Basın Toplantısı (Festivalin Basına Tanıtılması)
Muzaffer Tuncağ (Konak Belediye Başkanı)
Av. Nail Tursun (Konak Halkevi Başkanı)
YER:Alsancak Kültür Merkezi
Saat:11.00
3 Mayıs Perşembe
Dr. Selahattin Akçiçek Kültür Merkezi
Saat: 19.30
Açılış filmi : Land, Rain and Fire: Report From Oaxaca / Ülke, Yağmur ve Ateş:
Oaxaca Raporu
2006, Tami Gold, Gerardo Renique, 28'
Konser:
Erkan Oğur /İsmail Hakkı Demircioğlu
Konuklar:
Nevzat Şenol, Aydın Sayman, Yüksel Arıcı, Yüksel Aksu, Turan Özdemir,
Ahmet Keskin, Ayten Uncuoğlu
4 Mayıs Cuma
Dr. Selahattin Akçiçek Kültür Merkezi
13.00 Otobüs / The Bus 1976, 87'
Tunç Okan
15.00 Gündelikçi / Housekeeper 2006, 50'
Emel Çelebi
16.00 Workingman's Death / İşçinin Ölümü 2005, 122'
Michael Glawogger
14.00 Solidarity Has No Borders: The Journey of the Neptune Jade /
Dayanışmanın Sınırları Yoktur: Neptune Jade'in Seferi
2005, Labor Video Project, 26'
14.45 Die Geduld der Rosa Luxemburg / Rosa Luxemburg 1986, 123'
Margarethe von Trotta
17.15 Paso a las Luchadoras / Open the Road to the Women Fighters
Kadın Savaşçılar İçin Engelleri Kaldırın 2004, Ojo Obrero, 33'
18.00 The Navigators / Demiryolcular 2001, 91'
Ken Loach
Alsancak Kültür Merkezi
13.00 At / The Horse 1981, 116'
Ali Özgentürk
15.15 Ouvrieres Du Monde / Working Women of the World
Dünyanın Kadın İşçileri 2000, Marie-France Collard, 53'
16.30 The New Rulers of the World /
Dünyanın Yeni Hükümdarları 2002, John Pilger, Alan Lowery, 53'
17.45 Barikatçılar Moscony Doğrudan Demokrasi
2007, Metin Yeğin
18.30 Behice Boran: Son Nefesine Kadar / Behice Boran: Until Her Last Breath
2006, Mehmet Demir, Sinan Önelge, Özlem Öz, Emre Özkapı, Kaya
Özkaracalar, Barış Özkaya, İlke Temeltaş, 115
5 Mayıs Cumartesi
Dr. Selahattin Akçiçek Kültür Merkezi
13.00 Stachka / Strike / Grev 1925, 82'
Sergei M. Eisenstein
14.45 Montana de luz / Işık Dağı
2005, ICAIC, Guillermo Centeno, 54'
16:00 Hector Giraldo: A Colombian Story / Hector Giraldo: Bir Kolombiyalı'nın
Öyküsü 2004, Julie Rosenberg, 25'
16:45 Sundar Nagri / The City Beautiful / Güzel Şehir
2003, Rahul Roy, 78'
18:30 Maquila: A Tale of Two Mexicos / Maquila: İki Meksika'nın Hikayesi
2000, Saul Landau, 60'
20:00 Beynelminel özel gösterim
konuklar:
1-Gevendeler(mersin Büyükşehir belediye bandosu)
2- Cezmi Baskın
Güzelyalı Kültür Merkezi
13:00 Hakikat / Alethea / The Truth
2007, Petra Holzer Özgüven, Ethem Özgüven, 41'
14:00 3 Minutes Privatization / Özelleştirme Hakkında Üç Dakikalık İşçi
Videoları 2005, Japan LaborFest, 30'
14:45 La Classe operaia va in paradiso / lulu the tool / Working Class
Goes to Heaven / İşçi Sınıfı Cennete Gider
1971, 111' Elio Petri
Alsancak Kültür Merkezi
13:00 Diyet / Blood Money
1974, 90' Ömer Lütfi Akad
14:45 5 Factories: Worker Control in Venezuela / 5 Fabrika: Venezüela'da
İşçi Denetimi Dario Azzellini ve Oliver Ressler, 81'2006
16:15 Tambogrande: Mangos, Murder, Mining / Tambogrande:
Mangolar, Cinayet ve Madencilik
2006, Ernesto Cabellos Damian ve Stephanie Boyd, 85'
18:15 The Internationale / Enternasyonal
2000, Peter Miller, 30'
6 Mayıs Pazar
Dr Selahattin Akçiçek Kültür Merkezi
14:00 La Tomade los Medios Estilo Oaxaqueno / The Taking of the
Media- Oaxacan Style / Oaxaca Tarzı Medya İşgali 2006, Independent
Journalists,89
15.45 Land, Rain and Fire: Report From Oaxaca / Ülke, Yağmur ve Ateş:
Oaxaca Raporu 2006, Tami Gold, Gerardo Renique, 28'
16.30 Transnational Tradeswomen / Dünyanın Dört Bir Yanındaki
Emekçi Kadınlar 2006, Vivian Price, 62'
17.45 El Golpe / The Assault / Saldırı
2006, Tami Gold, Gerardo Renique, 12'
18.15 La Espalda del Mundo / Dünyanın Öteki Yüzü
2000, Javier Corcuera, 89'
Alsancak Kültür Merkezi
14:00 Ömer Eve Gel / Ömer Come Home
2005, Onur Cihan Serkan Şavk ve Barış şahin, 29'
14:45 NeueWut / Hiddet
2005, Martin Kessler, 90'
16:30 Matewan
1987, 132' John Sayles
19:15 Bisikletim / My Bicycle
2006, Esra Var, Seda Özdemir, Ercan Çof, Tolga Sert, 12'
14.00 Mardi Gras: Made in China / Mardi Gras: Çin Malı
2005, David Redmon, 74' Mardi Gras
15.45 Asayiş Berkemal
Kurmaca Kısa Film
16:15 Düşman / The Enemy 1980, 157'
Zeki Ökten
7 Mayıs Pazartesi
Dondurmam Gaymak
Limontepe Pazaryeri
Saat :20.00
8 Mayıs Salı
Beynelminel
Çiğili Güzeltepe İlköğretim Okulu Önü
Saat: 20.00
9 Mayıs Çarşamba
Beynelminel
Gültepe Millet mah. Pazar Yeri
Saat: 20.00
FİLMLER
At / The Horse
1981, 116'
Yönetmen / Director: Ali Özgentürk
Senaryo / Script: Işıl Özgentürk
Görüntü Yönetmeni / Cinematography: Kenan Ormanlar
Müzik / Music: Okay Temiz
Kurgu / Editing: Yılmaz Atadeniz
Oyuncular / Cast: Genco Erkal, Harun
Yeşilyurt, Güler Ökten, Ayberk Çölok, Yaman Okay
Yapım / Production: Asya Film, Kentel Film
Ödüller
1982, Antalya Film Festivali'nde En İyi Erkek Oyuncu ve En İyi Yardımcı Kadın
ödüllerini, ("At")
1982, İkincilik Ödülü Sao Paolo;
1982, İkincilik Ödülü Valencia;
1983, Büyük Ödül Lecce;
1983, yılında da Sinema Yazarları'nın En İyi Film Ödülü, En İyi Erkek Oyuncu, En
İyi Kadın Oyuncu, En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu ve En İyi Görüntü Yönetmeni
Ödülleri
1985, Tokyo Film Festivali Büyük Ödülü'nü aldı.
Özet
Özgentürk, "At'ta" yalnızca okumakla sınıf atlanabileceği gerçeğini yansıtan
ideolojiyi eleştirmiyor. Bu eleştiri ile ortak yönleri yokmuş gibi gözüken, ama
temelde birleşen diğer sorunlara da kıyısından köşesinden el atıyor. Günümüzün
yaygın ve geçerli kültürü haline sokulan arabesk olgusunu Urfa şivesiyle bir
güldürü türü olarak ortaya koyarken, eğitim sistemimizdeki dengesizliği ve
çarpıklığı, sınırları bürokrasiye dek uzanan bir başka görüntüyle izleyene
hissettiriyor. Küçük anekdotlar halinde zaman zaman ironi türünde ortaya konan
bu eleştiriden televizyon ve sinema da hisselerine düşeni alıyor tabii. Bir de
görüntülerle bir çırpıda geçiştirilen, ama çağrışımları ve anımsatmaları pek de
görüntülenmesindeki gibi geçici olmayan sahneler var ki, bunları da yönetmenin
usta işi simgesel anlatımına bağlamak gerek. "At'ın" en başarılı yanlarından
biri de, kişilik yaratma zenginliğinden geliyor.
Düşman / The Enemy
1980, 157'
Yönetmen / Director: Zeki Ökten
Senaryo / Script: Yılmaz Güney
Görüntü Yönetmeni / Cinematography: Çetin Tunca
Müzik / Music: Yavuz Top
Kurgu / Editing: Zeki Ökten
Oyuncular / Cast: Aytaç Arman, Güngör Bayrak, Güven Sengil, Kâmil Sönmez
Yapım / Production: Asya Film, Kentel Film
Ödüller
1980, Uluslararası Berlin Film Şenliği'nde "İnsani değerleri ve toplum yaşamını
en iyi dile getiren" film olarak Jüri Özel "En İyi Senaryo" ödülü ve Katolik
Kilisesi "Büyük Ödül"ü
Özet
Düşman, Sürü'den sonra Yılmaz Güney'le Zeki Ökten'in ikinci birlikteliğinin
ürünüdür. Film, işsiz İsmail ile gözü gecekondumsu evinin çok ötelerinde olan
karısı Naciye'nin öyküsüdür. İşsizliğin ve onun doğal uzantısı olan yoksullukla
çaresizliğin parçaladığı bu evlilik dramında küçük insanların her türlü sömürü
karşısında ufalanıp yok oldukları, baba ile oğulun, kardeş ile kardeşin, dost
ile düşmanın çatışması yaşanılanın her anına uygun bir çizgide anlatılıyor.
Rosa Luxemburg / Die Geduld der Rosa Luxemburg
1986, 123',
Yönetmen / Director: Margarethe von Trotta
Senaryo / Script: Margarethe von Trotta
Görüntü Yönetmeni / Cinematography: Franz Rath
Müzik / Music: Nicolas Economou
Kurgu / Editing: Dagmar Hirtz
Oyuncular / Cast: Barbara Sukowa, Daniel Olbrychski, Otto Sander
Yapım / Production: Eberhard Junkersdorf; Regina Ziegler
Ödüller
1986, Cannes Film Festivali, En İyi Kadın Oyuncu Ödülü
1986, Alman Film Ödülleri, Üstün Başarılı Film Ödülü ve Üstün Başarılı Kadın
Oyuncu Ödülü
1987, Alman Sinema Derneği, En İyi Film Ödülü
Özet
Film, devrimci Rosa Luxemburg'un yaşamı ve mektuplarını temel alan bir yaşam
öyküsüdür. Devrimci faaliyetleri nedeniyle Polonya'da hapse mahkum olması,
1905'te yarım kalan Rus Devrimi'ne katılması, Birinci Dünya Savaşı'na muhalefeti
ve sonunda Karl Liebknecht ile birlikte politik cinayete kurban gidişi öykünün
temel noktalarını oluşturmaktadır.
İşçi Sınıfı Cennete Gider / La classe operaia va in paradiso
1971, 111'
Yönetmen / Director: Elio Petri
Senaryo / Script: Elio Petri, Ugo Pirro
Görüntü Yönetmeni / Cinematography: Luigi Kuiveiller
Müzik / Music: Ennio Morricone
Kurgu / Editing: Ruggero Mastroianni
Oyuncular / Cast: Gian Maria Volonte, Mariangela Melato, Salvo Randone, Gino
Pernice, Mietta Albertini, Luigi Diberti
Yapım / Production: Ugo Tucci for Euro International Films
Ödüller
1972, Cannes Film Festivali, Altın Palmiye
Özet
Lulu çalışkan bir işçidir ve bu nedenle patronları tarafından sevilmektedir ama
kendi işçi arkadaşları ondan nefret etmektedir. Sendika, patronlara karşı bir
mücadele başlatmaya karar verir. Lulu bu karara bir iş kazası sonucu parmağını
kaybedene kadar destek vermez. Bu olaydan sonra işçilerin gerçek yaşam
koşullarını anlar ve sendikal mücadeleye destek vermeye karar verir.
Matewan / Matewan
1987, 132'
Yönetmen / Director: John Sayles
Senaryo / Script: John Sayles
Görüntü Yönetmeni / Cinematography: Haskell Wexler
Müzik / Music: Mason Daring
Kurgu / Editing: Sonya Polonsky
Oyuncular / Cast : Chris Cooper, Will
Oldham, Jace Alexander
Yapım / Production: Peggy Ragski, Maggie Renzi
Ödüller
1988, Independent Spirit Awards, Best Cinematography
1988, Political Film Society, USA, Human Rights, PFS Award
Özet
Gerçek bir olaya ve karakterlerin gerçek kişilere dayandığı "Matewan", yerel,
siyah ve İtalyan gruplarından oluşan kömür işçilerinin, sendika örgütleyicisi
olan Joe Kenehan'ın önderliğinde şirket yöneticilerine ve silahlı eşkıyalara
karşı verdikleri sendika kurma mücadelelerini anlatıyor.
Grev / Stachka / Strike
1925, 82'
Yönetmen / Director: Sergei M. Eisenstein
Senaryo / Script: Grigori Aleksandrov, Sergei M. Eisenstein, Ilya Kravchunovsky,
Valeryan Pletnyov
Görüntü Yönetmeni / Cinematography: Eduard Tisse
Kamera Asistanları / Camera Assistants: Vasili Khvavtov, Vladimir Popov
Sanat Yönetmeni / Art Direction: Vasili Rakhals
Yönetmen Asistanları / Assistants to the Director: Grigori Alexandrov, Ilya
Kravchunovsky, Alexander Levshin
Oyuncular / Cast: Ivan Klyukvin, Alexander Antonov, Grigori Alexandrov, Mikhail
Gomorov, Maxim Strauch, I. Ivanov, Boris Yurtsev, Judith Glizer
Özet
Rusya'da Çarlık döneminde bir fabrika alanındaki huzursuzluk ve işçiler arasında
yapılan grev planları, işçilerin arasındaki ajanlar aracılığı ile yönetime
bildirilir. Bir işçi haksız yere hırsızlıkla suçlanınca kendisini asar ve bunun
üzerine işçiler greve gider. Başlangıçta, işçilerin evlerinde ve toplu
taleplerini geliştirmeye çalıştıkları kamusal alanlarda heyecan vardır. Daha
sonra, grev uzadığında, yönetim işçilerin taleplerini reddeder, hem aileler hem
de tüm şehir endişeyle açlığı fark ederler. Lumpenlerin arasından provokatörler
devşirilir, şehrin polis ve itfaiye birimleri işçilere problem çıkarır, ajanlar
kendi kirli işlerini yaparlar ve grevcileri durdurmak için ordu şehre ulaşır.
Diyet / Blood Money
1974, 90'
Yönetmen /Director: Ömer Lütfi Akad
Senaryo / Script: Ömer Lütfi Akad
Görüntü Yönetmeni /Cinematography: Gani Turanlı
Oyuncular / Cast: Hülya Koçyiğit, Hakan Balamir, Erol Taş, Erol Günaydın
Yapımcı / Producer: Erman Film (Hürem Erman)
Ödüller
1975, 12. "Antalya Film Şenliği"nde, Hülya Koçyiğit "En Başarılı Kadın Oyuncu",
Erol Taş da "En Başarılı Yardımcı Erkek Oyuncu" ödülü aldılar.
Özet
Film, "Gelin, Düğün ve Diyet" üçlemesinin sonuncusudur ve bir işçi ile köyünden
kente göç etmiş iki çocuklu bir kadının hikâyesini anlatır. "Diyet", İstanbul
kentinin farklı koşullarına alışmaya ve burada hayatta kalmaya çalışan gurbetçi
fabrika işçilerinin yaşam mücadeleleri ve Türkiye'de iç göç ve onun sonuçları
hakkında güçlü ve dramatik bir öyküdür.
Demiryolcular / The Navigators
2001, 91'
Yönetmen / Director: Ken Loach
Senaryo / Script: Rob Dawber
Görüntü Yönetmeni / Cinematography: Mike Eley
Müzik / Music: George Fenton
Oyuncular / Cast : Dean Andrews, Thomas Craig, Joe Duttine, Steve Huison
Yapım / Production: Rebecca O'Brien
Özet
Eskiden devletin kontrolünde olan İngiliz Demiryolları için çalışan bir grup
arkadaşın özelleştirmeden sonra çok sayıda küçük, birbiriyle rekabet eden, ihale
kapmaya çalışan özel firmalardaki çalışma koşullarını anlatıyor. İşçiler
özelleştirmenin tahrip edici sonuçlarıyla karşı karşıya kalıyor. Tüm bu süreç
ise her özel demiryolu şirketinin kâr amacı güden organizasyonlara dönüşmesine
ve maliyetleri düşürebilmek için düşük seviyeli hizmet sunmasına neden oluyor.
İngiltere'de son zamanlarda meydana gelen bir dizi tren kazasının da tesadüf
sonucu olmadığı filmde vurgulanıyor.
Otobüs / The Bus
1976, 87'
Yönetmen / Director: Tunç Okan
Senaryo / Script: Tunç Okan
Görüntü Yönetmeni / Cinematography: Güneş Karabuda
Müzik / Music: Zülfü Livaneli, Leon Francoli, Pierre Favre
Oyuncular / Cast : Tuncel Kurtiz, Tunç Okan, Aras Ören, Hasan Gül
Yapım / Production: Pan Film
Ödüller
Taormina Altın Charbye Karlovy Vary Uluslararası Sanat Edebiyat ve Sinema Ödülü
Don Quixote Ödülü Strasbourg Uluslararası İnsan Hakları Film Festivali Ödülü
Portekiz, Santarem Festivali Büyük Ödül FIPRESCI Özel Ödülü
Özet
Film Türk işçilerin iş bulma umuduyla İsviçre'ye gitmeleri ve orada
yaşadıklarını konu ediniyor. Kiralık bir otobüsle İsviçre'ye giden işçilerin
paraları ve pasaportları çalınıyor; otobüs de onlar içindeyken 24 saat açık olan
bir alışveriş merkezinin önüne terk ediliyor. Yemek almak için dışarı çıkmak
zorunda kalana dek işçiler kayıp ve şaşkın bir biçimde otobüsün içinde
bekliyorlar. Paraları olmadığı için alışveriş merkezine giren işçilerden biri
donmuş bir göle düşerek hayatını kaybediyor. Bir diğeri ise ölümüne neden
olabilecek bir tartışmaya girmek zorunda kalıyor. Sonuçta polis alışveriş
merkezinin önündeki terk edilmiş otobüsü fark ediyor ve işçiler, itirazlarına
rağmen zorla otobüsten çıkartılıyorlar.
Asayiş Berkemal / All Quite
1967, Ahmet Soner, 9'
Samim Kocagöz'ün "Teneke" adlı eserinden uyarlanmıştır. İşgüzar bir bekçinin
uzun ve yorucu bir kovalamacanın ardından, yoksulluğunun gerçek yüzüyle
karşılaşmasının öyküsü.
İçteki Ateş / The Fire Within
2002, Shri Prakash, 58'
Son 150 yılda Hint Kömür Endüstrisi, Jharkhand halkı ve çevrenin başına gelenler
üzere dokunaklı bir film. "İçteki Ateş" şiddet karşıtı olan ve Gandi felsefesine
inanan Oraon Kabilesi'nin dini "Tana Bhagahst"a inanan insanların, topraklarının
günümüzde Maoist silahlı yeraltı güçlerinin şiddetine maruz kaldığı acılı bir
dönüşüm sürecini anlatıyor.
Hiddet / NeueWut
2005, Martin Kessler, 90'
1990'lardan itibaren Batı Avrupa'da beklenilmeyen gelişmeler yaşanmaya
başlamıştır. Sosyal demokrat ya da "sosyalist" hükümetler daha önceleri Margaret
Thatcher ya da diğer neo-liberal politikacılar tarafından önerilen reformları
savunmaya başlamışlardır. Almanya'da Yeşiller'le birlikte koalisyon hükümeti
kuran Sosyal Demokrat Parti (SDP) sosyal kesintileri de kapsayan reformları
hayata geçiren parti olmuştur. Belgesel Almanya'da bu tür politikalara karşı
neden çok az muhalefet yapıldığını sorgulamaktadır. Sendikalar, SDP ile çok
yakın ilişkiler geliştirdiği için bu reformlara direniş gösterememiş, sosyal
hareketten uzak kalmaya karar vermiş ve mücadele etmeden vazgeçmeyi tercih
etmiştir. Reformlara karşı gösteriler spontane bir şekilde farklı farklı
şehirlerde başlamış ve küçük sol kanat partilerin koordinasyonu ile
gerçekleştirilmiştir.
Mardi Gras: Çin Malı / Mardi Gras: Made in China
2005, David Redmon, 74'
"Mardi Gras: Çin Yapımı" izleyiciyle işçiyi, bir tüketim maddesi olan Mardi Gras
boncukları aracılığıyla birbirine tanıtıyor. Film, Çin'den Amerika'ya kadarki
üretim zincirini kişiselleştirerek kültürel ve ekonomik küreselleşmeye meydan
okuyor. Yönetmen, dünyadaki en büyük Mardi Gras boncuk fabrikasında çalışan dört
genç kadın işçinin hikâyelerini izleyerek, onların ekonomik gerçekliklerine,
fedakârlıklarına, daha iyi bir hayata duydukları özleme ve bir fabrika
yerleşkesinde yaşayıp çalışmanın yarattığı zorlu disipline dair ipuçları
sunuyor.
Ödüller
Yerli (U.S.) ve uluslararası festivallerde 18 ödül kazanmıştır.
Dayanışmanın Sınırları Yoktur: Neptune Jade'in Seferi / Solidarity Has No
Borders: The Journey of the Neptune Jade
2005, Labor Video Project, 26'
Belgesel, Neptune Jade gemisine yönelik uluslararası bir işçi boykotunu
anlatmaktadır. Boykot, İngiltere Liverpool'da grev gözcüsü hattını geçmeyi
reddederek işten çıkarılan 500 işçiyi desteklemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Neptune Jade gemisi boykotlar sonrası, San Francisco, Kanada ve Japonya'da
yükünü boşaltamamış; Tayvan'a gitmek ve ismini değiştirmek zorunda
bırakılmıştır. Bu geminin işçiler tarafından uluslararası düzeyde boykotu,
uluslararası işçi birliğinin ve işçi hareketinin tarihsel bir örneğidir.
Gündelikçi / Housekeeper
2006, Emel Çelebi, 50'
43. Antalya Altın Portakal Film Festivali'nde En İyi Belgesel ödülünü alan film,
kırsal kesimden kente göç eden ve hayatlarını başkalarının evlerini temizleyerek
kazanmaya çalışan kadınların hikâyesini anlatıyor. Yönetmen Emel Çelebi bu
belgesel hakkında şunları söylüyor: "Bu kadınların kesinlikle bir hakları yok.
Sosyal güvenceleri, sigortaları ve sendikaları yok. Bu kadınlar aynı zamanda
kendi evlerini de temizliyorlar; dolayısıyla da yaptıkları iş gerçek bir iş
olarak görülmüyor. Tüm gün çalışmalarına rağmen ev temizlemek bir emek olarak
algılanmıyor."
Ödüller
2006, 43. Antalya Altın Portakal Film Festivali En İyi Belgesel Ödülü.
Tambogrande: Mangolar, Cinayet ve Madencilik / Tambogrande: Mangos, Murder,
Mining
2006, Ernesto Cabellos Damian
ve Stephanie Boyd, 85'
Peru'nun kuzeyinde küçük bir kasaba olan Tambogrande'de yaşayanlar, 1999'da,
Fujimori hükümetinin, bölgelerin demadencilik yapması için çokuluslu bir şirket
olan Manhattan Minerals şirketine gizlice imtiyaz verdiğini öğrendiler. Şirketin
yapacağı maden arama çalışmaları kasabadaki evlerinin yarısının başka bir yere
taşınmasını gerektirecek ve bir tarım bölgesi olan bu toprakların ve yeraltı
sularının kirlenmesine neden olacaktı. Film, protesto hareketinin lideri olan
mango üreticisi Godofredo Garcia Baca'nın öncü çabalarını da kapsar şekilde
bölgenin tarihini anlatmaktadır.
Yapıcılar / Karkeren Avahiyan / The Builders
1999, Özkan Küçük, Savaş Boyraz, Hülya Yavuz, Turan Cihanbeyli (Mezopotamya
Kültür Merkezi Grup Çalışması), 23'
Çeşitli etnik gruplardan gurbetçi inşaat işçileri İstanbul'un dışında, sosyal
yaşamdan uzak, modern yapılar inşa ediyorlar ve geçici olarak bir daha asla
yaşamayacakları bu binalarda kalıyorlar.
Dünyanın Kadın İşçileri / Ouvrieres Du Monde / Working Women of the World
2000, Marie-France Collard, 53'
Dünyanın Kadın İşçileri, "Levi Strauss Europe" şirketinin ucuz işgücü arayışı
içinde endüstriyel üretimini Avrupa'dan, Endonezya, Filipinler ve Türkiye gibi
gelişmekte olan ülkelere kaydırma sürecini anlatıyor. Belgesel, şirketin Belçika
ve Fransa'daki 4 fabrikasını kapatarak 1400 kişinin işine son verdiği kriz anına
tanıklık ediyor.
5 Fabrika: Venezüella'da İşçi Denetimi / 5 Factories: Worker Control in
Venezuela
2006, Dario Azzellini ve Oliver Ressler, 81'
Bu filmde, Venezüella'da yaşanan siyasi ve toplumsal değişimlerle ilişkili
olarak, üretim alanının nasıl değiştiğine, değişik bölgelerden beş büyük
işletme, bir tekstil şirketi, bir alüminyum atölyesi, bir domates fabrikası, bir
kakao fabrikası ve bir kâğıt fabrikası gösterilerek odaklanılmaktadır. Beş
üretim alanında görüntülenen önderler, alternatif örgütlenme yolları ve işçi
denetimi modelleri konusundaki görüşlerini sunmaktalar. Beş fabrikada durum
değişiklikler göstermekte, fakat hepsi üretim ve yaşama dair daha iyi biçimler
aramak konusunda ortaklaşmaktalar. Fakat "5 Fabrika" tüm cevapları verdiği
iddiasında değildir. Venezüella işçi mücadelesi'nin karşılaştığı soruları
basitçe ortaya koymaktadır.
Hector Giraldo: Bir Kolombiyalı'nın Öyküsü / Hector Giraldo: A Colombian Story
2004, Julie Rosenberg, 25'
Hector Giraldo, ölüm tehditleri alan Kolombiyalı bir sendikacıdır. Kolombiyayı
terk ederek, AFL-CIO destekli bir program aracılığı ile bir yılını ABD'de
geçirir. Film Hector'un ABD'deki bir yılını, ABD'li sendikacılarla onların
sorunları üzerine çalışırken, bir yandan da onları, ABD Güdümlü Kolombiya
Planı'nın kendi yaşamını da tehdit eden paramiliter şiddeti nasıl desteklediği
konusunda eğitmeye çalışmasını anlatmaktadır.
Özelleştirme Hakkında Üç Dakikalık İşçi Videoları /3 Minutes Privatization
2005, Japan LaborFest, 30'
Belgesel, 2005 Japonya İşçi Filmleri Festivali'nde gösterilen 3 dakikalık işçi
videolarından oluşan bir seçkidir. Bu koleksiyon Japonya'daki işçilerin ve
ailelerinin artan sömürüye karşı verdikleri mücadelede yaşamlarından kesitler
sunuyor.
Dünyanın Öteki Yüzü / La Espalda del Mundo
2000, Javier Corcuera, 89'
Bu belgesel, Peru'da taş kırıcı olarak çalışan çocuk işçiler, Türkiye'den bir
Kürt siyasi mülteci Mehdi Zana ve Mississippi'de bir idam hücresinde sonunu
bekleyen mahkûmlar ve ailelerinden yola çıkarak "dünyanın öteki yüzüne"
bakmaktadır. Dünyanın öteki yüzünde, insanlar aynı acı dolu ve trajik kaderi ve
hükmedilen, eziyet dolu ve en temel insan haklarını ve insan onurundan mahrum
bir yaşamı paylaşmaktadırlar.
Ödüller
2000, Havana Film Festivali, OCIC Ödülü.
2000, San Sebastian Uluslararası Film Festivali, FIPRESCI Özel Mansiyon Ödülü.
İki Meksikâ'nın Hikayesi / Maquila: A Tale of Two Mexicos / Maquila:
2000, Saul Landau, 60'
Filmde, ticari küreselleşmenin Meksika üzerindeki etkileri, maquiladoralara, ABD
şirketlerinin mülkiyetindeki fabrikalarda çalışan ucuz Meksika emeğine
odaklanarak ele alınmaktadır. Film, işçilerle, fabrika yöneticileriyle, hükümet
yetkilileriyle, ordu mensuplarıyla, yerli köylülerle ve iktisatçılarla yapılan
söyleşiler ve arşiv görüntüleri aracılığıyla, varolan krizin tarihsel arkaplanı
ve kadın işçilere yönelen tecavüz ve cinayetlerle sonuçlanan tehlikeli koşullar,
hükümetin Zapatista ayaklanmasını bastırma çabalarının bir parçası olan Meksika
ordusu ile yerli halk arasındaki kırsal çatışmalar, bu fabrikaların yarattığı
çevre kirliliği gibi diğer boyutlarını göstermektedir.
Işık Dağı / Montana de luz
2005, ICAIC, Guillermo Centeno, 54'
Küba devriminin başarıları arasında en bilineni, sağlık sistemidir. Kübalı
doktorlar ve sağlık çalışanları, çoğu üçüncü dünya ülkesi olan 70'ten fazla
ülkede hizmet vermektedirler. Işık dağı, Küba sağlık yardımının tüm dünyada
yoksullara nasıl yardım ettiğini belgelemek üzere Honduras, Haiti, Guatemala,
Mali, Namibia, Burkina Faso ve Botswana'ya uzanan bir ortak belgesel projesidir.
Guatemala'da sel ve Namibia'da kavurucu sıcaklar gibi zorluklarla karşılaşan
Kübalı doktorlar, bu ülkelerin sıradan halkının derdine derman olmayı başarıyla
gerçekleştirmektedir. Işık Dağı, yaşam ve ölümün ve gülmenin ve acı çekmenin, en
alaycı izleyicilerin bile kalbini yumuşatacağından emin olduğumuz öykülerine
ilişkindir.
Savulun Kadın Savaşçılar Geliyor! / Paso a las Luchadoras / Open the Road to the
Women Fighters
2004, Ojo Obrero, 33'
Arjantin'de özgürlük mücadelesi veren binlerce kadının öyküsü, yedi kadın ve
onların mücadeleleri üzerine odaklanılarak anlatılıyor. Arjantinli kadınlar,
üzerlerindeki baskının kapitalist sosyal sistemden kaynaklandığını görmekte ve
işçi kadınların gücü için savaşabilmenin yolunun bağımsız bir işçi
örgütlenmesiyle mümkün olabileceğini bilmektedirler.
Oaxaca Tarzı Medya İşgali / La Tomade los Medios Estilo Oaxaqueno / The Taking
of the Media- Oaxacan Style /
2006, Independent Journalists, 18'
Bu film, Öğretmenler Sendikası'nın Oaxaca Şubesi desteğiyle yerel televizyon ve
radyo istasyonlarını işgal eden ve yayın yapmaya başlayan kadınlar hakkındadır.
Bu belgesel neden yaptıklarını, nasıl yaptıklarını ve neden yapılması
gerektiğini anlatmaktadır.
İşçinin Ölümü / Workingman's Death
2005, Michael Glawogger, 122'
Michael Glawogger digital çağda, teknolojik gelişmelerin ağır el işçiliğini
ortadan mı kaldırdığını, yoksa sadece görünmez hale mi getirdiğini soruyor.
Yönetmen bu sorunun yanıtını, dünyanın farklı yerlerinden beş işçi portresine
odaklanarak vermeye çalışıyor. Ukrayna'daki madenciler, Endonezya'daki kükürt
madencileri, Nijerya'daki kasaplar, Pakistan'daki gemi işçileri ve Çin'deki
çelik işçilerini konu alan belgesel akademik alandaki tartışmaların aksine işçi
sınıfının varlığını hâlâ koruduğunu gözler önüne seriyor.
Ödüller
2005, Gijon Uluslararası Film Festivali Jüri Özel Ödülü.
2005, Londra Film Festivali Grierson Ödülü.
2005, Leipzig DOK Festivali FIPRESCI Ödülü.
Dünyanın Yeni Hükümdarları / The New Rulers of the World
2002, John Pilger, Alan Lowery, 53'
Küresel ekonominin sonuçlarını Endonezya'yı merkeze alarak açıklayan belgeselde
küreselleşme tartışılıyor. Bir taraftan küresel olarak yaygınlaşmış şirketler
anlatılırken diğer taraftan hayatında hiç telefon konuşması yapmamış, günde iki
dolardan az para kazanan insanların, temiz su kaynaklarına ulaşma imkânı
olmadığı için ishalden ölen çocukların hayatları gösterilerek yoksulluğun
küreselleşmesi anlatılıyor.
Ödüller
Chicago Uluslararası Televizyon Yarışması Özel Ödülü
Columbus Uluslararası Televizyon ve Video Festivali Mansiyon Ödülü
Ülke, Yağmur ve Ateş: Oaxaca Raporu / Land, Rain and Fire: Report From Oaxaca
2006, Tami Gold, Gerardo Renique, 28'
Öğretmenlerin daha iyi ücret ve öğrencileri için daha iyi eğitim koşulları
talepleriyle başlayan mücadelelerini anlatan bir belgesel. Yerli halkın en yoğun
olarak yaşadığı ve gelir düzeyinin çok düşük olduğu yerleşim birimlerinden biri
olan Oaxaca, ülkede, okuldan ayrılma oranının da en yüksek olduğu yerlerden.
Ülke, Yağmur ve Ateş, eğitim şartlarının iyileştirilmesi için mücadele eden
öğretmenlerin nasıl baskılara uğradıklarını ve verdikleri mücadelenin neo-liberalizmin
insanların hayatlarının her alanına uzanan maddi sonuçlarına karşı bir mücadele
olduğunu anlatıyor.
Behice Boran: Son Nefesine Kadar / Behice Boran: Until Her Last Breath
2006, Mehmet Demir, Sinan Önelge, Özlem Öz, Emre Özkapı, Kaya Özkaracalar, Barış
Özkaya, İlke Temeltaş, 115'
Türkiye'nin öncü sosyologlarından, ilk barış eylemcilerinden, Türkiye İşçi
Partisi parlamenteri ve son genel başkanı, aynı zamanda Türkiye'nin ilk kadın
parti başkanı olan Behice Boran'ın karakterini, yaşamını ve mücadelesini perdeye
getiriyor. 1 yıl süren çekimler sırasında, BehiceBoran'ı bizzat tanımış olan çok
sayıda siyasetçi, sendikacı, akademisyen ve sanatçıyla yurtiçinde ve yurtdışında
gerçekleştirilen röportajlar üzerinden Boran'ın çok yönlü kişiliğinin
bilim-insanı, siyasetçi, kadın ve anne yönleri sergileniyor ve özellikle
Türkiye'nin ve dünyanın aydınlık geleceğine yönelik mücadelesinde son nefesine
kadar yılgınlık göstermemiş olmasına dikkat çekiliyor.
Tumba
2006, İlkay Kopan, 15'
Tumba, temel olarak Zonguldak'ta kömür madenlerinin etkilediği yaşamları konu
almaktadır. Bir yandan, maden ocaklarında çalışan işçilerin işe giriş
nedenlerini, çalışma koşullarını, iş süreçlerini ve iş sonrası yaşamlarını
anlatmaya çalışırken, diğer yandan madenlerde çalışmayı tercih etmeyen bölge
halkının çalışmama nedenlerine ve madenler hakkındaki düşüncelerine yer
vermektedir.
Güzel Şehir / Sundar Nagri / The City Beautiful
2003, Rahul Roy, 78'
Delhi'de işçi sınıfının ikamet ettiği küçük bir kasaba olan Sundar Nagri'de
yaşayan ve hayata tutunmak için mücadele veren iki ailenin hikâyesi anlatılıyor.
Sundar Nagri'de yaşayan pek çok aile dokuma sektöründe çalışıyor ve küreselleşme
rejimi nedeniyle son on yıldır kademeli olarak el tezgâhı dokumacılığı
geleneğinin yok olmaya başladığına tanıklık ediyorlar
Hakikat / Alethea / The Truth
2007, Petra Holzer Özgüven, Ethem Özgüven, 41'
Çokuluslu şirketler 1989-1990 yıllarından başlayarak Türkiye'de siyanürlü
ayrıştırma yöntemiyle altın çıkarmak amacıyla lisanslar aldılar. Bu süreci
başından beri takip ediyor ve 1995 yılından bu yana belgeliyoruz. Bugün
Türkiye'nin yaklaşık 600 ayrı noktasında altın buldular ve bu altını çıkarmak
istiyorlar. Bunu çıkarırken kullanacakları yöntem de "siyanürle özütleme
yöntemi." Tüm dünyada bu yöntemle altın çıkarılan maden sayısının 1000 civarında
olduğu düşünülürse bu sayının Türkiye ve onun ekosistemiyle bağlantılı önemi
daha iyi anlaşılacaktır. Bergama ve çevresindeki 17 köyün halkı 1990-1991
yıllarından başlayarak bu maden işletmesine karşı bir direniş başlatmış ve bu
direnişi 17 yıldır sürdürmektedir.
Dünyanın Dört Bir Yanındaki Emekçi Kadınlar / Transnational Tradeswomen
2006, Vivian Price, 62'
Dünyanın dört bir yanındaki emekçi kadınlar, UC Irvine'de doktorasını almadan
önce, ABD'de inşaat sektöründe çalışan yönetmen Vivian Price tarafından
anlatılan bir yol hikâyesi ve kişisel ve politik bir yolculuktur. Vivian Price,
uluslararası işçiler ve 1995 yılındaki Pekin konferansının örgütleyicilerinden
esinlenerek, kadın inşaat işçilerinin ABD dışında karşı karşıya oldukları
çalışma koşullarını ortaya çıkarmaya çalışmıştır. Film, Tayland, Tayvan,
Singapur, Hindistan, Pakistan ve Japonya'dan şantiye görüntülerinin, yaşamları
hakkında konuşan kadın işçilerin sesi ile birlikteliğinden örülmüştür.
Dikmen Vadisi: Direniş / The Dikmen Valley: Ressistance
2006, Dinçer Aslan, Tuğçe Çetin, 26'
Dikmen Vadisi, Ankara'nın en lüks dairelerinin, villalarının bulunduğu Dikmen'in
orta yerinde bulunan bir gecekondu mahallesidirGecekonduları yıkarak,
gecekonducuları evlerinden ederek diplerine kadar gelen lüks binalar Dikmen
Vadisi'nin kapısını çaldığında, Vadi halkı evlerini bu rant projesine teslim
etmemeye karar verdi. Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı İ. Melih Gökçek'e ve
evlerini tehdit eden Kentsel Dönüşüm Projesi'ne karşı "insanca yaşanabilir bir
konut" talebiyle yola koyulan Vadi halkı bir yılı aşkın süredir, basın
açıklamalarından, yürüyüşlere, yıkım ekiplerine karşı fiili direnişlerden
barikatlara uzanan eylemlerle yıkım ekiplerine geçit vermedi. Mahalle halkı bu
süre içerisinde barınma hakkı mücadelesinin hem öğrenciliğini hem öğretmenliğini
yaptı. "Dikmen Vadisi: Direniş" bu uzun mücadele sürecinin iki aylık bir
dönemine bakıyor. Dikmen Vadisi'nde halen bin kadar konut direnişlerine devam
ediyor
Barikatçılar Moscony Doğrudan Demokrasi
2007, Metin Yeğin, 39'
Mosconi Arjantin'nin kuzeyinde bir kenttir. Özelleştirmeler sonucu tamamıyla
işsiz kalanlar anayollara Piqete-barikat'lar kurarak kente gelen hammaddeyi ve
kentten çıkan mamul maddenin çıkışını durdurarak üretimi durdurdular. Bu şekilde
edindikleri çalışma programlarıyla yaşamlarını sürdürebildiler. Fabrikaları
işgal ederek atölyeler kurdular, onlarca okul, klinik inşa ettiler. Arjantin
isyanının baş aktörü Piqeteros- barikatçılar hareketinin ilk çıkışı olan bu
kentte Doğrudan Demokrasi-Doğrudan Eylem biçimi ile şekillenen bir halk
hareketinin öyküsü.
Alışveriş Merkezi İnşaatı / The Mall
2005, 12'
Yönetmen / Director: Yonatan Ben Efrat
Kurgu / Editing: Shari Ezouz
Film Video48 isimli İsrailli belgesel grubu tarafından yapılmıştır. Batı
Şeria'dan İsrail'e iş aramak için gelen yüzlerce yasadışı işçinin öyküsünü
anlatır. Yerin 3 kat altında kapalı tamamlanmamış bir alışveriş merkezi
inşaatında yaşıyorlar. Yaşadıkları yerde su, elektrik ve hava yok.
Enternasyonal / The Internationale
2000, Peter Miller, 30'
"Enternasyonal", idealizm ve toplumsal değişim üzerine bir belgeseldir.
"Enternasyonal", dünyanın dört bir yanında yüzlerce dilde umudun ve değişimin
marşı olarak söylenmektedir. Film, Pete Seeger, Billy Bragg, Dorothy Healy avd
Çin'den, Filipinler'den, Rusya ve diğer ülkelerden insanların hikâyelerini ve
"Enternasyonal" yorumlarını içermektedir. Bir şarkının öyküsü aracılığıyla,
solun ideallerinin önemi ve bir marşın değiştirme gücü ortaya konulmaktadır.
Ömer Eve Gel / Ömer Come Home
2005, Onur Cihan Serkan Şavk ve Barış Şahin, 29'
"Ömer Eve Gel" siyasi nedenlerle Irak'tan kaçarak Türkiye'ye gelen sığınmacı bir
ailenin yaşadıklarına odaklanıyor. Film, Van'da durumu belirsiz olan baba ile
Tokat'ta yeni bir yaşamın eşiğinde bekleyen anne ve çocuklarının talihsiz
öyküsünü anlatıyor.
Ödüller
2006, 43'üncü Altın Portakal Film Festivali Ulusal Kısa Film ve Belgesel
Yarışması Jüri Özel Ödülü.
Bisikletim / My Bicycle
2006, Esra Var, Seda Özdemir, Ercan Çof, Tolga Sert, 12'
Belgeselde, her yıl bahar aylarında Eskişehir'in Alpu ilçesine gelen mevsimlik
işçilerin çadır hayatı, çalışmaları ve yaşam koşulları geçici pancar işçisi olan
13 yaşındaki Fevzettin'in gözünden anlatılmaktadır.
Ödüller
2006, 13. Altın Koza Film Festivali Öğrenci Filmleri Yarışması Belgesel Dalı En
İyi Film Ödülü.
2006, 3. Akbank Kısa Film Festivali.
2. Uluslararası İşçi Filmleri Festivali, 1-7 Mayıs
Uluslararası İşçi Filmleri Festivali'nin ikincisi bu sene de 1 -7 Mayıs
tarihleri arasında gerçekleştiriliyor. 20 ülkeden 40 filmi onbinlerce seyirciyle
buluşturacak olan festival; İstanbul, Ankara ve İzmir'de eşzamanlı olarak
düzenleniyor.
Sendika.org, Halkevleri, Disk Sinesen, Disk Basin-iş, Türk-iş Hava-iş, Türk-iş
Petrol-iş ve Disk Birleşik Metal-iş sendikalarinin düzenledigi 2. Uluslararasi
İşçi Filmleri Festivali başlıyor.
2. Uluslararası İşçi Filmleri Festivali bu yıl da 1 - 7 Mayıs 2007 tarihleri
arasında; İstanbul, Ankara ve İzmir'de eşzamanlı olarak gerçekleştiriliyor. Bu
tarihlerden sonra ise Adana'dan Artvin'e, Bursa'dan Eskişehir'e kent kent süren
ve bütün yıla yayılacak uzun bir yolculuk başlıyor.
Festivalin amacı dünyayı sosyal, bireysel ve çevresel özellikleriyle yaşanabilir
olmaktan çıkaran neo-liberalizm karşıtı deneyimleri paylaşmak; yaşadığımız
dünyanın dününe, bugününe ve geleceğine emek cephesinden bakmak; işçilerin
yurtiçinde ve yurtdışında kendi sınıfı ile iletişim kurmasını sağlamak için
sinemanın çevirmenliğinden yararlanmak olarak özetlenebilir.
Gerçekleştirilmesi tamamen gönüllülük temeline dayanan Uluslararası İşçi
Filmleri Festivali, binlerce dolara mal olan ve sponsorlarca desteklenen
festivaller içerisinde, kültür ve sanatın "yardımlaşma ve dayanışma" mantığı ile
de gerçekleşebileceğinin en iyi örneğini teşkil etmektedir. Geçen yıl birincisi
düzenlenen festival ülkemizde bir ilk olması bakımından da ayrıca önem
taşımaktadır. Bir filmin yapımında emeğin-emekçinin asli rolüne rağmen, son
yıllarda emeği ve emek gücünü anlatan filmlerin yok denecek kadar az olması, bir
sınıfı yok saymanın yanı sıra kendi içinde de bir tezat oluşturmaktadır.
İşçilerin, emeğin görünür kılınması bakımından önem taşıyan bu festival aynı
zaman da çeşitli ülkelerin işçilerini bir anlamda beyazperde de
buluşturmaktadır.
Dördü yabancı kurmaca, beşi yerli kurmaca, yirmi üçü yabancı belgesel, sekizi
yerli belgesel olmak üzere 40 filmin yer aldığı festivalde, bu yıl da çok sayıda
sinema klasiği ve yeni yapım izlenebilecek. Böylece Almanya'dan Rusya'ya,
İtalya'dan Arjantin'e; Çin'den Irak'a dek birçok ülke ve bölgede olup bitenlere,
egemenlerin medyasının süzgecinden geçmeksizin tanıklık etmek mümkün olabilecek.
Dünyada Uluslararası İşçi Filmleri Festivalleri
İlk işçi filmleri festivali 1994 yılında ABD'nin San Francisco kentinde
düzenlendi.
LABORFEST olarak isimlendirilen bu festival, 1994 yılından bu yana her yıl 5
Temmuz'da başlayan ve 1 ay süren bir işçi kültür ve film festivalidir. Festival
tarihi olarak ABD'nin San Francisco kentinde, 5 Temmuz 1934'te, "Kanlı Perşembe"
olarak anılan ve liman işçilerinin grevini destekleyen 2 işçinin öldürüldüğü
günün yıldönümü seçilmiştir.
İşçi filmleri festivalleri 1994'ten bu yana çeşitli kuruluşların katılımı ve
işbirliğiyle birçok ülkede yaygınlaşmış ve farklı tarihlerde, farklı biçimlerde
düzenlenmeye başlamıştır.
Japonya'da Aralık, Kore'de Kasım ayında düzenlenen festivallerden "Laborfest
Korea" 1997 yılında başlamış ve 2004'e kadar 8 kez gerçekleştirilmiştir. 16-21
Kasım 2004 tarihlerinde gerçekleştirilen festivalde, 6 günde 10 ülkeden 26 film
gösterilmiştir.
FELCO "Latin Amerika İsçi Sınıfı Film ve Video Festivali" ise Latin Amerika'da
her yıl farklı bir ülkenin ev sahipliğinde organize edilmektedir. İlk olarak,
2004 yılı Kasım ayında Arjantin'de gerçekleştirilmiş, Bolivya, Uruguay, Şili,
Meksika, ABD ve Kore'den onlarca film gösterilmiştir. İkincisi FELCO-Bolivia adı
ile 2005 yılında Bolivya'da düzenlenmiştir.
İsçi festivallerinde genel olarak uluslararası ve yerel olmak üzere 2 kategori
yer almaktadır. Günümüzde, dünyanın değişik ülkelerinde, işçi sınıfı
mücadelesine destek olmayı amaçlayan kurmaca ve belgesel film yapımı
gerçekleştiren organizasyonlar mevcuttur. Merkezi ABD'de bulunan ve işçiler,
sendika aktivistleri ile çeşitli sanatçılardan oluşan Laborfest organizasyonu da
çeşitli ülkelerde gerçekleştirilen festivalleri desteklemekte ve katılım
sağlamaktadır.
2. Uluslararası İşçi Filmleri
Festivali Düzenleniyor
Beyazperdede `emek' filmleri...
Uluslararası İşçi Filmleri Festivali'nin ikincisi, 1-7 Mayıs arasında İstanbul,
Ankara ve İzmir'de eş zamanlı olarak gerçekleştirilecek.
Filmlerin ücretsiz izlenebileceği festivalde "emeği" konu edinen 13'ü yerli,
27'si yabancı olmak üzere toplam 40 belgesel ve kurmaca film izleyiciyle
buluşacak. Festival, 7 Mayıs'tan sonra da Adana'dan Artvin'e, Bursa'dan
Eskişehir'e birçok şehirde yıl boyunca devam edecek. Halkevleri, "sendika.org"
sitesi, DİSK'e bağlı Basın-İş ve Birleşik Metal-İş sendikaları ile Türk-İş'e
bağlı Hava-İş ve Petrol-İş sendikalarınca düzenlenen festivalde filmler,
ücretsiz olarak izlenebilecek ve yarışmaya yer verilmeyecek.
Festivalde, "dünyayı sosyal, bireysel ve çevresel özellikleriyle yaşanabilir
olmaktan çıkaran neo-liberalizm karşıtı deneyimleri paylaşmak; dünyanın dününe,
bugününe ve geleceğine emek cephesinden bakmak, işçilerin yurt içinde ve yurt
dışında kendi sınıfıyla iletişim kurmasını sağlamak için sinemanın
çevirmenliğinden yararlanmak" amaçlanıyor.
Taksim'de 1 Mayıs 1977'de meydana gelen olaylarda hayatını kaybedenleri anmak
üzere Kazancı Yokuşu'na karanfil bırakılmasıyla resmi olarak başlayacak festival
çerçevesinde 2 Mayıs'ta İstanbul Beyoğlu Emek Sineması'nda özel bir program
düzenlenecek. Programda, sanatçı Timur Selçuk bir dinleti sunacak.
Adana ve Mersin'de 6-12 Mayıs arasında tekrarlanacak festival, daha sonra da
bütün bir yıl boyunca İzmit'ten Artvin'e, Bursa'dan Eskişehir'e ve Bolu'ya kadar
birçok kentte devam edecek.
Festival kapsamında, "emeği" konu edinen 13'ü yerli, 27'si ise yabancı olmak
üzere toplam 40 belgesel ve kurmaca film izleyici ile buluşacak. Filmler,
İstanbul'da Fransız Kültür Merkezi, İtalyan Kültür Merkezi, Yeşilçam Sineması,
Halkevi Sinema Salonu ile Petrol-İş, Hava-İş ve Birleşik Metal-İş konferans
salonlarında; Ankara'da Ankara Sanat Tiyatrosu ve Ekin Sanat Merkezi'nde
gösterilecek. İzmir'deki filmlerin gösterileceği salonlar ise önümüzdeki
günlerde kesinlik kazanacak.
Festivalin kapanışı nedeniyle Ankara'da 6 Mayısta özel bir program
gerçekleştirilecek.
YARIŞMASIZ VE ÜCRETSİZ FESTİVAL
Festivalin daha geniş kesimlere ulaşması amacıyla sendika şubelerinde ve yoksul
mahallelerde Halkevleri tarafından özel gösterimler yapılacak. Yine festival
kapsamında, fotoğraf sanatçısı Tolga Sezgin'in "Göçmen İşçiler" konulu sergisi
de açılacak.
Festivalde, çeşitli ülkelerden konuklar da ağırlanacak. Festival kapsamında
gösterilecek Meksika yapımı "Ülke, Yağmur ve Ateş" adlı filmin yönetmenleri Tami
Gold ve Gerardo Renique ile Hindistanlı yönetmen Rahul Roy da festivale
katılacak.
Festivalde gösterilecek filmler arasında Ömer Lütfi Akad'ın "Diyet", senaryosu
Yılmaz Güney'e ait olan ve Zeki Ökten'in yönettiği "Düşman", Ahmet Soner'in
"Asayiş Berkemal", John Sayles'ın "Matewan" ve Sergei Eisenstein'ın "Grev"i de
bulunuyor.
Filmlerin ücretsiz olarak izlenebileceği ve yarışmaya yer verilmeyecek olan
festivalle ilgili güncel bilgiler, "http://festival.sendika.org" internet
adresinden takip edilebilecek.
"KANLI PERŞEMBEDEN LABOURFEST'E"
İşçi filmleri festivali, ilk olarak 1994 yılında ABD'nin San Francisco şehrinde
düzenlendi.
Festival tarihi için ABD'nin San Francisco kentinde, 5 Temmuz 1934'te "Kanlı
Perşembe" olarak anılan ve liman işçilerinin grevini destekleyen 2 işçinin
öldürüldüğü günün yıl dönümü seçildi.
"LABORFEST" olarak adlandırılan festival, 1994'ten bu yana her yıl 5 Temmuz'da
başlayan ve 1 ay süren bir işçi kültür ve film festivali niteliğini taşıyor.
İşçi filmleri festivali, bu tarihte Japonya'dan Arjantin'e kadar birçok ülkede
düzenleniyor.
Türkiye'de ise ilk İşçi Filmleri Festivali geçen yıl düzenlendi.
2. Uluslararası İşçi Filmleri Festivali Başlıyor
sendika.org, Halkevleri, DİSK Sine-Sen, DİSK Basın-İş, Türk-İş Hava-İş, Türk-İş
Petrol-İş ve DİSK Birleşik Metal-İş sendikalarının düzenlediği 2. Uluslararası
İsçi Filmleri Festivali 1-7 Mayıs tarihleri arasında İstanbul, Ankara ve
İzmir’de ayni anda gerçekleştirilecek. Festivalde 5 tane Türkiye’den, 5 tane
Türkiye dışından kurmaca uzun metrajlı film, 8 tane Türkiye’den, 22 tane Türkiye
dışındaki 19 farklı ülkeden belgesel kısa film gösterilecek.
Dünyayı sosyal, bireysel ve çevresel özellikleriyle insanca yaşanabilir olmaktan
çıkaran neoliberalizme karşı direniş öykülerini görsel bir anlatımla sergilemek
amacı ile ortaya çıkan festivalin beklentileri arasında Türkiye’de ve dünyada
aynı sınıfa mensup insanların, işçilerin iletişim kurmalarını, toplumunun kendi
kendisiyle yüzleşmesine yardım edecek bir sinemacı kuşağının ortaya çıkmasını ve
yetişmesini sağlamak ve bir sonraki adımda bir film atölyesi grubu
oluşturabilmek var.