1
Kurgucu senaryoyu okumuş ve filmin öyküsünü kabataslak da olsa öğrenmiş
olmalıdır.
2
Kurgucu filmin hiç bir bölümünü kesmeden baştan sona seyretmelidir. Uzun
metrajlı filmler sahne sahne seyredilmelidir.
Senaryosuz çekilen kısa televizyon filmleri özellikle haber filmleri kurgucuya
tanıtılmalıdır. Kurgucu kesmeye başlayacağı filmin konusunu (elinde senaryo
yoksa) özellikle öğrenmelidir. Senaryosuz çekilen filmlerde yönetmen veya
yardımcısı kurguya girmelidir. Eğer bu mümkün değilse çekim sırasını belirten
bir not kurgucuya verilmelidir.
Kurgucu bu bilgileri alarak kurgunun teknik işlemlerine başlayabilir.
3
Kurgucuya ilk iş olarak verilmesi gereken iş kopyası film için negatiften
basılan pozitif kopya, video için kısa süreli çekim kasetlerinin tamamının veya
bir çoğunun beraberce aktarıldığı uzun süreli kopyadır.
Kurgu önce bu kopyada yapılır. Çekim filmini montajlamaya çalışmak yanlıştır.
4
İş kopyası denilen film yada film parçaları çekim sayılarına ve kenar sayılarına
bakılarak senaryoya uygun olarak sıraya dizilir. Bu arada çekimin veya sahnenin
tekrarlandığını unutmayalım. Sahneye ait olan bütün çekim planları ve tekrarlar
bir araya toplanır.
Bu işlemi yaparken filmlerin başlangıcında kullanılan klaket (Çekim Tahtası)
üzerinde yazılanlara bakılır.
5
İş kopyası kenar sayıları kontrol edilerek kesilir. Kaba montajın yapılabilmesi
için çekim notlarında onaylanmış planlar kesilerek arka arkaya eklenmek için
üzerleri yazılarak saklanır. Kaba kurgu yapılır.
6
Sesli çekimlerde eşleme bu safhada yapılarak ses döşenir.
7
İnce kurgu yapılabilmesi için tüm bölümler birbirine eklenir.
8
Sırada ince kurgu vardır. Artık film kurgu bakımından yönetmenin onayına
sunulacak bir duruma geliyor demektir. İnce kurguda filmin tüm sahneleri gerekli
sıraya girmiş ve sahneler ya da çekimler arasındaki geçişler belirlenmiştir.
Kaynak
Senaryo ve Yapım
Mahmut Tali Öngören, 1982 Ankara