22. Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali 23-30 Mayıs tarihleri
arasında Ankara’da gerçekleşecek.
5 kıtadan kadın filmleri ve festivalleri buluşuyor
Uçan Süpürge ile dayanışma için Ankara’ya gelecek festivaler:
• Kanada’dan Female Eye Film Festivali
• Fransa’dan Films Femmes Mediterrannee Film Festivali
• Almanya’dan Berlin Feminist Film Festivali
• Lübnan’dan Beyrut Uluslararası Film Festivali
• Hindistan’dan IAWART Asya Kadın Filmleri Festivali
• Portekiz’den Porto Uluslararası Kadın Filmleri Festivali
• İsveç’den Stockholm Feminist Film Festivali
• Şili’den Femcine Festivali
• Uganda’dan Celebrating Womanhood Film Festivali
• Rwanda’dan Urusaro Uluslararası Kadın Filmleri Festivali
• Kenya’dan Udada Festivali
• Barcelona’dan Barcelona Uluslararası Kadın Filmleri Festivali
Uçan Süpürge Onur ve Başarı ödülleri
1964 yılında “Karanlıkta Uyananlar” ile başlayan sinema hayatına 43 tane film
sığdıran, dolu dolu bir sanat hayatına sahip Ayla Algan ilhamıyla şekillenen
onca eserden dolayı 2019 Uçan Süpürge Onur Ödülü’ne layık görüldü.
“Önce Canan” filmi ile beyaz perdeye ilk adımını 1988 yılında atan 20’den fazla
sinema filminde çeşitli rollere hayat veren ve birçok sosyal sorumluluk
projesine de destek olan Sumru Yavrucuk 2019 Uçan Süpürge Onur Ödülü’nün diğer
sahibi.
Çocuk oyuncular için “Bu Sette Çocuk Var!” kampanyasını başlatan ve bunun yanı
sıra eğitimde fırsat eşitsizliğiyle mücadele alanına destek olan Meltem Cumbul,
başarılı hayatını temsilen, 2019 Uçan
Süpürge Bilge Olgaç Başarı Ödülü’nü alacak.
2005 senesinde “Oyun” belgeseli ile dikkatleri üzerine toplayan, sırasıyla “11’e
10 Kala, Gözetleme Kulesi,
İşe Yarar Bir Şey ve Kraliçe Lear” filmlerini çeken ve 2018 yılında İstanbul
Film Festivali’nde Jüri Başkanlığı yaparak ödül alan taraftan ödül veren tarafa
da geçiş yapan Pelin Esmer Uçan Süpürge Bilge Olgaç Başarı Ödülü’nün diğer
sahibi olacak.
“Kadınların geçmişini iyi tanımak, bu bilgileri araştırmacılara derli toplu bir
şekilde sunmak ve bugünün yazılı belgelerini gelecek nesiller için saklamak”
amacıyla kurulmuş Kadın Eserleri Kütüphanesi ve Bilgi Merkezi Vakfı’na kadınlar
hakkında başka hiçbir yerde bulunamayacak çok değerli bilgi kaynaklarıyla en
değerli hikayeleri barındırdığı için bu seneki tema ödülü verilecek.
Güven filmindeki rolüyle bu seneki Genç Cadı ise seçildi
1721 film 1721 kadın yönetmen arasından seçildiler
22. Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali 1721 film başvurusu ile
bu sene tarihinde bir rekora daha imza attı. Dünyanın dört bir yanından 1721
kadın yönetmen çektikleri filmleri ile Uçan Süpürge’ye başvurdu. Herbiri
alanlarında birbirinden değerli işlere imza atmış kadınlardan oluşan seçici
kurul gece gündüz başvuru yapan filmleri izledi ve festival seyircileri için
harika bir seçki hazırladı. Festival boyunca 140 film gösterilecek.
Uzun metraj filmleri ile kadın yönetmenler ve FIPRESCI ödülü
Her Biri Ayrı Renk bölümünde filmler, Belçika, Norveç ve Hindistan’dan Uçan
Süpürge’ye gelecek
olan Fipresci jüri üyeleri tarafından izlenecek ve yılın ödülü bu filmlerden
biri olacak.
1. Mania Akbari, A Moon For My Father, İran, 2019
2. Sabine Jelinkova, Flora Schanda, Irene Schanda, Embers of Nightshade - A
Symphony of the Suburb, Avusturya
3. Nora Fingscheidtg, System Crasher, Almanya, 2019
4. Maya Gallus, The Heat A Kitchen Revolution, Kanada, 2018
5. Barbara Miller, Female Pleasure, İsviçre, Almanya, 2018
6. Celia Rico Clavellino, Journey to a Mother’s
Room, İspanya, 2018
7. Agnieszka Smoczynska, Fugue, Polonya, 2018
8. Michela Occhipinti, Flesh Out, İtalya, 2019
9. Dorthe Scheffmann, Vermillion, Yeni Zelanda, 2018
10. Esther Rots, Retrospects, Hollanda, 2019
11. Sara Fattahi, Chaos, Suriye, 2018
12. Sefa Öztürk, Güven, Türkiye, 2018
Uzun metraj seçkisiyle dünyadan kadın yönetmenler filmleriyle Uçan Süpürge’de
1. Adele Tulli, Normal, İtalya-İsveç, 2019
2. Lone Scherfig, The Kidness of Strangers, Danimarka, 2019
3. Teona Strugar Mitevska, Go Exist, Her Name is Petrunya, Makedonya-BelçikaSlovenya,
2019
4. Priya Ramasubban, Chuskit, Hindistan, 2018
5. Maria Lafi, Holly Boom, Yunanistan, 2018
6. Andaç Haznedaroğlu, Misafir, Türkiye, 2018
7. Tonia Mishiali, Pause (Pafsi), Kıbrıs-Yunanistan, 2018
8. Zbigniew Domagalski, Playing Hard, Polonya, 2018
9. Caro Duarte, The Alley, Meksika, 2017
10. Lucia Chiarla, The Chairs Game, Almanya, 2018
11. Dorte Scheffmann, Vermillion, Yeni Zelanda, 2018
12. Sabine Jelinkova, Members of The Nightshade, Avusturya
13. Leslie Ann, Melody Makers, Kanada, 2018
14. Panoptic
15. Void
16. Sibel
17. Velvet Revolotion
18. Arwen Curry, Worlds of Ursula K. Le Guin, ABD, 2018
Belgesel film seçkisiyle kadın belgeselciler de Uçan Süpürge’de
1. Rena Lusin Bitmez, Tanrı Göçmen Çocukları Sever mi Anne?, Türkiye, 2019
2. Doris Buttignol, One Of The Guys, Kanada, 2018
3. Alisa Kovalenko, Home Games, Ukrayna, 2018
4. Ksenia Elyan, How Big is the Galaxy?, Rusya, 2018
5. Laura Bari, Primas, Arjantina, 2017
6. Ilana Navaro, Joséphine Baker- Première Icône Noire, Fransa-Belçika, 2018
7. Fatima Matousse, Family in Exile, Morocco, 2018
8. Özlem Sarıyıldız, Welcomed To Germany?, Almanya, 2018
9. Inka Achte, Boys Who Like Girls, Denmark-Hindistan, 2018
10. Rachel Elitzur, Covered Up, İsrail, 2018
11. Yeliz Shukri, Missing Fetine, Kıbrıs-Filistin, 2017
12. Neary Adeline Hay, Angkar, Fransa, 2017
13. Teresa Sala, Non È Amore Questo, İtalya, 2017
14. Dilek Kaya, Kazım, Türkiye, 2018
15. Kıvılcım Akay, Amina, Türkiye- Senegal, 2018
16. Leticia Durán Graniel, Scenes Of Imaginary Lovers, Meksika, 2019
17. Amal Ramsis, You Come From Far Away, Yunanistan-Lübnan-Rusya-İspanya,
2018
18. Ümran Safter, Kadın Olmanın Günahı, Türkiye, 2018
19. Dilan Engin, Prenses Model, Türkiye, 2018
20. Başak Ulusoy, Özgür, Türkiye, 2017
Kısa film seçkisi
1. More Raca, She (Ajo), Kosova, 2018
2. Gülsün Odabaş, Son Eylül, Türkiye, 2019
3. Elif Sözen, Kutlama, Türkiye, 2018
4. Marisa Crespo Abril- Moisés Romera Pérez, Nine Steps, İspanya, 2018
5. Malika Zairi, Assia, Fransa, 2018
6. Rea Moeti, Mma Moeketsi, Güney Afrika, 2018
7. Geraldine Ottier, Tutti A Casa - Everybody Go Home, İtalya, 2018
8. Meral Çelik, Kusurlu, 2019, Türkiye
9. Parisa Sedaei Azar- Ramin Farzaneh, A Real Game, İran, 2018
10. Karine Blanc, Tracks, Fransa, 2018
11. Ece Kınacı, Rüyamda Ölü Gördüm, Türkiye, 2018
12. Süheyla Schwenk, Meral Kızım, Almanya
13. Chieh Yang, Tail End Of The Year, Tayvan, 2018
14. Sibel Güvenç, Turkish Mesir Macunu, Türkiye-Kanada, 2018
15. Disa Östrand, Dani, İsveç, 2018
16. Qing Piao, Novalis, Fransa, 2019
17. Magdalena Chmielewska, In Heaven’s Meadow, Avusturya, 2018
18. Negin Homayounpour, Repercussion, İran, 2018
19. Laurie Ravaux, Night Dream, Fransa, 2018
20. Saba Ghasemi, The Castle, 2018
21. Elisa Billi - Cristiana Mecozzi, Non Mi Posso Lamentare, İtalya, 2018
22. Hanna Mironenko-Usikova, Carpe Diem, Rusya, 2019
23. Jordyn Romero, Salt Inspired Portraits: Kristina Zalewski, ABD, 2018
24. Eleonora Ivone, Apri Le Labbra, İtalya, 2018
25. Sahar Sotoodeh, Hedieh, İran, 2018
26. Dania Sharabati, Crossing, Lübnan, 2018
27. Hilda Lopes Pontes, Eleven Minutes, Brazil, 2018
28. Susana Weingaten Evert, Espiral, ABD, 2018
29. Gülsüm Güler Özen, Men Dakka Dukka, Türkiye, 2019
30. Asya Leman Heuer, Hükmü Yok, Türkiye, 2019
31. Dilek İnce, Amal, ABD, 2018
32. Angeline Tomara, Cora, Singapur, 2018
33. Ekaterina Tarasova, A Black Letter Day, Belarus, 2018
34. Celia Giraldo, I See You Everywhere, İspanya, 2018
35. Alessandra Pescetta, Solstizio D’ınverno, İtalya, 2018
36. Kelly Bergsma, Break The Surface, Avusturya, 2019
Canlandırma Filmleriyle Kadın Yönetmenler Uçan Süpürge’de
1. Malihe Ghloamzadeh, Tangle, İran, 2019
2. Ali Aschman, Body Echo, İngiltere, 2018
3. Ashley Gerst, The Spirit Seam, ABD, 2019
4. Nathalie Lamb, Him & Her, Almanya, 2018
5. Jungmin Cha, Where I was born, ABD, 2018
6. Mabelle Sawan, Long Story Short, Romanya, 2019
7. Maryam Mohajer, Red Dress. No Straps, İngiltere, 2018
8. Yadnee Kohok, White And Fluffy, ABD, 2018
9. Beatriz Bagulho, Corporealıtıs, Portugal, 2018
10. Lynn Kim, Did You Know?, ABD, 2018
11. Eileen O’meara, Panic Attack, ABD, 2018
12. Narges Zakeri, Papital, İran, 2018
13. Liang-Hsin Huang, When The Silence Comes, İngiltere, 2018
14. Deepti Sharma, Amber, Hindistan, 2018
15. Katalin Egely, Euphoria, Arjantina, 2018
16. Gemma Rickers, Hearteater, İngiltere, 2018
17. Camille Pépin, Les Angles, Kanada, 2018
18. Natasha Cánepa, Magic Play, İngiltere, 2018
19. Veronica Wallenberg, Stink-A-Boo, İsveç, 2019
20. Jessica Laurent, VAF 2018, Denmark, 2018
21. Sahar Homaeifar, You Are The Lıght, İran, 2017
22. Raito Yagami, Fisso, Taiwan, 2017
23. Lea Luiz de Oliveira- Nisan Yetkin, I don’t want to call it Home, Türkiye,
2018
24. Kathy Kiany, Second Home, Kanada, 2018
25. Anna Belenkiy- Shira Salimi- Romy Granot, Soul For Sale, İsrail, 2018
Uçan Süpürge’nin özel gösterimleri
Agnès Varda - Mekanlar ve Yüzler
Yakın zamanda kaybettiğimiz yönetmen Agnès Varda ile fotoğraf sanatçısı JR,
minibüsleriyle keyifli bir yolculuğa çıkıyor. Alanlarında çok tanınmış 2 ismin
ortaklığıyla meydana gelmiş Mekanlar Yüzler filmi, anılar ve hatırlamak üzerine
çok şey anlatırken, farklı kuşaklara ait iki insanın yol boyunca ilerleyen
dostluğunu da seyircilere aktarıyor.
Arwen Curry - Worlds of Ursula K. Le Guin
Geçtiğimiz Ocak ayında yitirdiğimiz bilimkurgu ve fantezi edebiyatı ustası
Ursula K. Le Guin’i anlatıp çekilmesi 10 yıl süren Worlds of Ursula K. Le Guin
belgeseli, yazarın kendi iç dünyasını ve onun jenerasyonları etkileyen edebi
yolculuğunu konu ediniyor. Neil Gaiman, Margaret Atwood, Theodora Goss gibi
isimlerle yapılan söyleşilerden parçalar yer alırken, Le Guin de, yazmaya
başlama nedenini ve yaratım sürecini anlatıyor. Özel çizimler ve animasyonlar
eşliğinde, Le Guin hakkında çalışan akademisyenler ve yazarın hayranları, ünlü
yazarın kendileri üzerinde bıraktığı etkiden bahsediyor.
Fragmanın sonunda Le Guin şöyle diyor: “Bir şeyi hakkıyla yapmayı öğrenmek bir
ömür boyu sürebilir.”
7 Mayıs 2019
Panoptik (Panoptic)
24 Mayıs Cuma
Saat: 11:30
Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali 23-30 Mayıs 2019 tarihlerinde
22. senesinde de Ankaralı sanatseverlerle buluşuyor. Bu yılki seçkisini 1721
başvuru yapmış filmden, 140 filmi programına alarak oluşturan Uçan Süpürge,
Büyülü Fener Kızılay Sinemaları'nda, Çağdaş Sanatlar Merkezi'nde ve Casa
Italia'da gösterimlerini gerçekleştirecek.
Panoptic, bir ülkenin kızının vefat eden babasına, ülkesinin çalkantılı
geçmişini uzlaştırmak amacıyla kullandığı bir mektuptur. Panoptic, Lübnan’ın
şizofrenisini keşfetmek için Beyrut’un yeraltında dolaşıyor: bu moderniteye
ulaşmayı engelleyen kötülükleri ironik bir şekilde görmezden gelirken modernite
için gelişen bir ülke. Lübnan nüfusu, bu kötülüklere göz yummayı tercih ederken,
sıradan bir vatandaş olan Rana Eid, ülkenin paradokslarını sağlam, ikonik
anıtlar ve gizli saklanmalarla araştırıyor.
Panoptic is a letter from a daughter to her deceased father in an attempt to
reconcile with her country’s turbulent past. Panoptic delves into Beirut’s
underground to explore Lebanon’s schizophrenia: a nation that thrives for
modernity while ironically ignoring the vices that obstruct achieving this
modernity. While the Lebanese population has chosen to turn a blind eye to these
vices, Rana Eid, an ordinary citizen, explores the nation’s paradoxes through
sound, iconic monuments and secret hidings.
Kaos (Chaos)
24 Mayıs Cuma
Saat: 14:00
Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali 23-30 Mayıs 2019 tarihlerinde
22. senesinde de Ankaralı sanatseverlerle buluşuyor. Bu yılki seçkisini 1721
başvuru yapmış filmden, 140 filmi programına alarak oluşturan Uçan Süpürge,
Büyülü Fener Kızılay Sinemaları'nda, Çağdaş Sanatlar Merkezi'nde ve Casa
Italia'da gösterimlerini gerçekleştirecek.
Avusturya / Suriye / Lübnan / Katar / Austria, Syria, Lebanon, Qatar, 2018,
renkli/colour, 95’, DCP
Özgün Dili/Original Language: Arapça / Almanca / Arabic/ German
Altyazı: Türkçe-İngilizce/Turkish-English
Yönetmen/Director: Sara Fattahi
Film, üç farklı şehirde yaşayan üç kadının hikayesini anlatıyor. Hepsi hayattan
vazgeçmiş kadınlar. Biri, Şam’da yaşıyor. Başkalarıyla konuşmayı tamamen
bırakmış ve yaşadığı evde kendisini soyutlamış. Diğeri, savaş yüzünden Şam’ı
terk edip İsveç’e gitmiş, geçmişte yaşadığı acıları unutma ümidiyle kendisini
resim yapmaya vermiş. Üçüncü kadın ise kendini Viyana’da bulur ve İkinci Dünya
Savaşı’ndan sonra Avusturya’dan kaçan bir kadının hayaleti gibi bilinmez bir
gelecekle baş başa kalır. Film, biri Şam’da, diğeri sürgünde sıkışıp kalmış,
üçüncüsü de ülkeden daha yeni ayrılmış kadınlar arasındaki bir tartışma
niteliğinde. İç ile dış arasında sonuca bağlanması imkânsız bir sohbet gibi.
The film narrates the story of three women in three different cities. They have
given up on life. One lives in Damascus. She has stopped speaking to others
entirely, isolating herself in her flat. The other has left Damascus as a result
of the war and went to Sweden, where she imprisons herself in her paintings,
hoping through them to rid herself of the torments of the past. The third ended
up in Vienna and faces an unknown future, like the ghost of a woman who fled
Austria after the Second World War. It is a discussion between a woman stuck in
Damascus, a second stuck in exile, and a third who has recently left. It is a
conversation between the interior and the exterior - an impossible conversation.
Mazi (Retrospekt)
Tarih: 24 Mayıs Cuma
Saat: 16:30
Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali 23-30 Mayıs 2019 tarihlerinde
22. senesinde de Ankaralı sanatseverlerle buluşuyor. Bu yılki seçkisini 1721
başvuru yapmış filmden, 140 filmi programına alarak oluşturan Uçan Süpürge,
Büyülü Fener Kızılay Sinemaları'nda, Çağdaş Sanatlar Merkezi'nde ve Casa
Italia'da gösterimlerini gerçekleştirecek.
Hollanda/Belçika / Netherlands / Belgium, 2018, renkli/colour, 101’, DCP
Özgün Dili/Original Language: Hollandaca, Flamanca, Fransızca, İngilizce / Dutch,
Flemish, French, English
Altyazı: Türkçe-İngilizce/Turkish-English
Yönetmen/Director: Esther Rots
Mette, ikinci çocuğunu doğurur ve doğum izni alır. Ancak evdeki hayat
mükemmelikten oldukça uzaktır. Kocası Simon’un aile içinde kendi üzerine düşeni
yapmasını arzu eder ve işlerin kendisi olmadan gayet yolunda gittiğini söyleyen
meslektaşlarının görev yaptığı aile içi şiddet mağdurları merkezindeki işini
özler. Rahatlamak bir yana korkuya kapılan Mette, yanlış olduğunu bilmesine
rağmen kriz geçiren eski bir mağdura yardımcı olmak üzere kendi başına işe
kalkışır. Mağdur kişinin şiddete meyilli erkek arkadaşı ortaya çıkınca işler
kızışmaya başlar.
Synopsis Mette has had her second child and is on parental leave. Yet life at
home is far from perfect. She wishes her husband Simon would pull his weight
more within the family and misses her job at a centre for victims of domestic
violence, where her colleagues assure her that things are also running smoothly
without her. More dismayed than reassured, she eventually strikes out on her own
to try and help a former client in crisis, albeit against her better judgement.
When the client’s violent boyfriend shows up, the situation threatens to
escalate.
Yuvadan Uçmak (Journey to a Mother’s Room)
Tarih: 24 Mayıs Cuma
Saat: 19:00
Tarih: 26 Mayıs Pazar
Saat: 11:30
Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali 23-30 Mayıs 2019 tarihlerinde
22. senesinde de Ankaralı sanatseverlerle buluşuyor. Bu yılki seçkisini 1721
başvuru yapmış filmden, 140 filmi programına alarak oluşturan Uçan Süpürge,
Büyülü Fener Kızılay Sinemaları'nda, Çağdaş Sanatlar Merkezi'nde ve Casa
Italia'da gösterimlerini gerçekleştirecek.
Leonor, evden ayrılmak ister ancak annesine söylemeye cesaret edemez. Estrella,
kızının gitmesini istemez ama yanında da tutamaz. Anne ve kızı, paylaştıkları
dünyanın temellerinden sarsılmaya başladığı hayatlarında yeni bir döneme girmek
zorunda kalır. Bu, bütün anne-baba ve çocuk ilişkilerinde gerekli ancak her
zaman kolay olmayan bir aşama ile ilgili samimi bir aile filmi. Çocuklar hep
yuvadan uçar. Bu hayatın gerçeğidir ya da öyle söylerler. Ancak, başarısızlık
ihtimalini göze almadan bu yolculuğa başlamanın da imkanı yoktur.
Leonor wants to leave home but she doesn’t dare tell her mother. Estrella
doesn’t want her daughter to go, but she isn’t able to keep her by her side.
Mother and daughter will have to face a new time in their lives in which the
world they share is wavering. This is an intimate family film about a necessary
-though not always easy- step that is part and parcel of any parent-child
relationship. Children always leave the nest. It’s a fact of life, or so they
say. And yet, there is no failsafe way to get started on this journey.
Mekanlar ve Yüzler (Faces Places)
Tarih: 24 Mayıs Cuma
Saat: 21:30
Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali 23-30 Mayıs 2019 tarihlerinde
22. senesinde de Ankaralı sanatseverlerle buluşuyor. Bu yılki seçkisini 1721
başvuru yapmış filmden, 140 filmi programına alarak oluşturan Uçan Süpürge,
Büyülü Fener Kızılay Sinemaları'nda, Çağdaş Sanatlar Merkezi'nde ve Casa
Italia'da gösterimlerini gerçekleştirecek.
France/Fransa/, 2018, renkli/colour, 52’, Belgesel
Özgün Dili/Original Language: English/İngilizce
Altyazı: Türkçe-İngilizce/Turkish-English
Yönetmen/Director: Agnes Varda, Jr
Agnès Varda and JR have things in common: a passion for and the exploration of
images in general, and more precisely, for places and for ways of showing,
sharing, and exhibiting them. Agnès chose cinema. JR chose to create open air
photography galleries. When Agnès and JR met in 2015, they immediately wanted to
work together, to shoot a film in France, far from cities, during a trip in JR's
photographic (and magical) truck.
Agnès Varda ve JR'ın ortak noktaları: genel olarak görüntülerin tutkusu,
araştırılması, daha kesin olmak gerekirse mekanlar ve bunları gösterme,
paylaşma, sergileme yolları. Agnès sinemayı seçti. JR ise açık hava fotoğraf
galerileri oluşturmayı. Agnès ve JR, 2015 yılında bir araya geldikleri anda,
JR’nin fotografik (ve büyülü) kamyonundaki bir seyahat sırasında Fransa’da
şehirlerden uzak bir film çekmek için birlikte çalışmak istediler.
Melody Makers Dergisi
Tarih: 25 Mayıs Cumartesi
Saat: 11:30
Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali 23-30 Mayıs 2019 tarihlerinde
22. senesinde de Ankaralı sanatseverlerle buluşuyor. Bu yılki seçkisini 1721
başvuru yapmış filmden, 140 filmi programına alarak oluşturan Uçan Süpürge,
Büyülü Fener Kızılay Sinemaları'nda, Çağdaş Sanatlar Merkezi'nde ve Casa
Italia'da gösterimlerini gerçekleştirecek.
Canada/Kanada, 2017, renkli/colour, 97’, DCP
Özgün Dili/Original Language: English/İngilizce
Altyazı: Türkçe-İngilizce/Turkish-English
Yönetmen/Director: Leslie-Ann Coles
Melody Makers filmi, 1926 yılında yayım hayatına başlayan Melody Maker
dergisinin caz müziyenlerine yönelik haftalık ticari bir gazete olmaktan çıkıp,
1960’ların ortasında dünyada herkesin “mutlaka okunması gereken” mecmua olarak
gördüğü ve rock and roll müzisyenlerine yönelik olarak çıkan bir dergiye
dönüştüğü zamanlarda rock ‘n’ roll gazeteciliğinin doğuşunu anlatıyor. Rolling
Stone dergisinin habercisi olan Melody Maker, popüler bir kültür olayı haline
gelirken, bu başarısını da büyük oranda dışarıdan katkı sağlayan fotoğrafçı
Barrie Wentzell ile dergi kapağını süsleyen siyah-beyaz fotoğraflara borçludur.
Melody Makers captures the birth of rock’n’roll journalism, when Melody Maker
magazine transitioned from being a weekly jazz musician’s trade paper -
established in 1926 - into an internationally recognized “must read” for rock
and roll fans and musicians alike by the mid-1960s. A forerunner to Rolling
Stone magazine, Melody Maker was a pop culture phenomenon, and this was, to a
great extent, due to its chief contributing photographer, Barrie Wentzell, and
his black-and-white photos that blistered across the front cover.
Sandalye Kapmaca (The Chairs Game)
Tarih: 25 Mayıs Cumartesi
Saat: 14:00
Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali 23-30 Mayıs 2019 tarihlerinde
22. senesinde de Ankaralı sanatseverlerle buluşuyor. Bu yılki seçkisini 1721
başvuru yapmış filmden, 140 filmi programına alarak oluşturan Uçan Süpürge,
Büyülü Fener Kızılay Sinemaları'nda, Çağdaş Sanatlar Merkezi'nde ve Casa
Italia'da gösterimlerini gerçekleştirecek.
Germany/Almanya, 2018, renkli/colour, 118’, DCP
Özgün Dili/Original Language: German / Almanca
Altyazı: Türkçe-İngilizce/Turkish-English
Yönetmen/Director: Lucia Chiarla
Sandalye Kapmaca, şanslı olmanız gereken bir çocuk oyunudur: Doğru zamanda doğru
yerde olamazsanız ayakta kalırsınız. 39 yaşında, bekar ve işsiz olan Alice’in,
bu saçma oyunda artık kazanması mümkün değildir. İşsizlik kurumu, kendisini
sürekli iş başvurusu eğitimlerine gönderir. Fakat Alice, bu eğitimlerin
sonucunda iş bekleme kuyruğundan kurtulamayacağının farkındadır. Bu nedenle bir
sabah eğitimi yarıda bırakır. Bunun sonucunda işsizlik ödeneği azaltılan Alice,
paraya sıkışır.
“Reise nach Jerusalem” (The Chairs Game) is a children game in which you need
luck:
you need to be in the right place at the right time - otherwise you won’t get a
chair. Alice, 39 years old, single and unemployed can no longer win at this
silly game. The unemployment office keeps sending her to job application
trainings. Yet, Alice knows they won’t lead her to stop waiting in line. Hence,
one morning she decides not to finish one of them. Her unemployment benefits are
then reduced, and money gets tight.
Açılma (Flesh Out)
Tarih: 25 Mayıs Cumartesi
Saat: 16:30
Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali 23-30 Mayıs 2019 tarihlerinde
22. senesinde de Ankaralı sanatseverlerle buluşuyor. Bu yılki seçkisini 1721
başvuru yapmış filmden, 140 filmi programına alarak oluşturan Uçan Süpürge,
Büyülü Fener Kızılay Sinemaları'nda, Çağdaş Sanatlar Merkezi'nde ve Casa
Italia'da gösterimlerini gerçekleştirecek.
İtalya / İtaly, 2019, renkli/colour, 94’, DCP
Özgün Dili/Original Language: Hasaniye Arapçası / Hassanya
Altyazı: Türkçe-İngilizce/Turkish-English
Yönetmen/Director: Michela Occhipinti
Verida, üç aya evlenecektir. Evlilik, kendisini seven anne babası tarafından
görücü usulüne göre ayarlanmıştır. Önceden kabul edilmiş güzellik standartlarına
sıkı sıkıya bağlı Moritanya’da halen devam eden bir gelenek doğrultusunda,
müstakbel kocasını cezbedecek dolgun ve balık etli olmak için kilo alması
gerekmektedir. Evlenmeden üç ay önce, günde en az altı öğün yemek yemeye
başlayıp kaydettiği ilerlemeyi görmek adına düzenli olarak tartıya çıkarken
günlük hayatı da sessiz ve istikrarlı bir seyir izler. Michela Occhipinti’nin
gerçek olaylara dayalı ilk uzun metraj filmi, yirmi birinci yüzyıl
Moritanya’sında günümüz kadınlarının yaşamlarına nüfuz eden kutuplaştırıcı
gerginliklere yönelik olarak kılı kırk yaran ince bir gözlem niteliğinde.
Verida is due to marry in three months; the marriage has been arranged by her
loving parents. According to a tradition still practiced in Mauritania that
adheres to accepted standards of beauty, she has to gain weight to attain the
kind of well-rounded, fuller figure that will appeal to her future husband.
Three months before her marriage, her routine unfolds quietly and steadily as
she sets about consuming no fewer than six meals per day and regularly weighing
herself to assess her progress. Based on actual events, Michela Occhipinti’s
feature debut is a meticulous and gentle observation of the polarising tensions
that permeate the modern female experience in twenty-first century Mauritania.
Düzenbozan (System Crasher)
Tarih: 25 Mayıs Cumartesi
Saat: 19:00
Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali 23-30 Mayıs 2019 tarihlerinde
22. senesinde de Ankaralı sanatseverlerle buluşuyor. Bu yılki seçkisini 1721
başvuru yapmış filmden, 140 filmi programına alarak oluşturan Uçan Süpürge,
Büyülü Fener Kızılay Sinemaları'nda, Çağdaş Sanatlar Merkezi'nde ve Casa
Italia'da gösterimlerini gerçekleştirecek.
Almanya/Germany, 2019, renkli/colour, 118’, DCP
Özgün Dili/Original Language: Almanya / German
Altyazı: Türkçe-İngilizce/Turkish-English
Yönetmen/Director: Nora Fingscheidt
Bernadette, dizginlenemez bir enerjisi olan hassas bir kız çocuğudur. Ve bir
“oyunbozan”. Bu tabir, her türlü kuralı çiğneyen ve her türlü yapıyı reddedip,
Almanya’nın çocuk ve sosyal hizmetler sisteminde yavaş yavaş unutulup giden
çocuklar için kullanılan bir tabirdir. Dokuz yaşındaki bu çocuk nereye
götürülürse götürülsün, kısa bir süre sonra yeniden kapının önüne konuyor. Onun
da istediği bu zaten. Hatta tek isteği, kendisinin öngörülmesi mümkün olmayan
davranışlarıyla baş edemeyen annesinin yanına dönebilmek. Film, tahmin edilemez
duygu patlamarı sonucunda başkalarına ve kendilerine zarar verme tehdidinde
bulunan çocuklara derman bulmak üzere saygı, itimat ve özgüven gibi unsurlardan
yararlanan eğitmenler ile psikologların bitmek tükenmek bilmeyen çabalarını
gözler önüne seriyor.
Bernadette is a delicate-looking girl with unbridled energy. She is a ‘system
crasher’. This term is used to describe children who break every single rule;
children who refuse to accept any kind of structure and who gradually fall
through the cracks in Germany’s child and welfare services. No matter where this
nine-year-old is taken in, she is booted out again after a short time. And that
is exactly what she is after, because all she wants is to be able to live with
her mother again: a woman who is totally unable to cope with her daughter’s
incalculable behaviour. The film depicts the tireless attempts of educators and
psychologists who use respect, trust and confidence to create a way forward for
children who threaten to destroy others and themselves as a result of their
unpredictable outbursts.
Dişil Haz (Female Pleasure)
Tarih: 25 Mayıs Cumartesi
Saat: 21:30
Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali 23-30 Mayıs 2019 tarihlerinde
22. senesinde de Ankaralı sanatseverlerle buluşuyor. Bu yılki seçkisini 1721
başvuru yapmış filmden, 140 filmi programına alarak oluşturan Uçan Süpürge,
Büyülü Fener Kızılay Sinemaları'nda, Çağdaş Sanatlar Merkezi'nde ve Casa
Italia'da gösterimlerini gerçekleştirecek.
İsviçre/ Almanya, Switzerland/Germany 2018, renkli/colour, 97’, DCP
Özgün Dili/Original Language: English/ German/ Japanese / İngilizce
/Almanca/Japonca
Altyazı: Türkçe-İngilizce/Turkish-English
Yönetmen/Director: Barbara Miller
Barbara Miller’ın #DİŞİL HAZ adlı belgesel filmi, köhne ve ataerkil toplumların
ve dini toplulukların dayattığı sessizliği delen cesur, akıllı ve kendi kaderini
kendi tayin eden beş kadını anlatıyor. Müthiş bir dirence ve pozitif enerjiye
sahip olan Deborah Feldman, Leyla Hüseyin, Rokudenashiko, Doris Wagner ve
Vithika Yadav, dini kuralların ve kültürel engellerin ötesine geçerek, cinsel
özgürlükleri ve kadınların özerkliği için mücadele ederler. Ancak kazandıkları
zaferin ağır bir bedeli olur: Halkın gözünde adları lekelenir, tehditlere ve
kovuşturmalara maruz kalırlar, içinde büyüdükleri toplum tarafından aforoz
edilirler, hatta dini liderlerden ve yobazlardan ölüm tehditleri alırlar.
Barbara Miller’s feature documentary #FEMALE PLEASURE portrays five courageous,
smart and self-determined women, breaking the silence imposed by their archaic-patriarch
societies and religious communities. With incredible strength and positive
energy, Deborah Feldman, Leyla Hussein, Rokudenashiko, Doris Wagner and Vithika
Yadav are fighting for sexual liberation and autonomy for women, beyond
religious rules and cultural barriers. But their victory comes at a high price:
they all have experienced public defamation, threats and prosecutions, have been
excommunicated by the society they grew up in and even received death threats by
religious leaders and fanatics.
Güven (Trust)
Tarih: 26 Mayıs Pazar
Saat: 14:00
Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali 23-30 Mayıs 2019 tarihlerinde
22. senesinde de Ankaralı sanatseverlerle buluşuyor. Bu yılki seçkisini 1721
başvuru yapmış filmden, 140 filmi programına alarak oluşturan Uçan Süpürge,
Büyülü Fener Kızılay Sinemaları'nda, Çağdaş Sanatlar Merkezi'nde ve Casa
Italia'da gösterimlerini gerçekleştirecek.
Ali ve Meryem görünüs¸te sıradan bir ailedir. Meryem’in evlenmeden önce âs¸ık
oldugˆu Ferit’ten bir çocugˆu vardır. Ferit’in yıllar sonra dönmesiyle, karısını
güven sınavına sürükler. Meryem minnet duygusuyla as¸k acısı arasında kalırken,
Ali’nin kendine güveni sarsılmaya bas¸lar. Ferit’in öldürülmesi aralarındaki
güvensizligˆi iyice körükler. Birbirlerinden s¸üphelenip konus¸amazlar. Sonuçta
polis sorgusunda kös¸eye sıkıs¸tıklarında yine birbirlerine tutunurlar. Suç
ortaklıgˆı aralarındaki güvenin harcı olur, artık tam bir ailedirler.
On the face of it, Ali and Meryem seem like regular familyBut Meryem's child is
from a previous relationship with Ferit. When Ferit reappears years later, Ali
puts his wfe to a test of trust While Meryem İs cev between her sense of
gratitude and the agonu of love, Ali's self-esteem begins to crumble. Ferit's
murder fans the flames of distrust between them. They are too suspicious of one
another to talk. When guestioned by police, they ding to one another. Their
common il restores the trust between them. Now they are family once again,
Öpücük Sokağı (El Callejon)
Tarih: 26 Mayıs Pazar
Saat: 19:30
Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali 23-30 Mayıs 2019 tarihlerinde
22. senesinde de Ankaralı sanatseverlerle buluşuyor. Bu yılki seçkisini 1721
başvuru yapmış filmden, 140 filmi programına alarak oluşturan Uçan Süpürge,
Büyülü Fener Kızılay Sinemaları'nda, Çağdaş Sanatlar Merkezi'nde ve Casa
Italia'da gösterimlerini gerçekleştirecek.
México/Meksika, 2017, renkli/colour, 104’, DCP
Özgün Dili/Original Language: Espanol/İspanyolca
Altyazı: Türkçe-İngilizce/Turkish-English
Yönetmen/Director: Caro Duarte
Kayıp kocasından haber almayı bekleyen Andrea, kendisini Meksika’nın kuzeyinde
bulunan küçük ve şirin bir kasabada sade bir hayata alıştırır. Kocasının şansını
başka bir ülkede aramaya karar verip ortadan kaybolduğu günden bu yana bir yıl
geçmiştir. Birden, ailesinin doğduğu kasabada yaşamak üzere Amerika’dan gelen
genç bir adamla tanışır. Paul, kasabadaki barda çalışmaya başlayan çekici bir
country şarkıcısıdır. Andrea, onunla daha önce yaşadığı tüm ilişkilerden farklı
bir ilişkiye başlar. Andrea ve Paul, arka fonda kasabanın o sevimli ambiyansıyla
birlikte rüya gibi, samimi ve herkesten gizli bir aşk macerası yaşarlar. Ve
Meksika’da biricik aşkının elini öperken hayatını kaybeden genç bir adamla
ilgili efsaneye konu olan “öpücük sokağında” defalarca bir araya gelirler.
Waiting for some clue of her missing husband, Andrea has settled into a
predictable and simple life in a charming little town in northern Mexico. It has
been a year since her husband disappeared when he decided to seek fortune in
another country. Out of the blue she meets a young man coming from the United
States to live in the town where his parents were born. Paul is a charming
country singer that starts work at the local bar. With him, Andrea begins a
relationship different to any that she’s ever had with anyone else before.
Andrea and Paul are now involved in an idyllic and sincere secret romance,
immersed in the lovely atmosphere of the place. They meet several times at “the
alley of the kiss”, home to a Mexican legend about a young man who died kissing
the hand of his one and only true love.
Sözcü (Mouthpiece)
Tarih: 26 Mayıs Pazar
Saat: 21:30
Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali 23-30 Mayıs 2019 tarihlerinde
22. senesinde de Ankaralı sanatseverlerle buluşuyor. Bu yılki seçkisini 1721
başvuru yapmış filmden, 140 filmi programına alarak oluşturan Uçan Süpürge,
Büyülü Fener Kızılay Sinemaları'nda,
Çağdaş Sanatlar Merkezi'nde ve Casa Italia'da gösterimlerini gerçekleştirecek.
Annesi Elaine’in ani ölümünün ardından Cass, kafasının içinde ortalığı kasıp
kavuran düşüncelerle kendisini sağlıklı düşünemediği bir krizin içinde bulur.
Film, bu görünmez çatışmayı görünür hale getirirken, Cassandra bir yandan
nedendir bilinmez bütün ailenin kesinlikle karşı olduğu anma konuşmasını yazmaya
çalışır, bir yandan da bu düşüncelerle savaş verir. Altından kalkmakta
zorlandığı cenaze işlerinin üstesinden başarıyla gelirken kardeşi Danny, babası
Chris, hatta teyzesi Jane, konuşma yapmaması için kendisini ikna etmeye
çalışırlar. O ise bunu kendisinin yapması gerektiği konusunda ısrarcıdır. Ancak
konuşmasında ne söyleyecektir? Her denemesinde içindeki hiddet dışarı taşar. Bu
da ekrana hakaret, güreş ve zaman zaman da boğulma olayları şeklinde yansır.
Following the sudden death of her mother, Elaine, Cass finds herself in crisis,
unable to think straight, with a debate raging inside her head. Mouthpiece makes
this invisible conflict visible as Cassandra battle it out while trying to write
the eulogy that, for some mysterious reason, the whole family is dead set
against. While she tries to accomplish an overwhelming set of funeral
arrangements, her brother, Danny, father Chris, and even her aunt Jane all try
to convince her not to speak. She insists it must be her. But what will she say?
Every attempt opens up a new raging internal battle. Which, on screen, manifests
as insults, wrestling and the occasional drowning.
Uçsun Uçan Süpürge
Uçan Süpürge bu yıl 22. kez havalanacak. Uçan Süpürge ekibinden Sündüz Haşar ile
Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali’ni konuştuk. Haşar,
Ankaralılara festival baharı yaşatmak istediklerini söyledi.
22. Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali 23-30 Mayıs 2019
tarihlerinde gerçekleştirilecek. Bu yıl 22. kez havalanacak olan Uçan
Süpürge’nin bu yılki teması 22.0 Hikayem Bu yıl festivale 1721 filmle rekor bir
başvuru yapıldı. Festival seçici kurulları filmleri izledi ve 1721 filmden 140
tanesi, Her Biri Ayrı Renk, Yersiz Yurtsuz, Dertsiz Tasasız, Festivallerden,
Belgeseller, Kısalar ve Canlandırma başlıkları altında festival süresinde
Ankaralı sinemaseverlerle buluşacak.
KENDİ HİKAYEMİZİ ANLATIYORUZ
Uçan Süpürge Vakfı Yönetim Kurulu Üyesi Sündüz Haşar festival çalışmalarını
gazetemize anlattı. Festivalin başlamasına az bir süre kaldı çok çalıştıklarını
belirten Haşar, daha yapacak çok işlerinin olduğunu ifade ederek, “Bu sene kendi
hikayemizi anlatıyoruz. Kendi hikayemiz derken, Uçan Süpürge’nin 22 yılı,
Türkiye’deki kadınların hikayeleri ve dünyadaki kadınların hikayeleri olacak
Uçan Süpürge’de. Bu sene dedik ki Hikayemiz 22,0 diyelim ve 22 yıl ufkundan
baktığımızda dünyada ve Türkiye’de kadınlar nasıl görünüyorlar, neler yapmışlar,
biz bunları nasıl yansıtabiliriz. Bu yılın perspektifi esas olarak bu” diye
konuştu.
FESTİVALE OLAN GÜVEN REKOR BAŞVURUYU GETİRDİ
Sündüz Haşar Uçan Süpürge’ye yapılan rekor başvuruyu 22 yılın güveni olarak
özetlerken, “ Bu yıl rekor bir başvuru aldık. 1721 film başvurdu. Bu çok gurur
verici bir rakam. Biz Ankara’da hadi kadın filmleri gösterelim diye yola çıkıp
onu film festivaline çevirmiş bir avuç kadınız aslında. Ve 22’ye geldiğimize, bu
kadar yılın nasıl geçtiğine biz de inanamıyoruz. Bunun oluşturduğu güven ve
birikimin olduğunu düşünüyoruz. 1721 filmi biz de beklemiyorduk. Hatta bizim
niyetimiz son yıllarda genel olarak kültür sanat alanında yaşananları düşünecek
olursak biraz küçülmek düşüncesindeydik. Fakat olmadı başaramadık” dedi.
DAYANIŞMAYLA AYAKTA DURUYORUZ
Sündüz Haşar, dünyanın bütün festivalleri gibi Uçan Süpürge’nin de ekonomik
anlamda sıkıntılar yaşadığına vurgu yaparak, “ Cannes Film Festivali değilseniz
ekonomik anlamda sıkıntı yaşarsınız. Bütün festivallerin genel olarak hayatını
sürdürmek konusunda ciddi bir problemi var. Ama dayanışmayla, el ele tutuşmakla
ve her seferinde bir mucize gerçekleşiyor festivalimizi gerçekleştiriyoruz” diye
konuştu.
“Geçtiğimiz yıl bir sürpriz yaşadık. Kültür Bakanlığı festivalimiz bittikten
sonra ilk kez destek vermemeye karar verdiğini açıkladı. Bu bizim için sürpriz
oldu ama biz festivalimizi yapmıştık. Bu yıl biz yine her zamanki gibi
başvurumuzu yaptık. Yirmi küsür yıldır yaptığımız gibi ve kataloglarımıza,
davetiyelerimize Kültür Bakanlığı logosunu koyduk. Bu yıl böyle bir sürpriz
beklemiyoruz. 22 yıldır yolumuza devam ettiğimiz gibi devam edeceğimizi
düşünüyoruz. Buna rağmen Kültür Bakanlığının verdiği bütçe festivalin bütün
bütçesi değil. Biz bu 1721 filmden 140 film seçtik. Bizi destekleyen Ankaralı ve
Türkiyeli kadınlar ve erkekler var. Görüntülerimizi afişimizi arkadaşlarımız
yapıp bize gönderiyor. Tam bir dayanışmayla ayakta duruyoruz. Çok emekle yapılan
bir şey. İnsanlar da aslında birbirini emekle destekler. Gerçek olan emek ve
ortaya koyulan iş. 20 yıldır yaptığımız gibi festival açılışını Büyük Tiyatro’da
yapmak istedik. Bize çok büyük bir bütçe çıkardılar. Bizim ödememize imkan
yoktu. Ama İstanbul’dan bir iş kadını Nur Ger Büyük Tiyatroyu bizim için
kiraladı. Atölyelerimiz için de önemli bir bütçe gerekiyordu. Atölyelerimizi de
Leyla Alaton karşıladı. Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali bütün
kadınların hikayesini toplayarak, kadınların ortak bir eseri olarak yoluna devam
ediyor.”
1721 FİLMDEN 140’A NASIL İNDİ
Festival filmlerinin çok nitelikli bir seçki olduğuna vurgu yapan Haşar, “Seçimi
ne kadar büyük bir yelpaze içinden yaparsanız. Seçilenler o kadar kaliteli olur.
Bu 140 film pastanın çilekleri. 17 kişilik bir jüri üyemiz vardı. Uzun Metrajlı,
Belgesel, Kısa ve Animasyon jüri üyelerimiz olağanüstü bir iş çıkardılar ve bize
çok nitelikli bir seçki ortaya koydular. Onlara müteşekkiriz. Şimdi bizim işimiz
o filmleri programlamak. Filmler Büyülü Fener Sineması ve Çağdaş Sanatlar
Merkezi’nde gösterilecek. Birde Casa İtalya bir diğer gösteri mekânımız” Haşar
film gösterimlerinin ücretsiz olmaması gerektiğini ve festival biletlerinin çok
cüzi bir miktar olduğunun altını çizerek, “ İlginçtir ücretsiz olunca o film
isterse Maria Luisa Bemberg'in elinden çıksın seyirci o filme gelmiyor. Biz de
bütün filmlerimizi çok uygun karşılıklarla biletli yapıyoruz” dedi.
DÜNYADAN KADIN SİNEMACILAR GELİYOR
Haşar, “Biz her yıl Türkiye’deki sinemacı kadınları dünya sinemasının iyi kadın
yönetmenleriyle buluşturmak, festivalleri birbiriyle kaynaştırmak için yola
çıkıyoruz. Bir de Fipresci bölümümüz var. Fipresci jürisi Uluslararası Tiyatro
Eleştirmenleri Birliği jürisi gelir 2018-2019 yılmış filmleri seyreder ve
ödüllendirir. Böyle bir uluslararası kısım var. Biz bir iki yıldır kendimizi
yalnız hissediyoruz. Dünyadaki kadın filmleri festivallerine ‘Kızlar biz son
yıllarda mahsunuz’ diye yazdık. Geliriz bu sene birlikte festival yaparız
dediler. Bu sene dünyanın her yerinden 14 festival geliyor. Hem Ankara’da
bizimle bu şenliği paylaşmak için, hem Ankaralı sinemaseverlerle çalışmak için.
Hem bize destek, dayanışma için. Hem belki birlikte projeler üretmek için
geliyorlar. Onlara bir atölye de yapıyoruz. Sinemacı gençlerimiz ufuklarını
genişletsinler. Dünyada neler oluyor, nasıl yapılıyor? Bu deneyime biraz
yakından tanıklık etsinler diye. Bu çok iyi oldu. Çok mutluyuz” dedi.
Haşar, Afrika’dan da kadın sinemacıların gelmesini istediklerini ve yazdıklarını
ifade ederek, “Uganda ve Ruanda’dan gelmek istediklerine ilişkin cevap da aldık
ama onlar da paraları olmadığı için gelemeyeceklerini bildirdiler. Biz
tanıdığımız herkese Biz Afrikalı kadınları da burada istiyoruz bize destek olun
diye söylüyoruz” dedi.
Festival haftası boyunca Çağdaş Sanatlar Merkezi’ndeki stantlarında onlar kendi
festivallerini tanıtacaklar, kadın sinemacılar da dünyanın beş kıtasından gelen
festival temsilcileriyle yüz yüze görüşme şansına erişmiş olacak. Gelirken
bavullarına kendi festivallerinden seçtikleri bir filmi de koydular. Bu seçki,
festivaller başlığı altında izlenebilir.
Almanya’dan Berlin Feminist Film Festivali
Barcelona’dan Barcelona Uluslararası Kadın Filmleri Festivali
Fransa’dan Films Femmes Mediterrannee Film Festivali
Hindistan’dan IAWART Asya Kadın Filmleri Festivali
İsveç’den Stockholm Feminist Film Festivali
Kanada’dan Female Eye Film Festivali
Kenya’dan Udada Festivali
Lübnan’dan Beyrut Uluslararası Film Festivali
Portekiz’den Porto Uluslararası Kadın Filmleri Festivali
Rwanda’dan Urusaro Uluslararası Kadın Filmleri Festivali
Şili’den Femcine Festivali
Uganda’dan Celebrating Womanhood Film Festivali
VE ÖDÜLLER
Festivalde Bilge Olgaç Başarı Ödülleri, Onur Ödülü, Tema Ödülü ve Genç Cadı
Ödülü de sahiplerini bulacak. Sündüz Haşar festivalin amacının sinemadaki kadın
emeğini görünür kılmak olduğunun altını çizerek;
“Biz her yıl Türkiye sinemasında birikmiş kadın emeğini hatırlatmak istiyoruz.
Çünkü avantür filmler çeken kadın yönetmenimiz vardı bizim Birsen Kaya. Kimse
adını tam öğrenemeden aramızdan ayrıldı. İlginç bir birikimimiz var aslında.
Ortaya çıkmamış, adı konmamış. Biz bu festivalde biraz bu süreci de yıkalım
dedik. Bu alanda emek vermiş bütün kadınları öne çıkarmayı başardık. Buna devam
ediyoruz. Birkaç başlıkta ödül veriyoruz. Bilge Olgaç Başarı Ödülü’müz var. Bu
yıl Bilge Olgaç Ödülünü Meltem Cumbul’a veriyoruz. Sinema Oyuncuları Sendikası
başkanlığı sırasında başlattığı, “Bu Sette Çocuk Var” kampanyasıyla, sette
çalışanların insan olduğu ve çalışma koşullarının değiştirilmesi konusunda
yarattığı farklılıkla, eğitimde fırsat eşitliği çalışmalarıyla, değerli oyuncu
Meltem Cumbul’a veriyoruz. Diğerini ise Oyun belgesel filmi ile Pelin Esmer’e
veriyoruz. Kendisinin yaptığı filmi bir belgesel olarak çekip gündemimize
getirerek bizleri çok şaşırttı. Kendisi aslında görüntü yönetmenliğinden
yönetmenliğe geçmiştir. Onur Ödüllerimiz var. Sinemamıza unutulmaz karakterler
kazandıran Sumru Yavrucuk ve sinemada, tiyatroda müzikte engin yeteneğini çok
büyük bir cömertlikle ortaya koyan bir oyuncu olan Ayla Algan’a Onur Ödülü
veriyoruz. Tema Ödülümüz ise İstanbul’da Kadın Eserleri Kütüphanesi var. Bugüne
kadar birikmiş kadın yaratıcılığını toparlamaya, arşivlemeye ve kalıcı tutmaya
çalışıyorlar. Onlar da bizim gibi destekler ve dayanışma ile ayakta duruyorlar.
Çok başarılı bir şekilde uzun yıllar sürdürüyorlar. Biz bu hikaye meselesinde bu
ülkenin hikayesini en iyi kayıt altına alanlardan olan Kadın Eserleri
Kütüphanesi’ne de Tema Ödülü verdik.
Genç Cadı ödülümüzü ise festivalimizin Her Biri Ayrı Renk bölümünde yarışan Sefa
Öztürk’ün Güven filminde başrol oyuncusu Gözde Çığacı’ya veriyoruz. Genç Cadı
ödülünü henüz birikmemiş bir emeğe veriyoruz. Genç bir kadın oyuncunun emeğine,
yeteneğine, çalışmasına dikkat çekmek için veriyoruz. Kaybolup gitmemesi için,
onu öne çıkarabilmek için veriyoruz bu ödülü. Bu yıl epeyce genç kadınların
oynadığı filmler çekildi. Fakat yeni çekilen filmler olduğu için özellikle de
2019’un başında bu filmlerin hepsine ulaşma imkanımız olmadı. Filmleri peyder
pey izleyebildik. Bu yüzden de Genç Cadı Ödülümüzü en sona bıraktık. Güven filmi
aynı zamanda festivalin de konuklarından biri. Fipresci bölümünde yarışmaya da
giriyor. Güven filminde oynayan bir oyuncu bizim dikkatimizi çekti. Bir kadın
yönetmen olan Sefa Öztürk’ün Güven filmindeki başrol oyuncusu Gözde Çığacı’ya
Genç Cadı Ödülünü verdik” dedi.
UÇAN SÜPÜRGE’NİN HİKAYESİ
22. Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali’nin bu yılki teması
Hikayem. Sündüz Haşar festivalin sözlü bölümlerinde bir oturumla tartışmak
istediklerini belirterek, “ Festivalimizde sözlü bölümlerimiz var. Panellerimiz
var, oturumlarımız var, tartışmalarımız var. Atölyelerimiz var. O sözlü
bölümlerimizden biri Hikayemiz. Hikayemiz: Feminizm diyoruz. Kadınlar hayatta
kalmak için direnme noktaları buluyor. Feminizm kadınların önemli bir direnme
noktasıdır. Uçan Süpürge’nin hikayesini, Kadın Eserleri Kütüphanesi’nin
hikayesini, Ankaralı kadın kuruluşları ile bir araya gelerek bir oturumla
konuşmak istiyoruz. Buradan da bu yıldan itibaren bir belgesel çekimine
başlıyoruz. Uçan Süpürge’nin belgeselini çekeceğiz. Elimizde birikmiş
materyallerimiz var. Bu belgeselle 22 yılı özetleyeceğiz. Bu belgeseli 25. Yıla
yetiştireceğiz. 25. Yıl hazırlıklarına şimdiden başladık. Belgeselimiz de bunun
ilk adımı oldu. Çalışmalarımızı şimdiden yapıyoruz” diye konuştu.
Sündüz Haşar, Uçan Süpürge Film Festivali ile kadın örgütleri arasındaki
ilişkinin varlık nedenleri olduğuna dikkat çekerek,
“Uçan Süpürge’nin varlık nedeni kadın örgütleri. Uçan Süpürge de bir kadın sivil
toplum kuruluşu. Esas olarak Türkiye’de kadının yaşam koşullarının, yaşam
mutluluğunun katsayısının yükselmesi için çalışan bir kadın kuruluşlarından
biridir. İlk konuşmamızı hatırlarım. Başlangıçta da biz bir festival yapmak için
yola çıkmamıştık. Bu süreç Ankaralı ve Türkiyeli kadın kuruluşlarla birlikte
yaşanıyor. Dağ taş Türkiye’nin her yerini gezip kamuyla kadın sivil toplum
kuruluşlarının ilişkisini geliştirerek kamumun Türkiye’deki kadın sorunlarına
duyarlılık geliştirebilecekleri bir ortam hazırlamak Köprüler Kuruyoruz projesi
Uçan Süpürge’nin bir işidir. Bizim varlık nedenimiz Türkiye’de kadınların çabası
emeği. Ve onun kalitesinin ve katının yükselmesi. Hepimiz de birer kadın olarak
bu meselenin birer parçasıyız” diye konuştu.
URSULA LE GUİN VE AGNES VARDA ÖZEL GÖSTERİMLERİ
Haşar, Ursula Le Guin ve Agnes Varda’nın filmlerine dikkat çekmek istediklerini
belirterek, “Ursula Kroeber Le Guin’i kaybettik geçen sene kaybettik. Ursula Le
Guin büyük edebiyatçı büyük yazar ama dünyanın en önemli feminist yazarlarından
biridir. Ursula Le Guin’e ilişkin bir belgeselimiz var. Bu belgeseli ilk defa
biz göstereceğiz festivalde. Bu belgesele Türkiye prömiyeri yaptırıyoruz. Bir de
Mart ayında kaybettiğimiz büyük Fransız yönetmen Agnes Varda var. Agnes Varda da
feminist sinemanın çok önemli isimlerinden biri. Festivalimizde Varda’nın da bir
filmi olacak. Biz bu iki filme özel gösterim yapıyoruz. Bu iki filmin üzerine de
sözlü oturum yapacağız. Bu sözlü oturum konuşmacılarından biri Alin Taşçıyan
İstanbul’dan geliyor. Yine İstanbul’dan bir edebiyatçı hocamız Ursula Le Guin
üzerine konuşmak için davet ettik. Seyicilerimizin bu iki filme dikkatini çekmek
istiyoruz. Hem çok kıymetli iki sanatçıyı. Ama hem de çok kıymetli iki inanı
tanımak ve onların dünyaya bakışına dair yakın fikir elde etme fırsatımız var”
diye konuştu. Sündüz Haşar, Ankaralı sinemaseverleri festival baharını yaşamaya
davet etti ve Uçsun Uçan Süpürge.