlandığında, bölgenin bir kısmında üretilen elektrikten
yararlanılmaya başlandı belki ama 12 bin yıllık Hasankeyf Köyünde yaşayanların
evleri sular altında kaldı. Barajın zararları yalnızca canlılarla sınırlı
kalmadı, ölüleri de etkiledi. Şin'de babasının kemiklerini, sular altında kalan
mezarından on yaşındaki oğlunun yardımıyla çıkarmaya çalışan bir adamın hikayesi
anlatılıyor. Karlı bir günde Botan Nehrinde yaptıkları yolculukta çok iyi
bildikleri ancak bir daha asla göremeycekleri yerlere bakakalıyorlar. Genç
yönetmen Mehmet İsmail Çeçen'in çektiği bu sekiz dakikalık belgesel 2020'de
Ankara'da düzenlenen 10. Avrupa Birliği İnsan Hakları Film Yarışmasında en iyi
film ödülü kazandı.
Smirna’nın Çukuru / Çukurhattan
2020, Türkiye, 13’, Yön. Begüm Aksoy, Ermenice, Türkçe / Türkçe altyazılı
Gerilimli bir çok kültürlü geçmişin neticesi olarak terk edilen bir kentsel
alan. İlginç bir geçmişi olan “Utanç Çukuru”nun geleceği ise hala belirsiz. Bir
zamanlar çeşitli milletlerden ve farklı inanç gruplarından insanların iç içe
yaşadığı çok kültürlü bir şehir olan İzmir, aynı zamanda pek çok felakete de
tanıklık etti. Bunlar içinde hem maddi hem de manevi olarak en yıkıcısı
1922’deki yangındı. Alevler Basmane’deki Surp Krikor Lusavoric Ermeni
Hastanesini yokettiğinde ardında derin bir çukur bıraktı. Smirna’nın Çukuru /
Çukurhattan aynı zamanda “Utanç Çukuru” olarak da bilinen “Basmane Çukuru”nun
tarihini araştırıyor. Film çukurun yalnızca geçmişine yönelmiyor, aynı zamanda
geleceğine dair sorular da soruyor.
Üç Metre Birkaç Santim
2020, İran, 18’, Dir. Mostafa Salehi Nezhad, Farsça / Türkçe altyazılı
2019’da ortaya çıkışından kısa bir süre sonra yeni coronavirüs yerel bir
salgından küresel bir pandemiye dönüştü. İran yapımı bu kısa film Covid-19
zamanında ölü yıkama ritüellerini gözler önüne seriyor.
Ümmü Teyze
2020, Almanya, 31'25, Yön. Orhan Çalışır, Türkçe, Almanca / İngilizce, Türkçe
altyazılı
İnatçı ve atılgan bir kişiliğe sahip Ümmü Yerlikaya, Batı Anadolu’dan kuzey
Almanya’ya götürülen bir köylü. Bu duruma uyum sağlamak bambaşka bir mesele.
1961 ve 1973 yılları arasında Türkiye'den yaklaşık bir milyon işçi, sözde İşe
Alım Anlaşması kapsamında Almanya'ya geldi. İki sayfalık anlaşma her iki ülke
için de oldukça pragmatikti: Almanya'nın ucuz iş gücüne, Türkiye'nin de dövize
ihtiyacı vardı. Anlaşmanın 60. yıl dönümünde yönetmen Orhan Çalışır, bu işçiler
ve ailelerinin bir dizi film portreleri üzerinde çalışıyor. Ümmü Yerlikaya da o
kişilerden biri. Yerlikaya 1990 yılında dört çocuğuyla birlikte kendisine
katıldığında kocası, Almanya'nın havacılık ve otomotiv endüstrilerinin merkezi
olan Bremen'de uzun yıllardır yaşıyor ve çalışıyordu. Çift birkaç yıl sonra
boşandı ve Yerlikaya temizlikçilik yaparak ailesinin geçimini sağlamak zorunda
kaldı. Şimdi emekli olan Yerlikaya, kendi bahçesinde yetiştirdiği meyve ve
sebzeleri her Pazar bitpazarında satarak yeterli olmayan emekli maaşına ilave
ediyor. Çalışır'ın sunduğu Ümmü Teyze'nin hikâyesi, Anadolulu bir köy kadınının
yüksek teknolojiye sahip bir kuzey Alman metropolünün yöntemlerine uyum
sağlamadan nasıl hayatta kalmayı başardığının ilginç bir örneği.
Valenki Ru
2020, Rusya, 30’, Yön. Anton Belousov ve Yuri Nemtsov, Rusça / Türkçe altyazılı
Valenki Rusya’daki geleneksel botlara verilen isim. Bu siyah beyaz belgesel bizi
“valenki”nin renkli tarihiyle ve onları üreten zanaatkarlarla tanıştırıyor.
Vargit Zamanı
2019, Türkiye, 52’, Yön. Orhan Tekeoğlu, Türkçe / İngilizce altyazılı
80 yaşındaki Hasan, Almanya’da uzun yıllar geçirdikten sonra Türkiye’ye,
ineğiyle yayladaki ahşap evinde yaşamak üzere gelir. Ancak oğlu olmadan.
Türkiye'nin Doğu Karadeniz Bölgesinin etkileyici yaylalarının zarif detaylarını
veren Vargit Zamanı, yas, kayıp ve geleneğin zaman zaman yokedici etkisi üzerine
derin bir felsefi inceleme. Hasan, 80 yaşında, uzun yıllar Almanya'da
çalıştıktan sonra, doğup büyüdüğü topraklara döner. Almanya'da bıraktığı oğlu
Errdoğan ciddi bir hastalık yaşamaktadır ve son arzusu yayladaki eski ahşap
evlerinde birkaç gün geçirmek, rüzgarın sesiyle uykuya dalmaktır. Geçmişte
oğlunu reddeden Hasan, şimdi harabeye dönmüş evlerini onarıp oğlunu getirmek
için zamana karşı bir yarışa girer.
Vicdan Burnu
2019, ABD, 80’, Yön. Treva Wurmfeld, İngilizce / Türkçe altyazılı
Vicdan Burnu’nda Shinnecock Yerli Kabilesiyle, kutsal topraklarını kendi oyun
alanlarına çeviren Hamptons’taki zengin komşuları arasındaki değer çatışması
anlatılıyor.
Yilan, Memleketten Lezzetler
2019, Tayvan, 18’31, Yön. Hsing-Ying Tseng, Çince, İngilizce / Türkçe altyazılı
Tayvanlı bağımsız bir film yapımcısı, kendilerini farklı mutfak geleneklerini
korumaya ve tanıtmaya adamış genç yerel girişimcilerle tanışmak için bir grup
Bask şefiyle Yilan’a seyahat ediyor.
Yürüyen Orman
2020, İtalya, 6’30 , Yön: Maria Giménez Cavallo, İtalyanca / Türkçe altyazılı
“Bir varmış bir yokmuş, Basilicata’nın göbeğinde adamların kendilerini ağaçlara
dönüştürdüğü bir kasaba varmış…”
Zanskar’a Piyano Taşımak
2018, Birleşik Krallık, 86’, Yön. Michal Sulima, İngilizce, Urduca, Ladaki /
Türkçe altyazılı
Kültürler arasında köprü kurmak, birlikte güçlenmek ve bir arada neşelenmek
üzerine, bir adam, bir dağ ve bir piyanonun hikayesi.